Forbes Israel Logo

הסכם פיוס היסטורי: חמאס ופת"ח הודיעו על הקמת ממשלת אחדות

הסכם היסטורי: במסיבת עיתונאים משותפת, שנערכה היום (ד') אחה"צ, הודיעו תנועת חמאס ופת"ח, בראשות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, על פיוס היסטורי שבמרכזו איחוד של הצדדים והקמתה של ממשלת אחדות.

במרכזו של המהלך עומדת הקמתה של ממשלת אחדות בתוך חמישה שבועות, אשר בראשה יעמוד אבו מאזן או חבר החמאס נאסר אל-דין אל-שאער, סגן ראש ממשלת האחדות משנת 2006. עוד הוסכם כי אבו מאזן יוציא צו נשיאותי שיכריז על הבחירות, אשר יתקיימו בתוך חצי שנה.

שלושה מהעקרונות עליהם הוסכם הם ממשלת אחדות, בחירות לפרלמנט ולנשיאות, ושינוי המבנה של אש"ף. שני הצדדים גם הסכימו כי חמאס בעזה, ופת"ח ביהודה ושומרון – ישחררו אסירים המוחזקים בגלל השתייכותם הפוליטית לצד השני.

הצוותים שהגיעו להסכמה נועדו קודם לכן עם ראש ממשלת חמאס ברצועה, איסמעיל הנייה, שאמר בהצהרה, שהוגדרה חשובה, כי "בשל התנאים שחווים הפלסטינים כיום, לא ניתן לשאת עוד את המשך הפילוג". הוא קרא ליישם לאלתר את כל הסיכומים שעליהם חתמו הצדדים בקהיר (מצרים) ובדוחא (קטאר).

הפילוג בין חמאס ופתח החל בשנת 2006, כאשר חמאס זכה בבחירות. בשנה שלאחר מכן פרצו עימותים בין חברי שני הארגונים, אשר הותירו את חמאס בשליטה על הרצועה ואת פתח בשליטה על שטחי יהודה ושומרון.

שני הצדדים ביצעו נסיונות פיוס כושלים בעבר, האחרון שבהם בשנת 2012, כאשר נחתמו שני הסכמים – האחד בקהיר והשני בדוחא (קטאר), שלא יושמו בסופו של דבר.


מי שהגיב לדברים הוא שר החוץ, אביגדור ליברמן, שאמר כי אבו-מאזן צריך להחליט אם הוא רוצה לעשות שלום ואם כן – עם מי. "אי אפשר לעשות שלום גם עם ישראל וגם עם החמאס, ארגון טרור שקורא להשמדת ישראל. חתימה על הסכם לממשלת אחדות של הפת"ח והחמאס היא חתימה על סיומו של המו"מ בין ישראל לרשות הפלסטינית", ציין השר ליברמן.


הנייה ואבו מאזן | צילום: רויטרס

במקביל לחתימת ההסכם, פתחה לשכת ראש הממשלה בקמפיין הסברה ברשתות החברתיות נגד הנהגת הרשות הפלסטינית – כדי לסכל את הסכם ממשלת האחדות שלה עם חמאס.

כך לדוגמא, בציוץ של לשכת רה"מ ברשת הטוויטר, הופיעה תמונה של אבו מאזן מסתודד עם ראש ממשל חמאס בעזה, איסמאעיל הנייה, ובה הכיתוב: "אבו מאזן מעדיף אחדות עם חמאס על פני שלום עם ישראל". כמו כן, הופיע ציטוט מתוך אמנת החמאס לפיו "יום הדין לא יגיע בטרם יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם".

בצד הפלסטיני מבינים היטב את משמעות ההשלכות של הסכם בין הרשות לבין חמאס על קריסת השיחות עם ישראל. במקביל, בכירי הרשות מנסים להרגיע ומבהירים כי היא תישאר נאמנה להסכמים שחתמה בעבר עם ישראל, כפי שאמר בכיר הרשות ג'יבריל רג'וב, שהדגיש כי על חמאס יהיה לקבל, גם אם בהסכמה שבשתיקה, את המחויבות לפתרון שתי המדינות תחת חיסולה של ישראל, וכי הפיוס בין הפלגים הוא "עניין פלסטיני פנימי המנותק מהעדפת הרשות להגיע למדינה בהסכם עם ישראל".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.