Forbes Israel Logo

הסמארטפון בתפקיד הגיבור: האפליקציה החדשה שתסייע לכם במקרי חירום

כל הורה חששן מכיר את הפחד, שמא אחד הילדים ימצא עצמו בסיטואציה מסוכנת – ולא יוכל ליצור קשר ולעדכן בפרטים. הסיטואציה הזו אמנם מפחידה הורים (ולא רק) בכל רחבי העולם, ובמיוחד באזורים מסוכנים במיוחד. בין היתר, הנושא עלה לאחרונה לסדר היום לאחר שהורים ובני משפחה מודאגים הביעו חשש לילדיהם אשר טסים לצפות במשחקי גביע העולם בברזיל, אשר יפתחו בימים הקרובים.

כעת, אפליקציה חדשה מציעה פיתרון (גם אם חלקי בלבד) לחששות אלה. מדובר באפליקציה מיוחדת הפועלת באופן סמוי בכל עת, ומאפשרת למשתמש הנקלע לסיטואציה מסוכנת לשדר בקלות וביעילות אות מצוקה – אשר גם מעדכן על מיקומו בכל רגע ורגע. אך דווקא שמה של הפליקציה לא ממש יוצר אווירה של רוגע וביטחון, שכן האפליקציה נקראת "חוטפים אותי".

    חוסך זמן יקר | צילום: shutterstock

האפליקציה הינה אפליקצית המשך ל"עוצרים אותי", אשר פותחה בזמן תקופת "כיבוש וול סטריט" שהתרחשה בשנת 2011 וכללה סדרת הפגנות ופעולות מחאה, בהן נעצרו המוני אנשים. האפליקציה נועדה לאפשר למתפרעים לעדכן בזמן אמת את קרוביהם ואת עורכי דינם עם מעצרם, וכיום היא זמינה ב-14 שפות שונות והורדה יותר מ-30,000 פעמים על ידי אנשים ממדינות שונות ברחבי העולם (לאחרונה הפכה האפליקציה פופולרית במיוחד באוקראינה). 

בדומה לאפליקציה "אני נעצר", אפליקצית "אני נחטף" היא חינמית ואינה פועלת למרות רווח. אין בה כלל מודעות פרסום או עמלות נסתרות. מפתח האפליקציה, ואן אנדן, מגדיר את הרווח שלו מהאפליקציה כ"דרך להפוך את העולם לקצת טוב יותר". 

אז איך יכול הטלפון שלנו לעזור בזמן סיטואציה מלחיצה ומפחידה כמו חטיפה? האפליקציה של ואן אנדן משמשת כמעין "מגדלור" מצוקה של בעל הטלפון, ועובדת על אותו העיקרון של האפליקציות לאיתור הטלפון בשעת גניבה. אך התכונה שמייחדת את האפליקציה הנוכחית היא המהירות שבה ניתן להפעיל אותה. 

מדובר באפליקציה אינטואיטיבית מאוד, מהירה ונוחה לשימוש. לאחר הורדת האפליקציה עולה על גבי המסך תמונת לוח מטרה גדולה במיוחד. על מנת להפעיל את האפליקציה יש להיכנס להגדרות שלה ולהגדיר הודעה קבועה הקוראת לעזרה ומבקשת ליצור קשר עם הרשויות. לאחר מכן יש להוסיף מספרי טלפון אליהם תישלח ההודעה במידת הצורך – כל התהליך לוקח פחות מדקה, והאפליקציה מוכנה לפעולה.

אפליקציית "חוטפים אותי". הפעלה פשוטה ומיידית

בזמן סכנה על המשתמש להפעיל את האפליקציה, וללחוץ את האגודל במרכז לוח המטרה המופיע על גבי המסך. כעבור שניה של מגע הטלפון ירטוט והאפליקציה תחל לשלוח את ההודעה הקבועה למספרי הטלפון המוגדרים. כמו כן, יחד עם ההודעה ישלח מיקום המשתמש על גבי מפת גוגל. לאחר הלחיצה על מרכז לוח המטרה תנעל האפליקציה את הטלפון בדיסקרטיות על מנת שלא יהיה ניתן לראות את המסר שנשלח. האפליקציה תשלח את ההודעה פעם נוספת כל 15 דקות – עד שהטלפון יכבה. 

"אני נחטף" הוכיחה עצמה בדיוק כפי שתיאר אותה ואן אנדן – המסרים הגיעו אחד אחרי השני וההקשה על האפליקציה הייתה מהירה יותר משליחת הודעת טקסט נורמטיבית או מיצירת קשר עם המשטרה. לא כל שכן, הזמן שנחסך בניסיון להסביר לשוטר מה קרה והיכן אנו נמצאים הוא יקר מפז.

אך אל תרגישו חופשי להסתובב ברחובות מפוקפקים בשעות מאוחרות. האפליקציה היא אמנם כלי מעניין, אך רחוקה מלספק פתרון אבטחה אמין ושלם. קודם כל, על האדם במצב החירום להפעיל את מחשבתו – ולזכור לפתוח את האפליקציה. שנית, אם החטיפה מתבצעת במקום ללא קליטה, לא תוכל האפליקציה לשדר את ההודעות ושלישית, תמיד קיימת האופציה שהחוטף פשוט יסגור את הטלפון או ישבור אותו לפני שנוכל כלל להתריע עזרה. 

אך המגבלה הגדולה ביותר של האפליקציה הינה הזמינות המוגבלת שלה, שכן היא ניתנת לשימוש רק במכשירי אנדרואיד. הסיבה היא לא כי ואן אנדן מאמין שבעלי האייפון זקוקים פחות להגנה או לתחושת ביטחון, אלא פשוט כי חברת אפל דחתה את הרעיון של האפליקציה הראשונה שלו ("אני נעצר") ואינה מסכימה לשימוש של אפליקציות אשר שולחות הודעות רקע. 

ואן אנדן טוען כי אין כל קשר בין תזמון ההשקה של האפליקציה ותחילת משחקי המונדיאל, אך אין ספק כי מדובר בגימיק מתאים ובתזמון קולע. ואן אנדן עצמו, כאמור, לא ירוויח כסף מהפיתוח המסקרן. ואם האפליקציה אכן תסייע למשתמשים במצב מצוקה – הרווח יהיה כולו שלהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.