Forbes Israel Logo

הפרטת תע"ש יוצאת לדרך: 1.3 מיליון לכל עובד שיסכים לפרוש מרצון

משרד האוצר חתם ביום ד' על הסכם הפרטת התעשייה הצבאית, לאחר למעלה מעשור של דיונים והחלטת ממשלה שלא מומשה עוד משנת 2005. במסגרת ההסכמים המסדירים את השינוי הארגוני בתעש, 1,170 מתוך 3,400 עובדי החברה יפרשו, ו-950 עובדים נוספים יפרשו במהלך 16 השנים הבאות.

בערוץ 10 דווח, כי כל עובד שיסכים לפרוש מרצון יקבל מענק על סך מיליון ושלושת מאות אלף שקלים. מדובר בהסכם גבוה בעשרות אחוזים מהסכמי פרישה שנחתמו בחברות אחרות בשנים האחרונות.

על פי המתווה שסוכם, תוקם חברה חדשה בשם "תעש מערכות", אליה תועבר כל הפעילות העסקית והיא תימכר בסופו של דבר לגורמים פרטיים. בנוסף, החברה חדשה תעבור לרמת בקע בנגע ופינוי הקרקעות שלה ברמת השרון יאפשר בניית עשרות אלפי יחידות דיור. פינוי הקרקעות יושלם עד שנת 2022.

הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, אמר לאחר החתימה: "ההסכמים שנחתמו היום יאפשרו לתעש לצאת לדרך חדשה ולממש את הפוטנציאל הגלום בה להפוך לחברה ביטחונית מובילה בדומה לאלביט, רפא"ל והתעשייה האווירית. מעבר תעש לנגב יפנה שטח גדול בלב אזורי הביקוש במרכז הארץ עליו תוכל לשווק המדינה עשרות אלפי יחידות דיור. ההחלטות אותן קיבלנו אינן פשוטות אך הכרחיות למען הפסקת תלות החברה בכספי משלם המיסים".

לפיד. המדינה תפצה את הפורשים, הצבא ירכוש נשק | צילום: מרק ישראל סלם

איציק יהודה, יו"ר ועד עובדי תעש הביע סיפוק מההסכם ואמר: "לאחר שנים רבות של חוסר וודאות אני מקווה שסוף סוף הגענו למצב שבו עובדים עייפים פורשים בכבוד, ויתר עובדי תעש נשארים בביטחון תעסוקתי מלא לאורך שנים וימשיכו לייצר לביטחון המדינה".

במסגרת ההסכם שנחתם, העובדים המועסקים בחברה יזכו לתוספות שכר הכוללות את שני הסכמי השכר האחרון שנחתמו במשק (5% ב-2009 ו-7.25% ב-2011) שלא שולמו לעובדים בעקבות מצבה הפיננסי הקשה של החברה. בנוסף, נחתם הסכם שכר עם העובדים הנותרים בחברה לשנים הבאות הכולל העלאת שכר של 6% בפריסה לשלוש שנים (2% בכל שנה).

תעש מצויה בגירעונות תזרימיים מזה למעלה מעשור. מצבה הכלכלי הקשה של התעשייה הצבאית בא לידי ביטוי, בין היתר, בגירעון בהון של למעלה מ-2 מיליארד שקלים ובהפסד שנתי ממוצע של 250 מיליון שקל.

במסגרת תהליך ההבראה של תעש החברה החדשה לא תישא במחויבויות העבר, יבוצעו בה שינויים מבניים וארגוניים והמדינה תמחק את התחייבויותה של החברה ותממן את הגירעון התזרימי שלה עד לרכישתה על ידי גורמים פרטיים. בנוסף, משרד הביטחון יחתום עם "תעש מערכות" על הסכם רכישת תחמושת בסכום של למעלה מ-550 מיליון שקלים בשנה למשך חמש שנים.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.