Forbes Israel Logo

העיר הטובה בעולם לסטארט-אפ: סן פרנסיסקו אחרי סינגפור; ת”א שישית

סינגפור נחתה במקום הראשון ברשימה החדשה של הערים הטובות ביותר לסטארט-אפים בעולם שפורסמה השבוע. האינדקס החדש פורסם על ידי Nestpick, סטארט-אפ שבסיסו בברלין המנתח מיקומים פופולאריים שבהם יושבות חברות הזנק, על בסיס מדדים כמו האקו-סיסטם הקיים של סטארט-אפים בעיר, איכות החיים, משכורות, יוקר המחייה, ביטוח לאומי והטבות. את החמישייה הראשונה סוגרות הלסינקי, סן פרנסיסקו, ברלין ושטוקהולם.

העובדה שסינגפור גברה בדירוג על סן פרנסיסקו עשויה להתקבל כהפתעה, בהינתן מעמדו הבלתי מעורער של עמק הסיליקון כבירת הסטראט-אפ של העולם. סן פרנסיסקו קיבלה ניקוד גבוה יותר במדדים שבוחנים את האקו-סיסטם הקיים ואת רמות השכר, אבל היא הייתה בין הערים הנמוכות ביותר בדירוג לפי יוקר המחייה ואיכות החיים.

סינגפור | צילום: Fotolia

אלא שמי שעקב אחרי עלייתה של סינגפור כחממה מובילה של סטארט-אפים וחדשנות כנראה שמופתע פחות מהתוצאות. מוקדם יותר השנה הכריז דו"ח האקו-סיסטם העולמי של חברות הסטארט-אפ, אותו מפיק הארגון האמריקאי Startup Genome, כי סינגפור עקפה את עמק הסיליקון בתור המקום המוביל בעולם למציאת כישרונות בתחום הסטארט-אפ. בעוד שחברות נאבקות לעתים על גיוס מהנדסי תוכנה מתקדמים וכישרונות בתחום הטכנולוגיה במסגרת הפיתוח של השווקים באזור דרום מזרח אסיה, סינגפור מתהדרת בחבורה צעירה אך מנוסה של מהנדסי תוכנה לפי המגזין The Straits Times.

כפי שציין בשנה שעברה אחד מהכותבים בפורבס, עיר-המדינה ממוקמת באופן שמעניק לה יתרון גאוגרפי, נוסף להיותה אחת מהקהילות העשירות בעולם. הודות לתשתית המתקדמת מאוד שלה, לכוח העבודה המשכיל מאוד שלה (סינגפור הייתה בעלת מערכת החינוך הטובה בעולם בשנת 2015) וקרבתה למספר גדול של שווקים מתעוררים ומתפתחים, סינגפור הפכה לחממה טבעית עבור חברות טכנולוגיה ומשקיעים.

אומת הסטארט-אפ "רק" שישית

האינדקס של נסטפיק מדרג 85 מדינות ברחבי העולם על בסיס הקריטריונים שצוינו מעלה. לפי הדירוג, האקו-סיסטם הסטארט-אפיסטי של סינגפור והציונים הגבוהים של מערכות הבריאות והביטחון השוטף בה הבטיחו לה את המקום הראשון. ה-Straits Times ציין גם שהמשכורות למהנדסי תוכנה בסינגפור נמוכות מהממוצע העולמי (49,000 דולר בשנה), אך הנתון הנמוך יחסית מנוטרל בעיני רבים על ידי יתר היתרונות של העיר.

העיר הישראלית היחידה בדירוג היא כמובן תל אביב, שנחתה הישר במקום השישי. הדירוג ממקם את האקו-סיסטם התל אביבי במקום השלישי באיכותו בעולם, אחרי אלו של סן פרנסיסקו ושל ברלין ומעל לכל יתר בירות העסקים, אלא שיוקר המחייה הגבוה בעיר (ה-57 בעולם) הוא שפוגע במיקום הסופי שלה בדירוג.

שלושה ענפי תעסוקה בתחום הסטארט-אפ נבדקו בדירוג, כשרמות השכר בהם מציגות שונות די גדולה בשוק התל אביבי: שכר הפתיחה של מנהלי פרויקטים בתל אביב (27,718 דולר בשנה, בממוצע) מדורג במקום ה-42 בעולם ואילו שכרם של מנהלי פרויקטים מנוסים גבוה בהרבה – 109,903 דולר – וממקם את העיר כרביעית בעולם. שכר הפתיחה בתחומי הטכנולוגיה עומד על 48,483 דולר ממוצעים בשנה, ה-13 בעולם, כשעובדים מנוסים מרוויחים כבר שכר ממוצע של 98,620 דולר בשנה, ה-10 בגובהו בעולם. בתחום השיווק עובד מתחיל ירוויח בממוצע 30,930 דולר בשנה בתל אביב (מקום 33) ואילו עובד מנוסה ישתכר בממוצע 56,620 דולר בשנה, הנתון ה-35 בגובהו בעולם.

תל-אביב | צילום: Fotolia

ב-38 ערים גובה מס ההכנסה נמוך מזה הישראלי, מה שממקם את תל אביב במקום ה-39 בהיבט זה. איכותה של מערכת הבריאות הציבורית מדורגת במקום ה-41 ומספר ימי החופשה הממוצע מציב אותנו רק במקום ה-64. כשמדברים על שוויון, הפערים החברתיים שמאפיינים את ישראל מצליחים להציב את תל אביב במקום ה-52 בלבד, אך דווקא בכל הנוגע לביטחון, העיר עולה אל המקום ה-23. שכר הלימוד הישראלי, 31,583 דולר בממוצע, מדורג במקום ה-64 בעולם.

תמונה הוליסטית

מנכ"ל נסטפיק, Ömer Kücükdere, הסביר בהצהרה שמסר לתקשורת שהחברה רצתה לספק מקור שמסתכל על נתונים שהם מעבר להזדמנויות עבודה וירידי תעסוקה, כזה שיספק תמונה הוליסטית של הפוטנציאל בערים שבהן בעלי מקצוע עשויים לשקול לעבוד.

"ערים מסוימות עשויות להציע תלושי שכר גבוהים יותר, אבל אחרי ששוקלים מסים ועלויות מחייה, הסכום הנותר עשוי שלא להיות גבוה כל כך. באופן דומה, לאנשי מקצוע כדאי גם לשקול את איכות החיים: האם ימי החופשה יהיו מספיקים על מנת לבקר בבית? האם מערכת הבריאות זמינה ונגישה כמו שהייתם רוצים?", אומר Kücükdere. "אנו מאמינים שהזמן שנלקח לחקר מעסיקים פוטנציאליים לא צריך להאפיל על ההבנה של הערים הטובות ביותר לעבוד בהן בעולם".

העיר האסיאתית היחידה הנוספת שממוקמת בעשירייה הראשונה בדירוג היא סיאול. שנגחאי, הונג–קונג, בייג'ין וטוקיו מופיעות במקומות נמוכים יותר ברשימה. מספר ערים נוספות בדרום מזרח אסיה, לרבות בנגקוק, האנוי, קואלה למפור וג'קרטה נכנסו גם הן לדירוג, אך כולן ממוקמות במקום 70 ומטה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן