Forbes Israel Logo

השקר הגדול של השנה: כך מסלפת סין את נתוני הצמיחה

אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לססטיסטיקה בסין נתונים לפיהם התמ"ג המקומי צמח ברבעון השני ב-7.5%, והגיע למרכז הערכות האנליסטים. ההודעה מאשרת את ההנחה שהצמיחה בסין נמצאת בהאטה, אך לא מציגה את הנפילה במלואה. למעשה, התמונה עגומה בהרבה, אך הממשלה מעדיפה שלא לחשוף את הנתונים הללו.

מהו הנתון האמיתי? חברת ההשקעות סיקינג אלפא סבורה שמדובר בצמיחה של 6.7%, אך גם ההערכה הזו אופטימית מדי. למעשה, גורמים רבים, בהם מחנק האשראי ביוני, הנפילה ביצוא במאי וביוני והעדות להתכווצות במגזר הייצור במהלך הרבעון האחרון – מעידים כולם כי הצמיחה בסין הייתה נמוכה בהרבה מהנתונים הרשמיים שנחשפו.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

יתרה מזאת, קיימות שתי מגבלות מרכזיות לתוצאות שפורסמו היום. הראשונה היא שהסטטיסטיקה לא מותאמת לאינפלציה, כפי שציין גם בנק סטנדרט צ'רטרד. השנייה היא זיוף חשבוניות במטרה לנפח את התמ"ג באופן מלאכותי. הזיוף המתמשך הביא לדיווח מופרך על צמיחה אדירה של 14.7% ביצוא בחודש אפריל, כאשר חלק מהמומחים אומרים שהצמיחה ביצוא הייתה אז כ-6%, ואחרים מעריכים אותה ב-3%.

האינדיקציה המעניינת יותר לתוצאות האמיתיות היא הדברים שאמר שר האוצר הסיני לו ג'יווי. לו, אשר ביקר בוושינגטון לפני שבוע, אמר כי הצמיחה במחצית הראשונה הייתה נמוכה מ-7.7%, אך לא בהרבה. לאחר מכן הוא אמר: "קצב הצמיחה השנתי הצפוי שלנו הוא 7%". כדי לקבל קצב שנתי של 7% אחרי צמיחה של 7.7% ברבעון הראשון ולהיות "לא רחוק" מ-7.7% ברבעון השני, הצמיחה ברבעון השלישי והרביעי אמורה להיות סביב 6.4%, וזה למעשה המסר הנסתר שעלה מדבריו של לו. סביר להניח כי הוא ידע שקצב הצמיחה ברבעון השני יהיה נמוך מ-7.7% והכין את כולם לתוצאות הללו.


מחברה שנסמכת על השקעות לחברה צרכנית | צילום: רויטרס

מיד לאחר שאמר את הדברים, צינזרה בייג'ין מיידית את שר האוצר שלה. סוכנות הידיעות הממשלתית שינחואה, למשל, מחקה את התחזית שנתן ליעד של 7%, וציינה כי הוא למעשה התכוון ל-7.5%. אל מולה, העיתון פיפל'ס דיילי, גם הוא בשליטת הממשלה, דיווח על תחזית צמיחה של 7%.

מה אומר לנו הבלבול המוחלט באמצעי התקשורת הרשמיים של הממשלה? שני דברים משמעותיים: הראשון הוא שהגרסאות הסותרות בתקשורת מעידות על מחלוקת גוברת בקרב ההנהגה הסינית בנוגע לפעולות הנדרשות לכלכלה. הרפורמטורים מאמינים כי הרפורמות יאטו את הצמיחה בשלב ראשון, כך שההנהגה תצטרך "לוותר" מעט על יעדי הצמיחה. ההודאה של לו על תחזית צמיחה של 7%, בדרך מעודנת, אותתה שההנהגה תומכת ברפורמות. סביר להניח כי שהמתנגדים לרפורמות דחפו את שינחואה למחוק את הדיווח.

המחלוקת הברורה בבייג'ין עלולה לפגוע ביכולתה לנהל את כלכלתה. סין זקוקה להנהגה חזקה כדי לטפל בשינוי הגדול שסין עוברת מכלכלה שנסמכת על השקעות לכלכלה המונעת מצריכה פרטית.

הוויכוח הקיים רק ייצור חוסר ודאות והתקדמות איטית, בתקופה שבה המדינה צריכה שינוי מהיר. ברגע שלו אותת על כך שהצמיחה אמורה ליפול, הובהר כי חלק גדול מהפקידים הבכירים לא ישמחו לראות כלכלה בהאטה, גם אם מדובר בעניין זמני, עד תום הרפורמות.

שנית, הצנזורה של שינחואה מעידה כי המנהיגים הסינים יודעים שהם עומדים בפני משבר אמון, דווקא בשלב שבו ביטחון הצרכנים הוא הדבר היחיד שמחזיק את הכלכלה. ייתכן שלו לא באמת חשף את המצב במלואו, אך ההודאה שלו בכך שהצמיחה תהיה נמוכה מ-7% היא צעד רטורי ענק קדימה, בייחוד משום שהמשמעות היא שבייג'ין תפספס את היעד הרשמי של 7.5% שאימצה במרץ.


צילום: רויטרס

חברת סיקינג אלפא אמרה ביום חמישי האחרון כי אם בייג'ין תחשוף מספרים שקריים, היא תאבד את כל האמינות שלה. הדבר יוביל לחדשות הציבור לפיהם המספרים כל כך גרועים, שנדרש "טיפול".

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת מידע שגוי מאז הרבעון הרביעי של 2011. עד כה רוב האנשים "קנו" את הדיווחים הרשמיים, אך תמיד יש נקודת מפנה. בקרוב יתברר שסיקינג אלפא כצודקת, ופרסום המידע השגוי יביא להתמוטטות בביטחון שיש בניהול הכלכלה הסינית. הצנזורה של לו מאותתת כי הרגע הזה מתקרב בצעדי ענק.

סין לא צמחה בשיעור הקרוב ל-7.5% ברבעון השני, וחוסר ההרמוניה בהנהגת המדינה משמעותה שהמספר הזה הוא השקר הלבן הגדול ביותר של השנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.