Forbes Israel Logo

הרובוטים כבר מחליפים רופאים; המשקיעים מבינים את הפוטניצאל

כאשר דוד פול נסע לפיניקס בשנת 2013, הוא ראה את העתיד של הניתוחים בעמודי השדרה: אב-טיפוס של רובוט שנקרא אקסלסיוס GPS. ניקולס תיאודור, אחד מממציאי הרובוט, זוכר את פול מתרשם מיד. "זה הולך לשנות הכול", אמר פול, לדברי תיאודור. כמה חודשים לאחר מכן קנה פול את חברתו של תיאודור, אקסלסיוס כירורגיה – יחד עם הרובוט – תמורת סכום שלא פורסם.

פול, 51, לא יכול היה לקוות לטוב יותר מהרכישה. מאז 2014, המניות של גלובוס מדיקל, יצרנית המכשירים הציבורית של פול, גדלו פי שניים. רק מאז שהרובוט קיבל את אישור ה-FDA, ארגון הבריאות האמריקני, באוגוסט 2017, טיפסה המניה ב-65%. פול מחזיק כמעט רבע מהחברה ומנתח המכירות האחרונות מסתכם הון של 1.3 מיליארד דולר. פול, שסיים את תפקידו כמנכ"ל ועבר לתפקיד יו"ר ההנהלה בשנה שעברה, והחלים ממה שהחברה התייחסה בהודעה לעיתונות כ"מצב בריאותי", עדיין מקיים שליטה הדוקה על 76% ממניות החברה.

"זה הולך לשנות הכול" | אילוסטרציה: Shutterstock

האקסלסיוס GPS הוא אחד משני הרובוטים של ניתוחי עמוד השדרה שקיימים בשוק, וחברת גלובוס מדיקל, שהמטה שלה ממוקם באודובון שבפנסילבניה, אומרת שהרובוט יכול לעזור למנתחים לבצע איחויים בעמוד השדרה על ידי מיקום ברגים באופן מהיר יותר ובדייקנות רבה. בשלב זה נתונים רבים מראים כי אקסלסיוס, אשר עולה יותר ממיליון דולר ליחידה, הוא יותר טוב מאשר מנתחים אנושיים בפער גדול; חוקרי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס מכינים מחקרים על דיוק הרובוט ועל תוצאות הניתוחים.

יש עכשיו דיון סוער בדבר הוספת רובוטים לחדרי הניתוח, והכסף זורם בכיוון הזה. לפני חודשיים הודיעה חברת מדטרוניק, יצרנית המכשור הרפואי, על תוכנית לרכישה של "מזור רובוטיקס", החברה הציבורית הישראלית המפתחת את הרובוט השני בשוק של ניתוחי עמוד השדרה, במסגרת עסקה שהעריכה את העסקה בכ-1.6 מיליארד דולר, עם פרמיה של 16% למחיר הסגירה הרשמי שהוכרז יום לפני הרכישה. "אני חושב שכולם נרגשים מאוד מרובוטים", אומר ד"ר ג'פרי וואנג, מנתח אורתופדי ונשיא אגודת רופאי עמוד השדרה בצפון אמריקה. "זה נשמע סקסי, ואני חושב שאנשים מבינים שיש שם הרבה פוטנציאל".

מסינתס לגלובוס

פול קיבל תואר ראשון בהודו והגיע לארה"ב, שם קיבל תואר שני בהנדסה באוניברסיטת טמפל ב-1994. הוא המשיך לעבוד בסינתס, יצרנית ציוד רפואי שווייצרית שבבעלות המיליארדר הנסג'רג וויס, לפני שעזב ב-2003 כדי לייסד את גלובוס.

בשנה שלאחר מכן, סינתס הגישה תביעה נגד פול ועובדים אחרים על גניבת סודות מסחריים מסינתס. פול טען שלא כך היה והסכסוכים בין הצדדים יושבו ב-2007, כשגלובוס שילמה לסינתס 13.5 מיליון דולר, מבלי להודות בהאשמות נגדה. אך התשלום לא סיים את המאבק ודיונים משפטיים בין שני המתחרים, על פטנטים והאשמות על ציד עובדים נמשכה 14 שנים, גם לאחר שנרכשה סינתס על ידי ג'ונסון אנד ג'ונסון ב-2012.

עם זאת, הסכסוכים הללו לא משפיעים על המסחר במניות גלובוס, אשר ממשיכה להיות רווחית במיוחד. "לחברה יש מנטרה של עוקבים מהירים, ולכן הם לא ישקיעו בבניית השוק בשלבים המוקדמים", אומר קייל רוז, אנליסט בחברת קנאקורד גנוויטי. "אבל הם יודעים כי יכולות המו"פ של גלובוס מאפשרות להם לזהות במהירות חלק מהמגמות המתעוררות, ואז לנצל אותם עם מה שהם רואים כמוצרים טובים יותר וחדשנות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן