Forbes Israel Logo

הסכנה הסינית: פערי המעמדות מאיימים על יציבות המדינה

בכפר ההררי יאנגצ'נג במחוז נידח של הפרובינציה גיז'או שבדרום מערב סין, הגג של בית משפחת יאנג סדוק ומט ליפול, ונתמך רק בכמה גזעי עץ רעועים. כמעט חסרי כול, לאחר הפסקת עבודתם בעיר אחרת, חזרו לאחרונה הצ'ון יאנג ובעלה לכפר כדי לטפל בסבתא בת ה-71, בנוסף לדאגתם לשני ילדים קטנים.

"אנחנו כמעט ולא יכולים להרשות לעצמנו לאכול, שלא לדבר על לתקן את הבית שלנו", אמר האב. "אנחנו מרוויחים ין אחד, אז אנחנו גם מוציאים ין אחד".

בזמן שסין מתכוננת לשינויים של פעם בעשור בקונגרס המפלגה הקומוניסטית ה-18, שמתחיל היום בבייג'ין, לעולם מחוצה לה נדמה כי מדובר בכוח כלכלי עולה: בייג'ינג היא כעת היצואנית הגדולה בעולם, הכלכלה השנייה בגודלה הכולל, ושולטת על 3.2 טריליון דולר ביתרות מטבע חוץ.

עם זאת, הפער בין המספרים האלה ובין חיי משפחות כמו משפחת יאנג, מצוי בגרעין הסוגיות המטרידות ביותר עמן תאלץ ההנהגה הנכנסת של המדינה להתמודד: שמירה על צמיחה כלכלית, ביעור השחיתות, צמצום פערי העושר, ושימור הלגיטימציה של המפלגה אל מול תלונות ציבור גוברות והולכות במשך עשור של שלטון ברזל.

1.25 דולר ליום

הנשיא היוצא חו ג'ינטאו, בנאום שיישא היום בפתיחת ועידת המפלגה, צפוי לציין את ההתקדמות הכלכלית של המדינה בעשור האחרון, תוך הכרה בכך שסין עדיין עומדת בפני קשיים רבים. רפורמות, מסכימים רוב הכלכלנים, תהיינה חיוניות, כדי למנוע קיפאון ושיבושים כלכליים וחברתיים גדולים יותר. מה שלא ברור הוא רק באיזו אסרטיביות תקדם המנהיגות הנכנסת מדיניות חדשה.

למרות שגם יאנג מודה כי חיי משפחתה עוד השתפרו בעשור האחרון, ממשיכים מדי היום להדהד מאבקים כשלהם בכפרים, בערים, בקמפוסים ובמפעלים בכל רחבי סין.

הכפר של יאנג יועד כאזור ניסיוני למדיניות של צמצום עוני ופיתוח כלכלי בשנת 1988. בשנים האחרונות נוספו בו כביש דו מסלולי, גשרים וחשמל. אבל לבני משפחת יאנג עדיין אין מים זורמים, מזון, כסף לחינוך ולהוצאות רפואיות, והם שוחקים במהירות את רווחיהם הדלים מקצירת פלפלי צ'ילי ותירס בחוותם הקטנה.

13% מתוך 1.3 מיליארד אנשים בסין חיים עדיין על פחות מ-1.25 דולר ליום. באזור זה ההכנסה לנפש היא אחת הקטנות ביותר במדינה.

נשיא סין הנכנס, שי ג'ינגפינג. יעמוד מול אתגר חדש? | צילום: רויטרס

בייג'ינג הפרישה בחמש השנים האחרונות 66.5 מיליארד דולר כדי לממן את קצבאות הפרנסה המינימליות לנזקקים – כולל ביטוח בריאות בסיסי – אשר הורחב לכמעט 95% ממשקי הבית.

עם זאת, צברו צעדים אלה מוניטין של חשדות עמוקים לשחיתות. למעלה מחצי מיליון פקידים עממיים נענשו בגין "הפרת משמעת" או שוחד ב-5 השנים האחרונות. גם משפחת יאנג טוענת כי הכישלון בסלילת כבישים שבורים ובבניית צינורות מים בכפרם נובע מהשחיתות המקומית. פרויקטים של עבודות ציבוריות נידונים במשך שנים, אולם מעולם לא יצאו לפועל. ברחבי סין מתרחבות ומתעצמות הדרישות לדין וחשבון רשמי של המפלגה, שכמובן מתעלמת מהן.

נדרשות רפורמות פוליטיות

שן ז'יון הוא איכר לשעבר, נכה, המתגורר בכפר הסמוך ז'ול. לו ולתושבים אחרים בכפר נודע כי מאות דונמים של אדמות חקלאיות יוצפו לצורך הקמת מאגר שישרת את אזור התעשייה החדש בעיר הסמוכה. למרות האיום על הפרנסה מקומית, שליטי המחוזי לא התייעצו עם תושבי הכפר.

"אנו מתנגדים לכך, אבל לא יכולים לעשות כלום. זה מצב הדברים במדינה", אומר שן. "הם אוכלים את האנשים ואפילו לא יורקים את העצמות… לפקידים האלה יש ניבים של זאב".

תחושת חוסר האונים שמבטא שן נפוצה, ומהווה (במוחם של כמה אנליסטים) איום נרחב על יציבות המפלגה. בייג'ינג לא פרסמה סטטיסטיקה רשמית לגבי הפערים הכלכליים במדינה במשך למעלה מעשור, אבל לפי הערכות האו"ם, הפער התרחב בהתמדה במהלך העשור האחרון, כשההתעללות באזרחים סיניים רגילים בידי הפקידים עשויה להוות את נקודת ההתלקחות המסוכנת יותר.

"האתגר העיקרי אינו פער ההכנסות, אלא פער הכוחות, וזה משהו שהרבה פחות קל להתמודד עמו", אומר מרטין וייט, סוציולוג מאוניברסיטת הרווארד ומחברו של ספר אודות סין והפערים שלה. "שמירה על הר געש רדום מבחינת פער הכוחות עשויה להיות קשה הרבה יותר מאשר שמירה על הר הגעש של אי שוויון בהכנסות, שכן לשם כך תדרשנה לא רק תוכניות חדשות לא פשוטות ומשאבים פיננסיים, אלא גם רפורמות פוליטיות בסיסיות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.