Forbes Israel Logo

הקניבליזציה של האייפד מיני: האם זה הרצון לחדש או כורח המציאות?

מאז שאפל השיקה את האייפד מיני, גורמים רבים בשוק תהו כמה זמן יקח עד שהאייפד מיני יתחיל לנגוס במכירותיו של האייפד הרגיל, ואכן, על פי נתונים אחרונים נראה כי לא לקח לכך זמן רב מדי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לא שבאפל מופתעים מהתופעה או אפילו מאוכזבים ממנה. "אפל לעולם לא נרתעה מקניבליזציה בקרב מוצריה", אומרת אזיטה ארווני מקבוצת ארווני. "תראו את קו מוצרי האייפוד שהם הציגו, הם הוציאו לשוק מודל אחר מודל בלי הפסקה גם כשהחברה הייתה מלכת שוק הנגנים", היא אומרת. "הרי הם היו יכולים לנוח על זרי הדפנה, ופשוט לתת לשוק לקנות את הדגם האחרון של האייפוד אבל כנראה שיותר חשוב להם לחדש ללא הרף".

קניבליזציה בטאבלטים של אפל | צילום: רויטרס 

סטטיסטיקות שמגיעות מ-IDC (מרכז מידע ונתונים בינלאומי) מניחים בפני גורמים בשוק גם הסבר אחר – אפל הייתה חייבת לעשות את הצעד הזה, והיא עשתה אותו בתזמון מושלם. 

לפי הנתונים עולה כי נתח השוק של הטאבלטים בשוק החכם בעולם (מחשבים נידיים, סמארטפונים, טאבלטים וכדומה) יגדל מ-7.7% בשנת 2011 ל-13.4% בשנת 2016. השינוי בביקוש ינבע בעיקר בגלל מחיר: מקטגורית המחשב היקר לטלפונים חכמים וטאבלטים במחיר סביר יותר, כך גם המכירה הממוצעת בשוק תרד מ-534 דולר ב-2011, ל-378 דולר ב-2016.

"בינגו" אומרת ארווני ומסבירה כי אפל נאלצה להוציא את המיני אייפד לפני עונת החגים: היגיון אפילו אומר שהקניבליזציה בין מוצריה של אפל טובה יותר מקניבליזציה במוצריה מצד אמזון, גוגל אוסמסונג. "במיוחד בשוק הטאבלטים, כאשר בפני הצרכן עומדות מספר אפשרויות מגוון, יהיה זה טיפשי לא להשתתף בתחרות על המחיר הנמוך, גם במחיר של קניבליזציה של מוצר אחד בחברה על אחד אחר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.