Forbes Israel Logo

השר פרי: "צעד חיוני לישראל"; דנון: "זה מתן רוח גבית לטרור"

לאחר החלטת הממשלה הקשה על שחרור האסירים, ברוב של 13 מול 7, לא איחרו להגיע תגובות השרים ובני המשפחות השכולות. שחרור האסירים, יש לציין, יעשה במהלך המו"מ עם הרשות הפלסטינית, שצפוי להיפתח השבוע בארה"ב, ובכפוף להתקדמות בו.

אורן תמם, בן למשפחה שכולה, אמר לגל"צ: "אנחנו משפחה שכולה ותמכנו בשחרור גלעד שליט. ראש הממשלה פשוט מתקפל בפני ארה"ב ולא היה מסוגל לעמוד בלחצים, ולכן קיבל החלטה אומללה. ראש ממשלה הוא אח שכול, ואיך הוא הוביל להחלטה כזאת אני לא מבין".

"נחרוש את הארץ לאורכה ולרוחבה", המשיך איתמר. "נקבל את תמיכת העם ונפגין. רק לפני שבועיים הצהיר ראש הממשלה שהוא לא נכנס לתהליך מדיני אם מנחיתים עליו החלטות מוקדמות. אז לפני שבועיים הוא מדבר דבר אחד ועכשיו דבר אחר. לא נוותר. בג"צ לא בהכרח ישמע את קולנו, אבל העם כן".


צילום: מרק ישראל סלם

מי שעוד הביע התנגדותו להחלטה הוא סגן שר הביטחון, דני דנון (הליכוד), שאמר לגל"צ: "אני כבר חושב על החגיגות של אותם מחבלים שיגיעו לרמאללה ולרצועת עזה. זה מתן רוח גבית לטרור ולא לתהליך השלום. אני חולק על התפיסה ש'חייבים'. הסיבה שחייבים היא לא מקובלת ולכן תמכתי במו"מ ללא תנאים מוקדמים. קבלת ההחלטה מלפני כמה שעות היא קבלת תנאי מוקדם. אני מתכוון להמשיך להילחם בנושא".

דנון הוסיף וציין כי "ראש הממשלה טועה, וההחלטה היום היא טעות. זה יחזק את הפלסטינים והם יוכלו להגיד הצלחנו ללחוץ, בוא נמשיך בקו הזה. המסר מהיום לא מחזק את ישראל במו"מ". דנון סייג את דבריו והוסיף כי "יש תמיכה לראש הממשלה בתוך התנועה, אך לא ניתן גיבוי לחזרה לקווי 67'. אנחנו לא מוכנים לכך וגם לא לחלוקת ירושלים".

השר יאיר שמיר (ישראל ביתנו), מתנגד נוסף להחלטה, אמר אחרי ההצבעה: "עמדתי היא שהמו"מ חייב להתחיל ללא תנאים מוקדמים. ההחלטה יוצרת תקדים מסוכן רק כדי להתחיל תהליך שסופו לא ידוע. זו פעם ראשונה שמשחררים מחבלים שלא כנגד פדיון שבויים או החזרת גופות ומדובר בקו אדום".

פרי: "החלטה קורעת לב, אך אי שיבה למו"מ חמור עוד יותר"

לצד המתנגדים, נימקו השרים שהצביעו בעד, את הסיבות למהלך. שר המדע והטכנולוגיה, יעקב פרי (יש עתיד), אמר בסיום ישיבת הממשלה בה אושר שחרור האסירים כחלק מחידוש המו"מ: "כמי שהיה אחראי למרדפים ולמעצרים של רבים מאותם רוצחים, מדובר בהחלטה קשה, קורעת לב, וטראגית מבחינת המשפחות השכולות, אך אי שיבה לשולחן המו"מ היה חמור עוד יותר".

"ההחלטה לפתוח במו"מ עם הפלשתינאים היא צעד אסטרטגי וחיוני לישראל. אין כל יכולת לצפות כיצד יתפתחו הדברים אך אין ספק כי ישראל באה למו"מ עם רצון אמיתי להגיע להסדר. צוות השרים יבחן בקפדנות מי ומתי לשחרר ויעשה זאת בהתחשב בהתקדמות המו"מ".

השר גדעון סער (הליכוד), תומך נוסף בהחלטה, אמר: "התמונה המלאה של האינטרסים הישראלים חייבו את ההחלטה הזאת. עמדנו על זכותנו לא להתחיל מקווי 67' ומהצעת אולמרט, לא לפגוע בהתיישבות ביו"ש. לא כל אחד יכול להבין את התמונה המלאה. אם היינו דוחים את הסיכום בין רה"מ לאמריקנים היינו מואשמים בטרפוד המשא ומתן. היינו יכולים לסרב להכל אבל זה טוב בתיאוריה ולא למי שיושב ליד שולחן הממשלה".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.