Forbes Israel Logo

הקרב על הבכורה: מדינות אירופה נאבקות על הובלת ענף ה-AI

המדינות באירופה מנהלות כיום קרב על מי תהפוך למובילה בתחום האינטליגנציה המלאכותית (AI), כשכל אחת מהן מקדישה מאות מיליוני דולרים בשבועות האחרונים. הן מתחרות בהשקעות של ארצות הברית ושל סין, שנתפסות כיום בעיני כל בתור המובילות הנוכחיות של התחום בעולם.

הרבה מונח כאן על הכף. ל-AI צפויה להיות השפעה עמוקה יותר על החברה האנושית אפילו בהשוואה למהפכה התעשייתית, כשטכנולוגיות כמו מכוניות אוטונומיות וחקלאים רובוטיים צפויות להיכנס לפעולה כבר בשנים הקרובות, לצד טכנולוגיות רבות נוספות. אנשים רבים מודאגים, ובצדק, מכך שה-AI עשויה גם להגביר את אי-השוויון העולמי, או לחלופין לשמש למטרות רעות ולא אתיות, ואפילו להוביל לפיתוח של מערכות נשק אוטונומיות.

כולם רוצים לעמוד בחזית | צילום מסך מיוטיוב, Sutterstock

ביום ג' האחרון הודיעה בריטניה על עסקה בת למעלה ממיליארד לירות שטרלינג שמטרתה "להפוך את המדינה למובילה עולמית בתחום ה-AI". אולם, רק 300 מיליון ליש"ט מתוך הסכום יגיעו ממימון ציבורי. היתרה מקורה בכספים שיקצו למעלה מ-50 חברות פרטיות וארגונים נוספים.

"בריטניה חייבת להיות ממוקמת בחזית הטכנולוגיות הצומחות, לדחוף את הגבולות ולגלות חדשנות במטרה לשנות את חייהם של אנשים לטובה", אמר במהלך ההצהרה על העסקה מאט האנקוק, מזכיר המדינה לענייני תרבות דיגיטלית, תרבות, מדיה וספורט.

"אינטליגנציה מלאכותית ניצבת במרכז התכניות שלנו להפוך את הממלכה המאוחדת למקום הטוב ביותר בעולם להקים ולטפח בו עסקים דיגיטליים. יש לנו רקורד מעולה ואנחנו מהווים בית לכמה מהשמות הגדולים ביותר בעולם בתחום ה-AI, כמו Deepmind, Swiftkey ו-Babylon, אבל יש עוד כל כך הרבה שביכולתנו לעשות. באמצעות עידוד ודחיפה קדימה של כישורי AI וטכנולוגיות מבוססות דאטה נוכל לוודא שגם נמשיך לבנות בריטניה שמעצבת את העתיד", הוא הוסיף.

החדשות התקבלו בברכה על ידי מנכ"ל ומייסד חברת DeepMind, דמיס האסביס, שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "זה נהדר לראות את הממשלה והתעשייה חוברות יחד על מנת לחזק את מעמדה של בריטניה בתור אחת מהמובילות של טכנולוגית מלאכותית אתית, ואני נרגש מכך שההשקעה הזו תעזור לטפח את הדור הבא של חוקרי ה-AI".

לפני כשבועיים גם צרפת התחייבה להוציא 1.5 מיליארד דולר על פיתוחי AI, וביום ראשון שעבר הודיעה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל על תכניותיה במסגרת האסטרטגיה הלאומית בתחום. סכום הכסף המדויק שגרמניה מתכוונת להשקיע ב-AI בשנים הקרובות עדיין אינו ברור בשלב זה, אך הוא צפוי להיות גבוה ממיליארד אירו.

בזמן ההכרזה על ההשקעה הצרפתית, אמר הנשיא עמנואל מקרון: "[AI] היא בגדר מהפכה טכנולוגית, כלכלית, חברתית וכמובן אתית. המהפכה הזו לא תתרחש בעוד 50 או 60 שנה – היא מתרחשת ממש כעת. ישנן הזדמנויות חדשות, ואנחנו יכולים לבחור אם ללכת בעקבות כמה מהחידושים הללו או לא".

בינתיים, בערב הפתיחה של כנס ה-HANNOVER MESSE [מכנסי הטכנולוגיות התעשייתיות המובילים בעולם; יה], אמרה הקנצלרית מרקל: "אנחנו גם מעוניינים להתחרות, ולהיות בחזית".

סמים ויניגר, מנהל ב-AE, סטודיו בברלין העוסק בלמידת מכונה, אומר כי: "גרמניה היא הג'וקר בסיפור האירופי של ה-AI. בבעלותם למשל מספר משמעותי מאוד של כתובות IP המקושרות למכוניות אוטונומיות ורובוטים בתחום התעשייה. המהלך הבא שלהם בתחום של טכנולוגיות גדולות כאלה קשור קשר הדוק להחלטה להמשיך את הפניית עיקר המשקל שלהם לכיוון סין".

חזית יבשתית

מוקדם יותר השבוע קראה קבוצה של מומחים בתחום למדינות אירופה לשלב כוחות ולהקים מוסד AI אירופי. במכתב פתוח לציבור כתבו המדענים ש"אירופה לא עומדת בקצב" של צפון אמריקה ושל סין וקראו להקמתה של מעבדה אירופית חדשה למערכות למידה ואינטליגנציה מלאכותית (European Lab for Learning & Intelligent Systems – ELLIS).

"לאיחוד האירופי יש הזדמנות ייחודית בהצטלבות של תחום למידת המכונה, המעבר לכלכלה מתחדשת ב-100% וערכים אתיים והומאניים, שהם חלק מה-DNA של היבשת", אומר ויניגר.

"ובכל זאת, במשך עשרות שנים מקבלי ההחלטות סמכו יותר מדי על שותפויות טראנס-אטלנטיות, שלוקחות כיום 100% מהדאטה של המשתמשים ומשלמות קרוב ל-0% מס באירופה. אם לתמצת את הסיפור – שיתוף הפעולה בענף ה-AI האירופי הוא רחוק מלהיות מספיק, אבל זה לא נובע לחלוטין מסיבות פנימיות. אנחנו צריכים לשאול את עצמינו ברצינות אם שחקנים כמו Deepmind, גוגל ופייסבוק מסייעים בשיפור המצב הזה או פועלים באופן אקטיבי על מנת לחבל בתיאום מקומי חזק ומוצלח יותר, על מנת לקדם את האינטרסים של בעלי המניות שלהן".

הנציבות האירופית, המוסד האחראי באיחוד על העלאת הצעות חקיקה והצעות מחליטים, הודיע ביום רביעי האחרון על סדרה של צעדים שמטרתם להגביר את התחרותיות האירופית בתחום ה-AI.

הנציבות אמרה כי על אירופה לכוון להשקעה של 20 מיליארד אירו במחקר בתחום ה-AI ובטכנולוגיות חדשניות עד לסוף שנת 2020. היא גם התחייבה להגביר את ההשקעה העצמית שלה בתחום ב-1.5 מיליארד אירו בין השנים 2018-2020, תחת תכנית "Horizon 2020" למחקר וחדשנות.

סגן נשיא השוק הדיגיטלי המשותף, אנדורס אנסיפ, אמר בהצהרה שהוציא בנושא כי: "כשם שמנוע הקיטור והחשמל עשו בעבר, כך AI משנה את עולמנו כיום. היא מציבה אתגרים חדשים שאירופה צריכה להתמודד איתם יחד על מנת שהאינטליגנציה המלאכותית תצליח ותתפקד היטב עבור כולם. אנחנו צריכים להשקיע לפחות 20 מיליארד אירו עד סוף 2020.

הנציבות מצדה תבצע את החלק שלה", הוא הוסיף. "היום, אנחנו נותנים דחיפה חיובית לחוקרים, כך שיוכלו לפתח את הדור הבא של טכנולוגיות האינטליגנציה המלאכותית ושימושיהן, ולחברות, כדי שהן תוכלנה לאמץ פיתוחים אלה ולשלבם בעשייה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.