Forbes Israel Logo

הפתעה: החוקר הישראלי-אמריקאי אריה ורשל זכה בפרס נובל לכימיה

החוקר הישראלי פרופ' אריה ורשל זכה בפרס נובל לכימיה לשנת 2013, ביחד עם שני עמיתיו, החוקרים מרטין קרפלוס ומייקל לויט. השלושה פיתחו מודלים רב מימדיים למערכות כימיות מורכבות. ורשל שעזב את ישראל בשנות ה-70', עובד באוניברסיטת דרום קליפורניה יתחלק עם עמיתיו בפרס על סך 1.25 מיליון דולרים.

"הם שמו את היסודות לתוכנות החזקות שמשמשות להבין ולחזות תהליכים כימיים", נאמר בהצרה של הוועדה המלכותית השבדית למדעים. "מודלים ממוחשבים שמהווים מראה לעולם האמיתי הפכו לחלק קריטי ברוב החידושים שנעשים בכימיה כיום".

אריה ורשל אמר לגלי צה"ל: "לפני שעה וחצי הודיעו לי על כך, בשתיים וחצי בלילה. ברגע שהיה צלצול כבר ידעתי שזו הבשורה. זו הרגשה טובה מאוד כי זה לא היה בטוח. ציפתי לכך ואף פעם לא בטוח אם זה יקרה ומתי. הבשורה שלנו היא שבנינו מודלים ממוחשבים שהם מספיק חכמים כדי להבין מה הפרוטאין עושה ולא רק איך הוא נראה, כפי שהיה בעבר. אפשר לרפא כך הרבה מחלות כי לפעמים הפרוטאינים לא עובדים כמו שצריך, וגם כמובן החשיבות של להבין כדי לדעת".

פרופסור ורשל I צילום: מתוך ויקיפדיה

העבודה שהם עשו עוזרת בתהליכים מורכבים כמו פיתוח של תרופות. "תגובות כימיות קורות במהירות האור; אלקטרונים קופצים בין גרעין האטום, חבויים מעינייהם המחפשות של החוקרים", הוסיפה האקדמיה בנימוקיה. "הזוכים השנה אפשרו למפות את התהליכים המסתוריים של הכימיה דרך שימוש במחשבים. ידע מפורט על תהליכים כימיים מאפשר לייעל זרזים, תרופות תאים סולריים".

ורשל נולד בשנת 1940 בקיבוץ שדה נחום. לאחר שירותו בצה"ל, החל ללמוד בטכניון בחיפה, שם סיים תואר ראשון בכימיה בהצטיינות יתרה. בהמשך, סיים את לימודי הדוקטורט שלו בפיזיקה כימית במכון ויצמן. בין השנים 1972-1976 סיים לימודי פוסט דוקטורט באוניברסיטת הרווארד, שבסיומן שב למכון ויצמן – שם עבד עבור המעבדה לביולוגיה מולקולרית שבאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה. ב-1976 הצטרף לפקולטה בכימיה באוניברסיטת דרום קליפורניה שם הוא חוקר ומלמד עד היום.

ורשל מצטרף לחוקרים הישראלים הקודמים שזכו בפרס בתחום הכימיה, אהרון צ'חנובר ואברהם הרשקו (2004), פרופ' עדה יונת (2009) ופרופ' דן שכטמן (2011).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן