Forbes Israel Logo

הרשויות בסין החרימו נכסים בשווי 14.5 מיליארד דולר ממקורבי השר לשעבר לבטחון פנים

הרשויות בסין החרימו נכסים בשווי 90 מיליארד יואן (כ-14.5 מיליארד דולר) מידי משפחתו ומקורביו של שר בטחון הפנים המקומי לשעבר צ'ו יונקנג, אשר עומד בימים אלה במרכזה של פרשיית השחיתות הגדולה במדינה מזה 6 עשורים. למעלה מ-300 מקרוביו, שותפיו הפוליטיים ואנשי צוותו של צ'ו תושאלו על ידי הרשויות הסיניות במהלך ארבעת החודשים האחרונים – כך העידו שני מקורות בכירים, אשר מעורים היטב בפרטי המקרה.

מצעד הנחקרים והמתושאלים האדיר אשר מעורבים בפרשה, כמו גם כמות הנכסים העצומה אשר הוחרמה על ידי הממשל הסיני, מעידים על פרשת שחיתות חסרת תקדים מאז שנת 1949 כשהמפלגה הקומוניסטית תפסה את השלטון – כך לפי אחד המקורות.

פרשיית שחיתות חמורה או רדיפה פוליטית? צ'ו יונקנג | צילום: רויטרס

אך האם המהלך הנוכחי אכן מעיד גם על נכונותו של הנשיא שי ג'ינפינג להילחם בתופעת השחיתות גם ברמות הגבוהות ביותר? לא בטוח. בהחלט ייתכן כי מדובר ב"חיסול חשבונות" פוליטי, שכן צ'ו בן ה-71 התנגד בעבר להדחתו של שר המסחר לשעבר בו קסיליי, אשר הואשם בשחיתות ובניצול סמכות ונכלא למאסר עולם.

נכון לשעה זו, הרשויות בסין טרם פרסמו כל הודעה רשמית בדבר החרמת הנכסים או מעצרו של צ'ו. למרות ניסיונות רבים, בלתי אפשרי להשיג בטלפון אותו או אחד ממקורביו, וכלל לא ברור האם הם מיוצגים על ידי עורך דין כלשהו. גם ניסיונות לקבלת תגובה רשמית מהמחלקה למאבק בשחיתות של המפלגה הקומוניסטית בסין העלו חרס.

על פי מקור נוסף, הנשיא שי הורה על פתיחת חקירה מיוחדת כנגד צ'ו כבר בחודש נובמבר, אך לא ברור מה היו החשדות המיוחסים לו. על פי הגורם, צו סירב לשתף פעולה עם החקירה וטען בתוקף כי הוא "קורבן לרדיפה פוליטית", לדבריו.

המקורות הבכירים המשיכו וסיפרו כי אנשי המפלגה הקומוניסטית הקפיאו לאחרונה חשבונות בנק על שמו של צ'ו, בהם הוחזקו 37 מיליארד יואן. בנוסף הוחרמו מניות ושטרות חוב נוספים בשווי 51 מיליארד יואן, מעל 300 ווילות ודירות השוות כ-1.7 מיליארד יואן, יצירות אומנות ועתיקות שונות בשווי של מיליארד יואן ולמעלה מ-60 כלי רכב. כמו כן הוחרמו משקאות אלכוהוליים יוקרתיים במיוחד, תכשיטים, כלי כסף וזהב ומטבעות זרים.

נשיא סין ג'ינפינג | צילום: רויטרס

המקור הדגיש כי מרבית הנכסים אשר הוחרמו אינם נרשמו על שמו של צ'ו עצמו, אלא השתייכו למקורביו השונים, אשר נתונים כעת במעצר. המקור סירב למסור כמה ממקורביו של צו נמצאים כיום במעצר.

צ'ו החל את דרכו בחברות אנרגיה מובילות בסין, והלך והתפתח בתחום הגז והנפט. לאחר הצטרפותו למפלגה הקומוניסטית מונה לתפקיד השר לענייני משאבים טבעיים, והמשיך לתפקיד מזכיר המפלגה במחוז סיצ'ואן. לאחר מכן מונה לתפקיד השר לביטחון פנים, ולאחד ממנהיגיה הבכירים של המפלגה הקומוניסטית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.