Forbes Israel Logo

הפרויקט החדש של מארק קיובן: רוצה להשתלט על שוק ההתכתבות בסלולר – ולשמור לכם על הפרטיות

אם נרצה ואם לא, טכנולוגיות ההודעות המידיות תופסות חלק הולך וגדל מסך התקשורת אשר אנו מקיימים בחיי היום יום שלנו. וואטסאפ כבר כבשה את תחום ההודעות המידיות בסמארטפון (וויצ'אט כבשה את השוק המקביל בסין), לצד הודעות ה-SMS הוותיקות יותר, כשגם שירות מסנג'ר של פייסבוק, גוגל צ'אט ועוד שורה ארוכה של אפליקציות ורשתות שונות מנסות גם הן לייצר דריסת רגל. כעת, לשוק רווי השחקנים הזה נכנס שחקן חדש נוסף. אמנם מפתה לזלזל בשחקן חדש אשר רוצה לשחק "במגרש של הגדולים" – אבל כשמדובר במארק קיובן, אחד המיליארדרים הצבעוניים והמעניינים ביותר בארה"ב, כדאי שלא להתעלם ממנו.

קיובן, הבעלים של קבוצת ה-NBA ה"דאלס מאבריקס" (בה משחק השנה הישראלי גל מקל), נחשב, כאמור, לאחת הדמויות המסקרנות ביותר ברשימת עשירי ארה"ב. הוא השתתף בסדרות כמו "רוקדים עם כוכבים" ו"הפמליה", משקיע בחברות בידור ותוכן, ומקפיד לשבת במשחקי קבוצתו ביציעים הזולים, ולא ביציע הכבוד. כדמות אשר מושכת כל כך הרבה תשומת לב, ברור מדוע קיובן כה חרד לפרטיותו. וזוהי בדיוק הסיבה אשר הביאה אותו להגדיר את היעד הבא ברשימת ההצלחות שלו – כיבוש תחום ההודעות, וחיזוק פרטיות המשתמשים. נשמע מופרך? לא אם תשאלו את קיובן.

הקים את העסק הראשון בגיל 12. קיובן בתנוחה אופיינית | צילום: רויטרס

"אני לא רוצה שהודעה שכתבתי לחבר או עמית לעבודה תקבל חיים משלה, תוצא מהקשרה ותשמש נגדי בצורה כזו או אחרת", הוא מסביר. "אני לא רוצה למצוא את עצמי עומד למשפט בגלל הודעה או פוסט שפרסמתי, אשר יועדו לעיניהם של אנשים מסוימים בלבד".

אין ספק כי קיובן חושש בצדק. בעידן בו הודעות טקסט החליפו רבים מהמסרים אשר בעבר נהגנו להעביר בעל פה, כל הודעה זוכה לחיים משלה, ונשמרת לנצח במכשירו של מקבל ההודעה. למעשה, לאחר שליחת המסר, לשולח אין כל יכולת לשלוט על המשך חייה של ההודעה, על המשך הפצתה למכשירים נוספים, וכו'.

כל אלו היו הסיבות אשר הביאו את קיובן להקים את המיזם החדש והמסקרן: "סייבר דאסט". היישום החדש יאפשר למשתמשים לשלוח ולקבל הודעות טקסט מידיות לכל איש קשר אשר יחפצו – אך הודעות אלו ימחקו ללא זכר תוך 24 שניות מרגע קריאתן. הטכנולוגיה החדשה לא תאפשר כל ניסיון שמירה של ההודעות (גם לא צילום המסך בעת קריאתן) או ניסיונות למעקב וניתור של הקשר בין המוען לנמען. כל הפרטים האלו, מבטיח קיובן, אפילו לא נשמרים במחשבי החברה – והתוכן אשר נשלח אינו ישוחזר לעולם. "בראש ובראשונה, אני חושב על הילדים שלי" הוא אומר. "אני לא רוצה שהודעה מסוימת אשר הבת שלי תשלח לחבר שלה תופץ בין משתמשים אחרים, רק כי אותו ילד רצה להשוויץ בפני חבריו".

טכנולוגיה להודעות "נעלמות" אינה דבר חדש. האפליקציה הפופולרית "סנאפ-שוט" הפכה לאחד השחקנים המובילים בתחום שיתוף התמונות הודות לטכנולוגיה אשר מאפשרת שליחת תמונות אשר נעלמות תוך פרק זמן מוגדר, לפי בחירת המשתמש. אך מעבר להתמקדות בהודעות טקסט (ולא בקבצי מדיה אחרים), כעת קיובן מתכנן לקחת את "סייבר דאסט" שלב אחד קדימה – ולא רק להבטיח את פרטיות המשתמש אל מול האדם אליו שלח את ההודעה, אלא גם לחזק את פרטיות המשתמש ביחס לחברות הפרסום ואיסוף הנתונים.

איפה שלא ניגע – נשאיר תביעת אצבע דיגיטלית | צילום: shutterstock

"המטרה היא לסייע לאנשים למחוק את טביעות האצבעות הדיגיטליות של המשתמשים", הוא מסביר. "כיום, אנחנו משאירים אחרינו טביעות אצבעות דיגיטליות בכל רגע בו אנו גולשים ברשת. כל פוסט בפייסבוק, כל ציוץ בטוויטר, כל מייל בג'ימייל וכל הודעת וואטסאפ שאנו שולחים – כולם אוספים את המידע הזה, ויוצרים פרופיל מדויק להחריד של המשתמש – מי הוא, מה הוא אוהב, ובעיקר מה, כמה, איפה ומתי הוא קונה. כיום, 5 שנים של קיום ברשת מספיקות כדי לדעת עליך הכל. ואני מתכוון – הכל".

את המיזם הראשון שלו הקים קיובן כבר בגיל 12. כנער, פתח עסק למכירת בולים בכדי לממן את לימודיו באוניברסיטת אינדיאנה, בה פתח מאוחר יותר פאב כסטודנט, עוד בטרם מלאו לו 21. אך המיזם אשר הפך אותו למיליארדר היה האתר Broadcast.com, אותו מכר לענקית האינטרנט יאהו עבור 5.9 מיליארד דולר בשנת 1999.

"כמובן שהרגע הראשון לאחר העסקה היה מדהים" הוא מספר. "אבל אחרי חיוך ענק וצעקה אדירה, התמלאתי מוטיבציה חדשה – לוודא שכעת, כשאני מיליארדר, אני הולך להישאר כזה. לא הכסף הוא מה שעשה אותי מאושר, אלא ההצלחה של המיזם". כעת, נראה כי קיובן ממשיך לחשוב קדימה, וממשיך לנסות ולחדש, מחפש את המיזם פורץ הדרך הבא. אין ספק שכניסה לשוק כה תחרותי ורווי בשחקנים מובילים ברמה העולמית (גוגל ופייסבוק) אינה דבר קל. גם הכרזת מלחמה כנגד איסוף הנתונים על המשתמש וחיזוק הפרטיות אינה דבר של מה בכך. ועדיין, נדמה כי אם מישהו יכול לעשות את זה – זה מארק קיובן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.