Forbes Israel Logo

הסתיימה השביתה בענף התעופה; עיני: "בסוף הממשלה התעשתה"

השביתה בענף התעופה הסתיימה: ההסתדרות הודיעה כי הגיעה הערב להסכם לפיו המדינה תממן 97.5% מעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות במסגרת רפורמת השמיים הפתוחים. השביתה, אשר גרמה לביטול עשרות טיסות בימים האחרונים, עמדה רגע לפני החרפה של שביתה כוללת בנתב"ג. שר האוצר יאיר לפיד ברך על ההסכם ואמר: "כעת אין שום מניעה מלחזור ולהפעיל את הטיסות ולהביא להפסקה מידית של השביתה".

"בסופו של המשבר הממשלה התעשתה והבינה שדרישת העובדים לאפשר לחברות לשרוד ולקבל תנאי תחרות הוגנים מהווה אינטרס לאומי", אמר יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. "חבל שנדרשנו להגיע לשביתה ולהפגנות והכנסה של אלפי משפחות לחרדה כדי להגיע לסיכום שיכולנו להגיע אליו במו"מ ענייני". בהסתדרות מסרו כי "חבל שנדרשו יומיים של שביתה ופגיעה במאות אלפי אזרחים כדי להגיע לסיכום שניתן היה לקבל כבר ביום שישי".

האזרחים שנפגעו היום מהשביתה ועבור אלו שאמורים לטוס היום מומלץ להתעדכן עם החברות באשר לחזרה לשגרה ולחזרה של זמני הטיסות לסדרן. חברת אל על הודיעה כי תחדש את לוח הטיסות החל מהשעה 23:30 וכי על ציבור הנוסעים להתעדכן באשר לזמן הטיסה המדויק. ברשות שדות התעופה ביקשו מהטסים לקחת מרווח גדול יותר לפני ההגעה לשדה עקב העומס הצפוי.

צילום: מתוך ויקיפדיה

"השמיים הפתוחים הם עובדה מוגמרת. זהו הסכם טוב ונכון לאזרחי ישראל, לכלכלה הישראלית ולתיירות הישראלית. השביתה הזו היתה מיותרת מתחילתה", אמר מוקדם יותר לפיד לאחר שאתמול אישרה הממשלה את הסכם השמיים הפתוחים עם מדינות האיחוד האירופי, שיוביל להגדלת כמות הטיסות לישראל וממנה ולהורדת המחירים.

ההסכם בין האוצר לאל על הגיע רגע לפני הדיון בבית הדין לעבודה בבקשת איגוד לשכות המסחר להוצאת צווי מניעה לחברות השובתות, ורגע לפני השביתה הכללית בנתב"ג שאמורה הייתה להתחיל מחר.

מוקדם יותר היום התייחס מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס לרפורמה, וציין כי החברה אינה מתנגדת לשינוי. "הסכם השמים הפתוחים טוב לאזרחים", טוען סירקיס, "אבל לא טוב לחברות התעופה הישראליות. אנחנו מבקשים רק כמה דברים בסיסיים שיאפשרו לנו להתחרות. אנחנו בעד ההסכם וחשיפה של ישראל לכניסת מיליוני תיירים. אבל בד בבד צריך לזכור שיש מספר אלמנטים שלא מטופלים במסגרת ההסכם, כמו הוצאות הביטחון. אנחנו מבקשים שהממשלה תשתתף במאה אחוז בהוצאות הביטחון, שעולות לנו בין מיליון וחצי לשני מיליון דולר בשנה לאווירון אחד".

סירקיס פרט את הנושאים הנוספים שהביאו למשבר: "לגבי מסי נמל, חברות לואו קוסט יקבלו אישור להשתמש במסי נמל מופחתים, שאנחנו לא זכאים להם. נושא מס הנמלים עולה לנו 7 מיליון דולר בשנה. מבחינת ההגבלים העסקיים, צריך להתייחס כאן לנושא באופן שונה מאשר בתעשיות אחרות. צריך לעודד השקעות כאלו. השקענו 120 מיליון דולר בשנתיים האחרונות בציוד חדיש, אנחנו מבקשים לשתף פעולה עם המתחרים כדי לחסוך בעליות – ולא מאפשרים לנו".

"אנחנו לא אומרים, 'לא לפתוח את השמים'", מבהיר סירקיס, "אלא שישבו איתנו ויסגרו את 3 האלמנטים המכבידים הללו. גם שר התחבורה אמר שצריך לטפל בזה, אבל עד היום לא טיפלו. עברנו השנה תהליך התייעלות ושינינו את מודל ההפעלה של המטוסים. חתכנו בהנהלה ובמספר המשרות, ואנחנו חברה מאוזנת. אבל שינויים מהסוג הזה, גם חברה כמו ישראיייר – אין לה איך להתאים את עצמה. אנחנו בקשר רציף עם הנוסעים ואתמול כל הטיסות הבינ"ל שלנו בוצעו. ציבור הנוסעים הבינ"ל של ישראייר הגיע אתמול למחוז חפצו. אנחנו מקווים לבצע היום טיסות לפראג ולברלין. לגבי הטיסות המקומויות – נשיב לנוסעים את כספם". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.