Forbes Israel Logo

השחקן ה-12: האם ביג דאטה תציל את המונדיאל עבור גרמניה?

ההפסד של גרמניה 1-0 למקסיקו נרשם כאחת ההפתעות הגדולות של הסיבוב הראשון בשלב הבתים של מונדיאל 2018, וניצחונה המזהיר בדקת הסיום מול נבחרת שבדיה בחלוף ימים ספורים נרשם כהפתעה גדולה לא פחות עם תומו של הסיבוב השני. התוצאות משאירות את הגרמנים זקוקים נואשות לנקודות במשחק האחרון שלהם בשלב הבתים, או שהם עשויים למצוא את עצמם עוזבים לראשונה בהיסטוריה את התחרות עוד לפני שמינית הגמר.

לפחות בשימוש בביג דאטה, גרמניה עדיין אלופת העולם | צילום: Shutterstock

אתם יכולים להיות בטוחים שבתנאים האלו, לקראת המשחק הבא שלהם הגרמנים ימשיכו להישען על מה שהם מחשיבים בתור "השחקן ה-12" שלהם: התאחדות הכדורגל הגרמנית (DFB) עובדת מזה חמש שנים עם ענקית הטכנולוגיה SAP עמה היא מפתחת במשותף תוכנה וכליי ניתוח לניהול ענייני הקבוצות ולפיצוח נתונים שמשמשת אותה כדי להפיק תובנות על הדרכים הטובות ביותר להביס את יריבותיה.

השחקנים מצטרפים

SAP היא חברה גרמנית ולחיבור שלה לנבחרת הלאומית יש כמובן ערך שיווקי משמעותי, אבל בכל זאת – מדובר בשותפות אמת. ב-2013, ראש תחום איתור השחקנים וניתוח המשחק (סקאוטינג) של נבחרת גרמניה, כריסטופר קלמנס, העביר ארבעה ימים עם אנשי SAP בעמק הסיליקון, על מנת לדון עמם בתכניות ולהבהיר שכל כלי שיפותח יצטרך להיות קל לשימוש ונגיש לשחקנים.

התוצאה הייתה פיתוח של אפליקציית מובייל, שדרכה המאמנים יכלו לשלוח סרטונים ואינפורמציה אחרת לשחקנים ספציפית, ולשתף עמם פרטי הכנה מסוימים עוד לפני מחנה האימונים. הנתונים מנותחים באמצעות מערכת SAP HANA, שהצליחה לדחוס בערך 6,000 דקות ו-100 ג'יגה בייט של סרטונים לכדי 8 דקות ו-2.5 ג'יגה בייט בלבד.

האפליקציה היוותה בסופו של דבר הבסיס לפיתוחו של SAP Sports One, שהוא כעת כלי ניתוח מסחרי שזמין לארגוני ספורט שונים – עדות לשותפות האמתית בין החברה לנבחרת הגרמנית. ואכן, מנצ'סטר סיטי הוא אחד מהשמות הבולטים ביותר שמשתמשים בחבילה.

מה שחשוב כאן הוא שהשחקנים הצטרפו למאמץ, ובגדול. במונדיאל 2014 בברזיל גרמניה ביצעה את מספר העבירות הנמוך ביותר בטורניר באזורים מסוכנים של המגרש בגלל שהם היו מודעים לכך שכשליש מהשערים מובקעים ממצבים נייחים. זה היה דבר שהשחקנים הצליחו לאבחן בעקבות צפייה בסרטונים (ויתכן שאחרי שבת האחרונה, בנבחרת השבדית צריכים להצטער על שלא הגיעו למסקנה דומה).

מנחמים את הברזילאים המובסים, חצי הגמר ב-2014 | צילום: Shutterstock

חלוצה של באיירן מינכן, תומס מולר, היה אז קפדן במיוחד, כשהציע טקטיקה לשימוש בחצי הגמר מול ברזיל. הוא הציע שאם חבר לקבוצה יחסום את שחקן היריבה ששומר עליו, תהיה לו אפשרות להבקיע. ומה קרה? מירוסלב קלוזה חסם בגופו את השומר של מולר, דויד לואיס, ומולר הבקיע בדרך לתבוסתה של המארחת 7-1.

וכמובן – גרמניה זכתה אז בגביע העולמי בפעם הרביעית בתולדותיה, כשניצחה בגמר גם את ארגנטינה.

"ההיבטים הטקטיים של הכדורגל הפכו לחשובים ביותר בשנים האחרונות", אומר קלמנס. "זה אומר שמאמנים, עוזרי מאמנים ומנתחי משחקים משקיעים יותר מאמץ בסקירה ובניתוח של מקורות שונים, המספקים נתונים לגבי המשחק. זה צעד הגיוני מאוד להשתמש במסגרת כך בפיתוחים טכנולוגיים – במיוחד מהשדה של ניתוח נתונים".

טכנולוגיה מתפתחת

ה-DFB ו-SAP עובדות כל הזמן על שיפור הכלים שלהן. לקראת אליפות אירופה ב-2016, נסעתי למחנה האימונים הגרמני באביאן לה-באן, צרפת, כדי לשמוע כיצד נתונים לגבי בעיטות עונשין שולבו בתוך פלטפורמת SAP Sports One על מנת לעזור לשוערים לחזות לאיזה כיוון היריב שלהם יבעט.

ההשראה לכך נבעה מתקרית במונדיאל 2006, כששוער הנבחרת הלאומית לשעבר, יאנס לאהמן, איבד את הרשומות של הקבוצה למצבים כאלו. במשך עשור, צוות האימון היה מתוסכל מכך שהוא עדיין לא מצליח להשיג את הנתונים הטובים ביותר הנוגעים לבעיטות עונשין.

מציג יכולות. סגן הנשיא של SAP, רולף שומאן, בברלין 2014 | צילום: Shutterstock

הרכיב "תובנות עונשין" בפלטפורמה החכמה מעניק מידע על בעיטות עונשין, כשהוא מזהה את האזור של השער שהשחקן ככל הנראה יכוון אליו, לצד פרטים נוספים, כמו סגנון ההרצה שמאפיין אותו. התובנות הללו נתמכות בסרטוני וידאו הלקוחים ממאגר מרכזי אחד היושב על ענן.

בה בעת, הכלי "תובנות היריב" מספק מידע על מערכי הקבוצה היריבה ועל טקטיקות הגנתיות והתקפיות שהיא משתמשת בהן.

"ביג דאטה היא משתנה משמעותי מאוד בספורט", אמר מנהל הקבוצה, אוליבר בירהוף. "יש לה פוטנציאל בלתי יאמן".

מונדיאל 2018

לקראת המונדיאל הנוכחי ברוסיה, לגרמניה יש שני תרגילים חדשים בשרוול – 'תא טייס' של סרטוני וידאו ו-'שולחן עבודה' לשחקנים.

תא הטייס ממזג סרטונים ממשחקים יחד עם מידע מנותח ממשחקים ומאימונים ממקורות שונים. זה מאפשר לאנליסטים של DFB לאבחן דפוסים שעשויים להיות שמישים במהלך המשחק – דבר שהיה חיוני מאוד מול שבדיה.

שולחן העבודה של השחקנים מאפשר למאמנים ולאנליסטים לספק לשחקנים בקלות מידע מותאם אישית וסרטונים שיכולים לספק להם יתרון. ניתן רק לדמיין באילו סרטונים צפה טוני קרוס, כובש שער הניצחון מול שבדיה מבעיטת עונשין בדקה ה-95 של ההתמודדות.

"הכמות והמורכבות של הנתונים שקבוצה מייצרת במהלך אימון אחד, ובמהלך משחקים, הופכים את השימוש בכלים כמו 'תא הטייס' ו-'שולחן העבודה' לקריטי, על מנת לאבחן בצורה טובה יותר דפוסים ולזהות הזדמנויות לשינוי המומנטום במשחק עבור הנבחרת שלנו", אומר בירהוף לגבי הפיתוחים החדשים.

קרוס בבעיטת ההכרעה מול שבדיה השבוע | צילום מתוך יוטיוב

אז מה מתוכנן להמשך? כמו שאר עולם הטכנולוגיה, השותפות מכוונות כעת לעולם האינטליגנציה המלאכותית (AI). ההתאחדות הגרמנית רוצה להיות מסוגלת לזהות ולנתח בקלות ובמהירות סצינות מורכבות מהמשחק בהתבסס על נתוני מיקום וזיהוי דפוסים.

בהתחשב בעבר המרשים של גרמניה בטיפוח כישרונות חדשים, ישנה עוד שאיפה של הנבחרת הזו שצריכה להרתיע את יריבותיה – היא רוצה להשתמש בביג דאטה כדי לזהות את הכוכבים הבאים של הכדורגל הגרמני.

בהתחשב בכל זה, גם אם גרמניה תיכשל בסופו של דבר ולא תעפיל לשמינית הגמר, אי אפשר יהיה לטעון שאלופת העולם לא התכוננה לתחרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.