חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הקבינט הכריע: 2.75 מיליארד ש"ח יועברו לתקציב משרד הביטחון

לאחר כינוס בלשכת ראש הממשלה בקרייה בת"א החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להעביר עודפי תקציב בגובה 2.75 מיליארד ש"ח לתקציב הביטחון, כך נמסר אחה"צ (ה') מלשכתו של רה"מ בנימין נתניהו. בהודעת משרדו של נתניהו אף נכתב כי ההחלטה התקבלה "פה אחד".

על פי ההודעה, הקבינט החליט גם להקים ועדה ציבורית לבדיקת תקציב הביטחון על כל מרכיביו. כמו כן יוקם צוות בראשות מנכ״ל משרדו של נתניהו, הראל לוקר, במטרה לזרז את פינוי מחנות צה״ל ממרכז הארץ כדי לפנות קרקע לבנייה באזורי ביקוש. על פי ההודעה, ההחלטה נעשתה "בהמשך ובהתאם להחלטת ועדת השרים מחודש מאי 2013".

נתניהו עצמו אמר כי "קיבלנו פה אחד החלטה שמאזנת בין אתגרי הביטחון הגדולים שניצבים בפני מדינת ישראל, ובין הצורך להמשיך ולנווט באחריות את כלכלת ישראל מול המשבר הכלכלי העולמי".

שר האוצר יאיר לפיד טען כי ההחלטה התקבלה על ידי נתניהו למרות התנגדותו, והוסיף כי "אנחנו עדיין עומדים על כך שמערכת הביטחון צריכה להתנהל באחריות כלכלית ולהתייעל. לא נשלים עם העובדה שמעמד הביניים נושא בנטל ומערכת הביטחון לא. אני שמח שהצלחנו למנוע העברת מלוא הסכום שביקשה מערכת הביטחון, כי 1.75 מיליארד השקלים דרושים לנו למעונות, לבריאות, לחינוך ולצעדים שיובילו להורדת יוקר המחיה בישראל".

עוד לפני כינוס הקבינט התכנסו לשיחה משולשת ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יעלון ושר האוצר לפיד כדי לנסות ליישר קו ולקבל החלטה בנושא. בישיבה עצמה שמעו שרי הקבינט את סקירות צוותי האוצר ומערכת הביטחון על מנת להכריע בנושא.

יעלון | צילום: מרק ישראל סלם

המחלוקת סבבה סביב דרישת מערכת הביטחון לתוספת של 4 מיליארד ש"ח. בהסכמות הקודמות בין האוצר למשרד הביטחון לפני הגשת תקציב המדינה בקיץ האחרון – נקבע כי צה"ל יקצץ 3 מיליארד ש"ח מתקציבו עבור כל התקופה. ואכן, הרמטכ"ל בני גנץ, אמר אז: "צה"ל הוא חלק מהחברה וגם אנחנו נתרום את חלקנו וניכנס מתחת לאלונקה", והציג תכנית עבודה הכוללת קיצוץ משמעותי בסדרי הכוחות של צה"ל.

גם שר הביטחון יעלון הצביע בעד התקציב בממשלה והוא אושר כאמור בכנסת. הדיון נערך בעקבות טענות צה"ל כי במהלך עבודת מטה מקיפה לקראת 2014 התגלה צורך ב-7 מיליארד ש"ח בשל עלויות שלא נלקחו בחשבון במהלך הדיונים לפני חצי שנה. בשל כך דרשו בצה"ל את ההפרש בין צרכי המערכת לבין הקיצוץ אליו התחייבו – דהיינו, תוספת של 4 מיליארד ש"ח לשנת 2014.

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה כי "ההחלטה היא כניעה מבישה של ראש הממשלה ושר האוצר לסחטנות של הממסד הביטחוני. כל שקל שמוסיפים לתקציב הביטחון נלקח ישירות מתקציבי הבריאות, החינוך והרווחה. הגיע הזמן שראש הממשלה יפנים שביטחון אמיתי לא מתחיל ונגמר בטנקים וימי מילואים, ושכמות מספיקה של מיטות בבתי חולים, הגנה מפני אלימות ברחוב ובמשפחה וביטחון תעסוקתי ותזונתי, הן סוגיות ביטחוניות לא פחות דחופות".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן