Forbes Israel Logo
ג'ק מא, מייסד עליבאבא. צילום: Shutterstock
ג'ק מא, מייסד עליבאבא. גם הוא טעם מנחת זרועם של הרגולטורים בסין | צילום: Shutterstock

עלי אקספרס בצרות? סופגת הפסדים והאשמות לפגיעה בפרטיות

לאחר שנקנסה והפסידה מיליארדים, תחקיר פורבס מגלה כי התקופה המאתגרת של ענקית המסחר רחוקה מלהסתיים. כעת היא מואשמת בשימוש בנתוני משתמשים

קבוצת עליבאבא ממשיכה להסתבך: על פי דיווח בלעדי של פורבס, חברת המסחר האלקטרונית ממשיכה להתמודד עם עוד ועוד צרות. אחרי שספגה בחודש האחרון הפסדי ענק בשל קנס אימתני שהוטל עליה על ידי הרגולטור הסיני, כעת החברה מתמודדת עם טענות חמורות הגורסת כי אפליקציית הדפדפן הסלולרי שהיא מפעילה בשם UC Browser מתעדת את נתוני הגלישה פרטיים של מיליוני משתמשי אנדרואיד ואייפון ברחבי העולם.

לאפליקציה כ-500 מיליון משתמשים, אך ייתכן כי היא כלל לא מוכרת לכם, בייחוד בשל העובדה שהיא פופולרית בעיקר במדינות אסיה. עם זאת, מדוחות שבחנו את היקף השימוש בדפדפנים השונים הזמינים להורדה עולה כי מדובר בדפדפן הרביעי בגודלו בעולם.

לדברי חוקר אבטחת הסייבר גבי סירקלינג, בגרסת האנדרואיד של האפליקציה יש פרצות פרטיות חמורות שמאפשרות את תיעוד כלל היסטוריית הביקורים של הגולשים, בין אם הם משתמשים במצב גלישה רגיל או במצב גלישה בסתר. כלל המידע נשלח לכתובת IP המקושרת לשרתים השייכים לקבוצת עליבאבא.

עדיין לא ברור האם הקבוצה עושה שימוש כלשהו בנתונים שמגיעים אליה והאם היא מעבירה אותם לגורם שלישי, אך עדיין, טוענים המומחים, יש סיבה לדאגה. "מדובר במסה אדירה של נתונים. כל המידע הזה יכול להפוך בקלות לטביעת האצבע של המשתמשים בדפדפן", מסביר סירקלינג.

פרצה דומה קיימת גם במכשירי אייפון לצד פרצת אבטחה נוספת וחמורה אף יותר הקשורה בהצפנת התוכן של המשתמשים. לדברי סירקלינג, לא מדובר בטעות אנוש: "זו פעולה מכוונת שנעשית ללא כל התחשבות בפרטיות המשתמשים. הדפדפן שולף את כתובות האינטרנט שכל אחד משתמש בהן ופשוט שומר אותן אצלו".

הוכחה נוספת לכך שככל הנראה מדובר בפעולה מכוונת עלתה מדוח שפורסם באתר The Information בו נטען כי הקבוצה נלחמה בחירוף נפש נגד שינויי המדיניות והגדרות הפרטיות של ענקית הטכנולוגיה אפל, שמאפשרת כעת למשתמשים שלה לחסום את אפשרות המעקב על ידי אפליקציות שונות.

סופגת הפסדי ענק

כאמור, זו ממש לא הצרה היחידה של ענקית המסחר. עליבאבא דיווחה החודש על הפסד תפעולי רבעוני ראשון מאז הונפקה לציבור, זאת לאחר שהוטל עליה קנס מסיבי על ידי הרגולטורים להגבלים עסקיים בסין.

הענקית הסינית רשמה גירעון תפעולי של 7.7 מיליארד יואן (1.2 מיליארד דולר) ברבעון הרביעי שהסתיים במרץ. ההפסד הגיע לאחר שעליבאבא ספגה את הקנס הגבוה ביותר אי פעם שניתן בסין בסך 18.2 מיליארד יואן, בגין עיסוק מונופוליסטי.

החברה הודיעה כי הייתה מדווחת על עלייה של 48% בהכנסות התפעוליות בהשוואה לשנה שעברה, 10.6 מיליארד יואן, לולא הקנס. הרווח התפעולי לשנה מלאה עמד על 89.68 מיליארד יואן, ירידה של 2% לעומת השנה שעברה.

"נענשו על ידי הרגולטורים בסין". קבוצת עליבאבא. צילום: Shutterstock
שנה רווית אתגרים

"במהלך שנת הכספים האחרונה עברנו כמה אתגרים, כולל מגפת הקורונה, תחרות קשה וכן חקירה בחשד לפעילות כמונופול והחלטת הענישה על ידי הרגולטורים הסיניים", אמר המנכ"ל דניאל ג'אנג. "אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם האתגר הזה היא להסתכל קדימה ולהשקיע לטווח הארוך".

עליבאבא דיווחה על הכנסות גבוהות מהצפוי של 187.4 מיליארד יואן ברבעון הרביעי, עלייה של 64% לעומת השנה שעברה. הכנסות השנה המלאה זינקו ב-41% ל-717.3 מיליארד יואן.

מאחורי הנתון המעודד עמדו בעיקר עסקי המסחר האלקטרוני של החברה, וכן Alibaba Cloud, שלוחה של מחשוב הענן של החברה שתרמה אף היא לזינוק עם עלייה של 50% בהכנסות שנה אחר שנה של 60.12 מיליארד יואן. עליבאבא הודיעה כי היא צופה שהכנסותיה יעלו ל-930 מיליארד יואן בשנת הכספים 2022.

פגיעה בהשקעות

מניות עליבאבא חוו תנודות מאז שמייסד החברה, המיליארדר ג'ק מא, הטיח ברגולטורים הפיננסיים בסין האשמות במהלך נאום שנוי במחלקות שנשא בפורום פיננסי באוקטובר האחרון. בעקבות הנאום החלו הרשויות לפעות במרץ ונקטו פעולות מהירות וכואבות במיוחד נגד ענקית המסחר האלקטרוני, לרבות השעיה פתאומית של ההנפקה הראשונית בסך 35 מיליארד דולר של חברת Ant Group המסונפת לזרוע הפינטק של עליבאבא.

Ant Group תרמה 7.2 מיליארד יואן לרווחי עליבאבא בשלושת החודשים שהסתיימו במרץ. בהתבסס על 33% ממניות Alibaba באנט, יחידת הפינטק רשמה ברבעון של חודש דצמבר 21.8 מיליארד יואן, עלייה של 49.7% לעומת הרבעון הקודם.

באפריל הודיע הבנק המרכזי של סין כי אנט תצטרך להתארגן מחדש כחברת אחזקות פיננסית, מה שאומר שהיא תהיה כפופה לבקרות רגולטוריות מחמירות יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן