Forbes Israel Logo

הפרויקט השאפתני בהסטוריה? סין מתכננת להקים מסילת רכבת לארה"ב

בימים אלו מציינים עשרים שנה לחנוכת מנהרת התעלה – התעלה שמחברת בין יבשת אירופה (קוקל, צרפת) והאי הבריטי (פולקסטון, אנגליה); אולם מה שנתפס כהישג הנדסי מדהים, אולי עומד להתגמד אל מול השאפתנות והחלומות של ממשלת סין. כך לפחות על פי העיתון הממשלתי Beijing Times.

218 קמ"ש מתחת למים הקפואים של מיצר ברינג

מומחה מהאקדמיה הסינית להנדסה אשר צוטט בכתבה, סיפר כי פקידים סיניים בודקים את ההיתכנות של הקמת מסילת רכבת שתחבר את סין לארה"ב. תוואי הרכבת שנבחן מתחיל בצפון-מזרח סין, עובר דרך מזרח סיביר, חוצה את מיצר ברינג בתעלה תת-ימית באורך בלתי נתפס של כ-200 ק"מ, ומשם לאלסקה, קנדה וארה"ב. מיצר ברינג נבחר עקב היותו הנקודה הקצרה ביותר בין יבשת אסיה לאמריקה הצפונית. על פי הדיווחים, סין החלה במגעים עם המדינות הנוגעות בדבר, כשעל פי המומחה הסיני "ממשלת רוסיה חושבת על הפרויקט הזה כבר שנים". על פי התכנון של הסינים, הקו אמור להיות באורך של כ-13 אלף ק"מ ולאחוז בשיא הקו הארוך בעולם. לשם השוואה, אורכו של הקו הטרנס-סיבירי המיתולוגי שפעל בעבר היה קצת יותר מעשרת אלפים ק"מ, והקו הארוך ביותר הפעיל היום הוא הקו שמחבר את סנט פטרסבורג לוולדיווסטוק שבסיביר – ואורכו מעט יותר מ-9,200 ק"מ.

הרכבת מתוכננת לפעול במהירות 218 קמ"ש, כשהמסע כולו צפוי לקחת כיומיים. לא מעט, אם בוחנים חלופה כמו טיסה שאורכת כ-13 שעות; אולם מעבר ליתרונות כמו נוחות של נסיעה ברכבת אל מול מטוס, הרי שסין, בהיותה המדינה היצואנית מס.1 בעולם, מכוונת במיוחד למעבר סחורות – ולכן רכבת יכולה להיות חלופה זולה ומהירה הרבה יותר מאשר ספינות, כלי התחבורה העיקרי לשינוע סחורות כרגע.

צילום אילוסטרציה: shutterstock

האם הסינים ידהימו את העולם או שהם ירדו מהפסים?

לא מעט קולות פסימיים נשמעים בנוגע לדיווחים האחרונים מסין. ראשית, לא נשמע אישור מצד הממשלה או בכירים סיניים אחרים לקיום הבדיקות או התכנונים; שנית, לא ברור האם, בנוסף לשיחות עם הרוסים, קיימו הסינים שיחות דומות עם ממשלות קנדה וארה"ב; ושלישית, התעלה התת-ימית המתוכננת מתחת למיצר ברינג אמורה להיות הארוכה מסוגה בעולם, כשאורכה הוא פי ארבעה מאורכה של מנהרת התעלה.

אך למרות כל זאת, חשוב לזכור כי סין מחשיבה את הרכבות כמנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה שלה – וככזה שיכול לקצר טווחים ולקרב יבשות. לכן, יזמה כבר סין את הקמת קו מסילת הברזל Yuxinou, שמכונה "דרך המשי" החדשה, שיחבר את מפעליההמשגשגים של המדינה לאירופה ויעביר סחורות וחומרי גלם מסין ואליה. אולם בעיקר כדאי לזכור שכבר משנת 500 לפנה"ס, עת החלו לבנות את החומה הגדולה ועד ימי אולימפיאדת בייג'ינג 2008 המרשימה, הוכיחו הסינים שכמעט ולא קיים דבר שאין הם מסוגלים לבצע.

 

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: האם כך ייראה בקרוב ה-Gmail שלנו?

עוד בגיקטיים: אחרי המכונית החשמלית, Airbus חושפת מטוס חשמלי מתוצרתה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.