Forbes Israel Logo

השדכנים: על שיתוף הפעולה הישראלי-סיני עם הפוטנציאל האדיר

בעוד שבמדינות אירופה הולכים ומתגברים הקולות הקוראים לחרם על מוצרים ישראליים, נראה כי דווקא בסין, השוק הגדול בעולם, הביקוש לטכנולוגיה הישראלית גדול מתמיד. אך בניגוד לקרנות ההשקעה הסיניות אשר השלימו בשנים האחרונות סדרת עסקות, שבמסגרתן רכשו הן מיזמים ישראליים קטנים והן חברות ענק, דוגמת תנובה, חברה חדשה אשר הושקה בחודש נובמבר מעוניינת להביא את הטכנולוגיה הישראלית לשוק הסיני, להשאיר את השליטה בידיים ישראליות – ועל הדרך, לסייע למעצמת העל ללמוד דבר או שניים על חדשנות ויזמות.

החברה המדוברת, IB2C, קיצור של Israel bridge to China – Ventures היא תוצר של שיתוף פעולה מסקרן בין העיר הסינית ווייפנג, שבמחוז שאנדונג (השלישי בעושרו בסין), לבין קבוצת LR הישראלית, אשר מתמחה ביישום טכנולוגיות חדשניות בפרויקטים בתחומי האנרגיה, התקשורת, התשתיות והחקלאות במדינות מתפתחות. שיתוף הפעולה הראשון מסוגו נוצר במטרה לסייע לצרכנים הסינים לאתר את הטכנולוגיות הישראליות המתאימות לצורכיהן – כמו גם לסייע לחברות הישראליות לפרוץ אל השוק הסיני הענק.

השדכנים: וואנג גווינג ועמי לוסטיג 

"לא סתם ישראל נודעת בעולם בתור 'אומת הסטארט־אפ‘, כמו גם בחשיבה החדשנית והיצירתית שלה", מסבירה סגנית ראש העיר ווייפנג וואנג גווינג, במסגרת ביקור מיוחד שערכה בישראל יחד עם סגן ראש מחוז שאנדונג, לרגל השקת הפעילות. "גם העיר ווייפנג עושה כעת צעדים כדי להפוך לבירת חדשנות לאומית, ואנחנו בהחלט רוצים ללמוד מישראל את רוח החדשנות והיזמות שהפכה אותה לשם דבר בעולם".

הישראלי הממוצע יתקשה לדמיין זאת, אך מאחורי התואר התמים למשמע, "סגנית ראש העיר", מסתתרת אחריות ישירה על חייהם של לא פחות מ־9.2 מיליון בני אדם, תושבי העיר. מטרופולין הענק נפרש על פני שטח של כ־16 אלף קמ"ר (כ־70% משטחה של ישראל), ונחשב ליצרן התוצרת החקלאית הגדול ביותר בסין. לדברי גווינג, זו גם הסיבה לכך שהטכנולוגיה הישראלית מבוקשת כל כך. "יש לנו הרבה אתגרים משותפים", היא מסבירה. "לכן אנחנו מתמקדים במיזמים בתחומי הטכנולוגיה, החקלאות, המים, הבריאות והחינוך. אנחנו מאמינים גדולים בחינוך לחדשנות כבר מגיל הגן, להטמיע בקרב הילדים את הצורך לחשוב אחרת. את זה בדיוק אנחנו רוצים ללמוד מכם הישראלים".

כולם מרוויחים

הביקוש הסיני לטכנולוגיה ולחדשנות הישראלית הוא שהביא, כאמור, את נציגי העירייה להציע את הקמת החברה – אך גם ליזמים הישראלים יש הרבה מאוד מה להרוויח מהמהלך. "השוק הסיני הוא ענק בכל קנה מידה, והביקוש לטכנולוגיה מישראל הוא אדיר", מסבירה גווינג. "אנחנו יודעים שהרבה חברות מישראל שואפות להתרחב לשווקים חדשים, והשוק הסיני הוא פתרון מעולה בשבילן".

אך למרות גודלו והפוטנציאל הכלכלי האדיר אשר טמון בו, השוק הסיני מציב גם שורה של אתגרים בפני יזמים ישראלים. גם גווינג מודעת לכך, ומאמינה כי החברה החדשה תוכל לסייע מולם. "יש הבדלים מנטליים גדולים בין המדינות, קשיי שפה ועוד ועוד. בדיוק בגלל זה צריך 'גשר‘ טוב ואמין, שיוכל לגשר על הפערים הללו. זה בדיוק מה שאנחנו מקווים להשיג".

וייפנג. רוצה להפוך למרכז חדשנות לאומי | צילום: אתר האינטרנט הרשמי הממשלתי של וייפנג

גם עמי לוסטיג, מנכ"ל ובעלים משותף (יחד עם רועי בן ימי) של קבוצת LR, משוכנע שהחברה החדשה נושאת בשורה אמיתית. "זה מכניזם טהור, גשר של ממש בין ישראל לבין סין, בלי שום גורם מפריע באמצע. אנחנו מקבלים ישירות מהסינים את הביקוש שלהם, את הטכנולוגיה שהם זקוקים לה כפתרון לבעיה מסוימת. לאחר קבלת הצורך, צוות של יועצים, אנליסטים וסקאוטים מטעמנו בוחן את השוק בישראל ובעולם – ומאתר את הפתרונות הרלוונטיים ביותר. לאחר מכן אנחנו מקשרים בין הלקוח בצד הסיני לבין ספק הטכנולוגיה הישראלי ויוצאים מהתמונה". את הפוטנציאל הכלכלי, אגב, מזהה לוסטיג באפשרויות ההשקעה אשר יפתחו בפניו – ויאפשרו לו להשתתף בסבבי גיוס של חברות רגע לפני כניסתן לשוק הגדול בעולם. "המצב שבו קרנות ענק סיניות קונות חברות מובילות מישראל, זה לא המצב שקיווינו להגיע אליו", הוא ממשיך. "כולנו רוצים שלישראל תהיה תעשייה יציבה שתישאר בידיים ישראליות. לכן הפתרון הזה כל כך חשוב, גם למשק הישראלי כולו".

"הפוטנציאל של שיתוף הפעולה בינינו הוא אדיר", מסכמת גווינג. "רק בשנה האחרונה הובלנו כבר שש משלחות בתחומים שונים, סייענו לחברות ישראליות לצאת לרוד שואו בסין, והביקוש, כאמור, רק הולך וגובר. ואנחנו רק בתחילת הדרך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.