Forbes Israel Logo

הקרב האמיתי בבחירות לנשיאות מתנהל במדיה החברתית

לא משנה כיצד תסתיים, מערכת הבחירות הנוכחית בארה"ב תתויג כמערכת הבחירות הדיגיטלית הראשונה – הראשונה לנצל את הספקטרום של תקשורת דיגיטלית חיה. הקמפיינים של 2012 התאפיינו בשירות תוכן חדשותי 24 שעות ביממה, בתגובות באינטרנט, בניתוחי הנאומים של המתמודדים ובדיונים בשידור חי בטלוויזיה.

הכיסוי בחו"ל הדגיש זאת היטב, עם ציטוטי בלוגים, פרשנויות ודעות באמצעות מדיה חברתית. המדיה הדיגיטלית מאפיינת את ההבדלים בין הדמוקרטים והרפובליקנים יותר מכל אחת אחרת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

במהלך בחירות 2008 היו מעט ניסיונות לתעמולה באמצעים אלה, אולם אף אחד מהם לא זכה לחיים מקוונים משל עצמו. תומאס גנסמר יוצר אתר mybarackobama.com היה זריז מספיק כדי לכלול באתר תמונות ודעות של תומכים. גורם מפתח בקמפיין אז היה גיוס תומכים על ידי יצירת מעורבות. 

אז מה שונה בבחירות 2012? הצוות של אובמה הפיק את הלקחים וההישגים של 2008 – לא באמצעות שימוש בכלי שונה של תקשורת, אלא בחיבור של כולם יחדיו. זה החל עם קמפיינים להגברת מודעות על מנת לעורר מחדש מסה קריטית של תומכים. לערוץ ה-YouTube של אובמה יש בסביבות 240 אלף עוקבים וכ-246 מיליון צפיות, לעומת 23,700 מנויים של רומני ו-26 מיליון צפיות. עם זאת, המפתח אינו הנפח אלא האפקטיביות של התוכן.

 חזק יותר במספרים במדיה החברתית, ברק אובמה | צילום: רויטרס

מנהל הקמפיין הדיגיטלי של רומני זאק מופט יטען שהרפובליקנים הפכו לחזקים הרבה יותר מבחינת פרסום מקוון. אולם כמות הלייקים לדף הפייסבוק של אובמה גדולה פי 14 משל רומני. אך בחירות 2012 בהחלט יכולות להיזכר כ-"בחירות של טוויטר". אלו יכולות להיות הבחירות הראשונות שבהן עושה המדיה החברתית את ההבדל יותר מאשר פירסום.

רשתות השידור השתמשו כבר כולן בבלוגים ובציוצים כברומטר לקמפיין. לאובמה יש שוב יתרון עם פי 30 יותר עוקבים מאשר לרומני. הציוצים הרפובליקנים לעומת זאת נוטים להתלהבות, משום שהרבה יותר מהם כבר שודרו ברשתות השידור. נכון לעכשיו, ברור כי הקמפיין הדיגיטלי של הרפובליקנים "מתוזמר" בצורה טובה יותר בכל ערוצי התקשורת.

דבר אחד בטוח, הרגע הדיגיטלי החשוב ביותר של הבחירות השנה לא יווצר במשרדי הפרסום והיח"צ של המועמדים. ההערות המתוחכמות של הטוקבקיסטים ברשתות החברתיות יחרטו בזיכרון האמריקאי הרבה יותר מכל סלוגן. גם אם שיעור ההצבעה בקלפיות לא יתמוך בכך, נראה שהמעורבות של האמריקאים בבחירות אלה הרבה יותר גדולה בזכות המדיה החברתית. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.