חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

“העלאת מסים גורפת עלולה להוות תמריץ לריבוי העלמות מס”

המגזר העסקי מודאג מהשלכות התוכנית הכלכלית של הממשלה. בכנס בנושא ההשלכות הכלכליות והמסיות של התוכנית של פירמת ראיית החשבון דלויט ברייטמן אלמגור זהר, אמר יו"ר הפירמה יגאל ברייטמן: "כל מי שסבור כי ניתן להשאיר כאן את החברות הרב לאומיות מבלי לתת להן הטבות מס משמעותיות, טועה".

לדברי יגאל בריטמן: "העלאת שיעורי המס תבריח את החברות הרב לאומיות אל מחוץ לישראל, למדינות בהן השקעות עבור תעשיות עתירות ידע כדאיות יותר, כדוגמת שוויץ, אירלנד ולוקסמבורג. ללא צל של ספק, יש משמעות רבה לחלקן של החברות הרב הלאומיות בתוצר, בהגדלת הייצוא, בגידול בתעסוקה ובגידול ההכנסות ממיסים, ולא בהכרח רק המיסים הישירים אותן החברות משלמות על רווחיהן בישראל. התועלת שצומחת מאותן חברות, גדולה מהתועלת שתצמח בעקבות העלאת שיעורי המס ומזעור ההטבות, בעיקר בתוכנית כלכלית שלא רואים בה מנועי צמיחה".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

בריטמן הוסיף: "אנו רואים בהצעת חוק ההסדרים מספר ניסיונות לאישור חקיקה אשר אין בצידה תרומה לאישור תקציב המדינה, כי אם ניסיון להגדילו בדרך שאיננה דמוקרטית, בלשון המעטה. התקציב המוצע איננו אתגרי. הוא מעלה את מס החברות, מס הכנסה, מע"מ ומיסים עקיפים נוספים והמשמעות של כך, בין היתר, היא הכבדה נוספת על השכבות החלשות ומעמד הביניים. נראה כי הדרך של "לחפש מתחת לפנס" נבחרה, על פני רפורמה יסודית אשר תתקן את החולאים בכלכלה הישראלית והעלאת מיסים גורפת, עלולה להוות תמריץ לריבוי העלמות מס".

יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

לטענת ברייטמן, התוכנית הכלכלית פוגעת במשקיעים בתחום הנדל"ן ומבריחה אותם ממנו. "נוסח הצעת חוק ההסדרים מותירה על כנה את גזרות הנדל"ן, ומסתמן כי עיקר המאמצים מופנים כלפי משקיעי הנדל"ן וכי החקיקה נועדה להדיר את רגליהם מתחום זה שעד כה נהנה מהקלות מס רבות. צעדים אלו, לא רק שלא יצליחו לצנן את שוק הנדל"ן בישראל, אלא שיובילו לעליית מחירי הדירות והשכירות באופן שיפגע בכיסו של מעמד הביניים. כל הטיפול בנדל"ן בטעות יסודו. במקום לטפל בעלות הקרקע על ידי המדינה, אשר 90% מהקרקעות בבעלותה, דבר אשר היה מוריד משמעותית את מחירי הדירות, מטפלים בבעלי הנדל"ן בדרך שרק תייקר את מחירי הדירות והשכירות". 

עוד ציין בריטמן כי "ניכר שהשינויים המוצעים במודלים המיסויים במסגרת הצעת החוק, הינם עוד צעד המשרת את מלחמתה של רשות המיסים בתכנוני המס. מההצעה עולה כי הרשות מחזיקה בדעה לפיה תכנון מס הנו פשע. בהקשר זה אציין כי כל גוף עסקי פועל במטרה להשיא את רווחיו, בין היתר באמצעות מזעור נטל המס. פסיקתו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר הקובעת כי "זכותם ואף חובתם של מומחים בענייני מיסים לתכנן עסקאות משפטיות כך שלא תהיינה עתירות מס" העניקה למתכנני המס רוח גבית. פעולה זו של תכנון מיסויי, נכונה לא רק לחברות הרב לאומיות אלא לכלל הגופים העסקיים במדינה והינה רצויה ולגיטימית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן