Forbes Israel Logo

הסכנה שבצלחת: "האוכל המעובד יוצר מגפות שלא היו כאן קודם"

פרופ' אריה לוין מדגיש כל מילה בדבריו כאשר הוא מדבר על מחלת הקרוהן. הוא נשמע נרגש ומתוסכל בו־זמנית, כאשר הוא מדבר על הגורם המרכזי למחלה – כפי שעולה מהתיאוריה שלו – המזון התעשייתי. "אנחנו כבר לא יודעים מהו מזון אמיתי. אנחנו יוצרים מגיפות שלא היו כאן קודם", הוא מתריע. "המזון בעולם המערבי גורם לנו לפתח אלרגיות. הגוף שלנו לא יודע איך להתמודד עם מרכיבי המזון, המעי נהיה חדיר ואנחנו הופכים רגישים למוצרים מסוימים".

בגדול, מה שפרופ' לוין טוען בראיון מיוחד לפורבס כחלק מפרויקט הרופאים הטובים בישראל, זה שאנחנו יצרנו במו ידינו את המחלות המודרניות, פשוט מאוד משום שהגוף אינו מסוגל להתמודד עם הרכיבים הכימיקליים שנמצאים במזון. "ייתכן מאוד שבקרוב נוכל להוכיח שמחלת הקרוהן נגרמה על ידי התיעוש המערבי, שלא מדובר במחלה אוטואימונית כרונית, אלא במחלה שניתן להכחיד", הוא מצהיר.

דרוש יחצן

לוין מנהל את היחידה לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים במרכז הרפואי וולפסון ומקדיש את חייו ללמידת מחלת הקרוהן והאמצעים לפתרונה: הוא חבר בכל הוועדות האירופיות הקשורות במחלה ומאמין כי מחקרו ישפיע באופן מהותי גם על ההתייחסות למחלות נוספות מאותה המשפחה. "אם נגלה שניתן לשנות – אם לא אצל כל החולים לפחות אצל רובם – את מצבם הבריאותי באמצעות תזונה, לא רק שנשנה את חייהם, ייתכן שנגלה שהדבר זהה גם במחלות מודרניות אחרות", הוא אומר.

לרכישת מגזין "הרופאים הטובים בישראל" חייגו 077-5273355

קרוהן היא מחלה דלקתית כרונית המופיעה בהתקפים אצל גברים ונשים כאחד, בטווח רחב של גילאים. היא פוגעת ברירית מערכת העיכול ובאה לידי ביטוי בכאבי בטן, שלשולים, חום וחולשה. לדברי לוין, הגוף, אשר אינו מזהה את המזון המעובד, רואה בו דבר מה שיש להילחם בו. והתוצאה? סבל רב – כפי שיעידו מיליוני החולים ברחבי העולם.

יש מחלות שעושות הרבה רעש: הציבור יודע שמחלת הסוכרת נחשבת למגפה, וגם על סכנות ההשמנה מדווחים חדשות לבקרים. אבל פרופ' לוין מזהיר שיכול מאוד להיות שגם מחלת הקרוהן, המפורסמת פחות, נמצאת במגמת התפרצות חסרת שליטה. אז מדוע לא שומעים על מחלה קשה שיותר ויותר אנשים חולים בה? לטענתו, זה מפני שמחלות רבות כגון סוכרת ("לא שיש לי משהו נגדה"), זוכות ליחסי ציבור מעולים ולובינג מצוין.

"אנחנו כבר לא יודעים מהו מזון אמיתי". לוין | צילום: אלי דסה

בעבר שיערו שהמחלה היא בעיקרה גנטית מאחר שהיא עוברת מדור לדור במשפחה ומאחר שמדובר במחלה אוטואימונית, שבה המערכת החיסונית תוקפת את הגוף. לכן הושם עיקר הפוקוס על טיפול במערכת החיסונית: דיכויה, מתן סטרואידים ותרופות נוספות ואשפוזים. עבור החולים מדובר בחיים מלאי כאב.

לכל העדכונים, הסיפורים והכתבות: עשו לנו לייק בפייסבוק

התיאוריה של פרופ' לוין מציעה טוויסט מסקרן: במקום להטיל את האשמה על הגוף וכשליו, סבור לוין כי הרכיב הסביבתי הוא האחראי ללא פחות מ־75% מהתפרצויות המחלה. והנקודה החשובה והמעניינת ביותר היא שהפתרון למחלה הקשה והמורכבת עשוי להיות דווקא פשוט למדי. "לפני כשמונה שנים הגעתי למסקנה שאפשר להסביר את התפרצותה הקיצונית של המחלה באמצעות תיאוריה הקובעת שאין פגם ראשוני במערכת החיסונית התוקפת את המעיים, כפי שחשבו מלכתחילה. דווקא ההפך", הוא מסביר.

"הגנטיקה לא הסבירה דבר אחד: מדוע יש התפרצות כלל עולמית של המחלה בעשורים האחרונים בארצות הברית, קנדה, אירופה, סין, ישראל ועוד. בכל עשור ניתן לראות הכפלה של מספר החולים – מתינוקות ועד קשישים. זיהינו תופעות מעניינות: בעוד בדרום אמריקה המחלה לא היתה שכיחה, אלו שהיגרו משם לארצות הברית בגיל צעיר, או לחלופין הדור השני למהגרים – חלו במחלה. כך גם במקרה של אנשים שעברו מאסיה לארצות הברית, וגם בישראל מזהים את אותה התופעה – הן בעולים חדשים והן באוכלוסייה הפלסטינית, אף שבעבר הבעיה הזאת לא היתה שכיחה אצלם".

משמר הגבול

אם מסתמכים על התיאוריה הזאת, הרי שהמערכת החיסונית הושמצה לשווא: היא מבצעת את תפקידה נאמנה – מזהה חיידקים אמיתיים, הפוגעים במעיים ומגיעים למערכת העיכול היישר מן המזון המעובד שאנחנו צורכים. "ניתן לדמות את מערכת המעיים בגוף לגדר המערכת בישראל", מסביר לוין. "יש שם מערכות התראה, מערכות מודיעין וכוחות צבא, שמסוגלים לפעול באופן מיידי, וכמובן גם מכשולים. המעי שלנו אטום בפני חיידקים ‘רעים'. מי שינסה להיכנס יותקף על ידי הצבא.

"במקרה שלנו מדובר במערכת החיסונית. כאשר חיידקים מסוימים שהגוף לא מזהה ‘נדבקים' לגדר המעי, המערכת החיסונית תוקפת, ועל הדרך מחוררת שלא בכוונה את המעי. התוצאה היא מלכוד: החיידקים שאינם אמורים להתקרב לגדר נכנסים בקלות למעי וגורמים למחלות המורכבות שעמן אנחנו מתמודדים. מדובר במעגל קסמים הגורם לסבל רב".

האם שינוי התזונה באמת מחולל פלאים?

"אני רופא ילדים. כאשר הם חולים בקרוהן או במחלת מעיים דומה, אנחנו נותנים להם לשתות מעין מילקשייק רפואי המורכב מחלבונים וחומרים נוספים – שישה שבועות ללא שום מזון נוסף – והמעי שלהם עובר ריפוי. זה מדהים. לשאלה כיצד ניתן להקל על החולה באופן כזה משמעותי ולשפר את מצב המעי בכזו קלות במחלה אוטואימונית אין ממש הסבר עד היום".

לאחר שצפו בשינוי הדרמטי באיכות חייהם של הילדים שהועברו לדיאטת ששת השבועות, ניסו זאת גם עם חולים אחרים. גם במקרה הזה נצפה שינוי מהותי במצבם הבריאותי. "70% מהמטופלים שלנו נכנסו להפוגה הודות לדיאטה, וכעת השלב הבא הוא מחקר מבוקר. עד כה האמנו שהמערכת החיסונית היא הגורם למחלה, לכן טיפלנו בה ודיכאנו את המערכת. אך לו היינו עוצרים ובודקים מהם המרכיבים המשפיעים על גופם של החולים ומרחיקים אותם, ייתכן מאוד שהיינו מכחידים את המחלה״, הוא טוען.

לוין: "הגורם המרכזי למחלת הקרוהן –  המזון התעשייתי" | צילום: shutterstock

אבל כדי להשיג מטרה זאת, פרופ' לוין חייב להוכיח תחילה שאכן תעשיות המזון הן הגורם האחראי. "אין הוכחה לכך שהן גורמות נזק", הוא אומר בתסכול. "בינתיים, הן יכולות להמשיך בשלהן". ללוין רק נותר לקוות שהתיאוריה שלו תצליח להתפתח בעתיד לכדי מיפוי המרכיבים השונים והשפעתם על הגוף.

קידום התאוריה של פרופ' לוין נתקל בלא מעט קשיים. מיותר לציין כי גופים רבים אינם מתלהבים מהרעיון, ביניהם חברות התרופות ותעשיות המזון השונות. אבל מתברר כי גם חלק מהחוקרים מזלזלים בתיאוריה וסבורים שלא ניתן לצמצם את השפעת המחלה באמצעים כה פשוטים. בינתיים מי שמעניק לתיאוריה גב אלו הם החולים עצמם והמרכז הרפואי שבו לוין מועסק.

"אנשים לא יודעים מה יש היום במזון. משווקים לנו מזונות מסוימים כבריאים, כשכל הבסיס שעליו הם נוצרו אינו בריא", הוא אומר. "כמובן שאיני יכול לומר בוודאות אילו מרכיבים גורמים להתפרצות המחלה. אנחנו בודקים מהם אותם המרכיבים ועכשיו אנחנו מגיעים לשלב הבא – לבדוק האם יש מרכיב אחד שמזיק, האם יש שילוב של מרכיבים שמזיק, וכמובן חשוב לי לסייג – יש גם מזונות טבעיים שכאשר אוכלים אותם בכמויות גדולות עלולים להזיק. מדובר ברשימה ארוכה מאוד, שכוללת גם פירות וירקות.

"48 מטופלים שהעברנו לדיאטה המיוחדת, במקום המזון הרגיל שאותו נהגו לצרוך, הראו סימני שיפור. כעת עלינו לעבור ולבדוק מרכיב־מרכיב, וזאת כבר בעיה, כיוון שיצרן אחד לא דומה ליצרן שני".

ללוין אין ספק, כי גם אם עוד לא הוכיח זאת עד הסוף, אפשר לשלוט במחלה באמצעות הדיאטה המבוקרת שיצר והוא אופטימי לגבי המשך הדרך: "אנחנו מושכים תשומת לב רבה בארץ ובעולם ונחשבים לבעלי התיאוריה המתקדמת ביותר בתחום. למרות הצחקוקים, מבינים שבאנו קודם כל לפצח את המחלה. עכשיו רק חסר לנו הגיבוי הכלכלי למחקר שלנו".

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.