Forbes Israel Logo

השמים כבר מזמן לא הגבול: גוגל עובדת על מנוע השוואת טיסות ומלונות, המתחרים בלחץ

האם גוגל רוצה להיות הרובין-הוד של הצרכנים או אולי הילד הרע של תעשיית התיירות? על פי הדיווחים האחרונים, שהגיעו לשיאם בציטוט של מנכ״ל חברת התעופה Ryanair, מייקל אולירי (Michael O'Leary) בריאיון שהעניק לאינדיפנדנט מסתבר כי השניים עובדים על שירות השוואת טיסות חדש שעלול לשנות לגמרי את האופן בו הצרכנים מחפשים, בוחרים וקונים כרטיסי טיסה, לינה ושירותי תיירות אחרים. כדאי לציין כי גוגל כבר מפעילה מנוע להשוואת טיסות ומלונות אך בשלב זה אינו נחשב למרכזי ופופולארי במיוחד והמטרה היא להציע שירות חדש ומשופר למשתמשים.

צילום: shutterstock

סופם של אתרי השוואות מחירי הטיסות?

״גוגל מפתחת מנוע השוואת מחירים משל עצמה״, סיפר אולירי, ״זה יגרום לאתרי השוואות מחירים כגון Skyscanner להתרסק לגמרי״. אולירי סיפר כי על פי ההערכות, השירות צפוי להיות באוויר עד סוף חודש מרץ. האם גוגל צריכה להתחרות עם הארגונים להם היא מעניקה שירות בעצמה? אמנם אין חוק נגד זה, אבל המיזם החדש של גוגל עלול להצית את זעמן של הרבה חברות טיסה ואתרי השוואות מחירים, המסתמכים על שירות Google Adwords ומשלמים הרבה כסף לגוגל בכדי לקבל תנועה לאתרים שלהן.

״מכיוון שגוגל היא גוגל, היא מעוניינת להראות את כל המחירים מכל חברות הטיסה, היא לא מעוניינת שאתרים ישלמו לה חלק מהכסף שהם מרוויחים ממפרסמים – היא מעוניינת להרוויח את כל הכסף ממפרסמים בעצמה.״ הוסיף אולירי. ״הם לא רוצים להציג חיפוש בסיסי, מוגבל או מוטה באמצעות תשלום ואתרים מקודמים, הם רוצים להיות מסוגלים לומר שהם עובדים עם כל חברות התעופה וכל קווי האוויר.״

״אל תהיה רשע״

למהלך משמעותי כזה, כמו כל דבר, יש שני צדדים – ושניהם בינתיים מרוויחים מהסטטוס קוו הנוכחי. נכון לעכשיו, אתרי השוואות המחירים מרוויחים כסף מפרסומות המושתלות באתר שלהם על ידי מפרסמים חיצוניים, מקונים פוטנציאלים אותם הם מפנים לאתרים אחרים דרכם (לידים), וכמובן – מקידום של מודעות במנוע השוואת המחירים שלהן, תמורת תשלום כמובן. גוגל גם מרוויחה כסף – אתרי השוואות המחירים וחברות התעופה משלמים כסף (והרבה) לגוגל דרך שירות AdWords בתמורה לקידום ממוקד של האתרים שלהן.

צילום: shutterstock

המהלך המסתמן של גוגל צפוי להפוך את הקערה על פיה ולהפוך את אתרי השוואת המחירים ללא רלוונטיים. ברור לכל, שלחברה כמו גוגל, המתמחה בראש ובראשונה בחיפוש ועושה זאת הכי טוב בעולם, יש גם את המשאבים וגם את הידע הטכנולוגי לעקוף את אתרי השוואות המחירים עם מנוע חיפוש משל עצמה. הבעיה הכי גדולה היא, שמהלך כזה צפוי להיראות מאוד דורסני ועלול להציג את גוגל בתור חברה שלא מסתפקת בכסף שהיא מרוויחה עכשיו משירות ה-AdWords, אלא רוצה להרוויח יותר כסף ולגרום למפרסמים לנטוש את האתרים הקיימים.

בדף המתאר את הפילוסופיה הרשמית של החברה "Ten things we know to be true" גוגל כותבת ״You can make money without being evil״, או ״אתם יכולים להרוויח כסף מבלי להיות רשעים״ בסעיף שמדבר על AdWords בעיקר. אך האם המהלך הנוכחי הופך את גוגל לחברה דורסנית, כוחנית ובעצם ל״רשע״, או שמא זו עוד דרך להציע שירות ולהרוויח ממנו? תשפטו בעצמכם.


לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: גוגל חושפת את המספרים מאחורי אנדרואיד, Jelly Bean בראש

עוד בגיקטיים: Kranium: קסדת הנייר שתציל את ראשכם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.