Forbes Israel Logo

הרב אמר לא לקנות: מרד צרכנים בסגנון חרדי

פעמים רבות מביט הציבור החילוני בלגלוג על הציוט המוחלט המקובל בעולם החרדי למוקדי הכוח הרבניים. אך כאשר מדובר במאבק צרכני כנגד העלה מופקעת של מחירים, נראה כי למאפיין זה יש יתרון רב, ולחברה החרדית סיכוי טוב בהרבה לנצח.

ערב חג הפסח נרכשים דגי קרפיון בכמות גדולה מאוד, מאחר שהם משמשים להכנת גפילטע פיש. אלא שככל הנראה מישהו בשרשרת האספקה של הדגים מבריכות המגדלים אל החנויות הבין שהוא יכול לגזור קופון שמן. בשבועות האחרונים גילו בבני ברק, בירושלים ובערים נוספות כי מחירי הקרפיון עולים בהדרגה.

מרד צרכנים במצוות הרב | צילום: shutterstock

העלייה גרמה לעיתון "המודיע" לפתוח בקמפיין נגד התופעה, שנראית כניצול ציני של הביקוש הרב. כרגע יש כבר פסק הלכה של הרב שמואל אליעזר שטרן, דיין מכובד בבית דינו של פוסק הדור החסידי הרב שמואל הלוי וואזנר, הקובע כי אם הזינוק במחירים יימשך, "יש לעשות תקנה לאסור קניית דגים לזמן מסוים, משום שזו הדרך היחידה שבה ניתן לתקן את המעוות, וביטולה זוהי קיומה".

הרב שטרן קבע למעשה כי אם המחירים ימשיכו לטפס, הרי שרבני המגזר ישקלו להוציא פסק הלכה שיגרום לחרם צרכנים וימנע את רכישת הקרפיון. את המהלך מוביל כתב הצרכנות של "המודיע", ישראל הרשקוביץ, שרואה בנושא פרויקט אישי. הוא גם פנה למערכת הכשרות המובילה "העדה החרדית", וביקש שתפרסם מחיר מומלץ לצרכן לק"ג דג טרי בהשגחתה, סביב 33.80 לק"ג כולל מע"מ.

לדברי הרשקוביץ, בגוף הכשרות הודיעו שלקראת פסח הבא הם כבר יהיו עם אצבע על הדופק, ובמידת הצורך יפעלו לייבא דגים מחו"ל. "כמה חברות מצליחות לעשות בשוק כבתוך שלהן ומעלות מחירים בלי כל פרופורציה", אומר הרשקוביץ. "בשורה התחתונה נשלם השנה על דגים, על בשר ועל יתר מוצרי הצריכה מחירים שגבוהים בעשרות אחוזים ממחירם האמיתי".

המחירים לא יירדו השנה באופן דרסטי, אבל מסתבר שהצרכן החרדי הממוצע כבר לא מוכן לשתוק כמו דג. ובניגוד למה שמקובל לחשוב, לא תמיד הוא משלם את המחירים הנמוכים ביותר עבור מוצרי הצריכה. המגזר החרדי היה בשעתו חלוץ הרכישות המרוכזות והמוזלות, אולם אולי עכשיו הגיע זמנו ללמוד מהחילונים מחאה חברתית מהי, וליישם את זכותו לשלם מחירים הוגנים על מוצרים שונים המתייקרים בלי התרעה מוקדמת, דווקא בזמנים מועדים לביקוש.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.