Forbes Israel Logo

התאחדות בוני הארץ: חיוב עמידה בתקן בנייה ירוקה ייקר את מחירי הדירות ב-61,000 שקל

"כנראה שראשי הערים רוצים להצטייר כ"ירוקים", אבל לא מבינים את המשמעות". כך כתב הבוקר עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, במכתב שכותרתו "לידיעת הזוגות הצעירים: ראשי הערים מתכוונים לייקר את הדירות בעשרות אלפי שקלים". ההתאחדות מוחה על החלטת פורום 15 הערים הגדולות בישראל לחייב את הקבלנים לעמוד בתקן הבנייה הירוקה החל משנת 2015, למרות שלדבריהם "כל תועלת בהקשר לחיסכון באנרגיה ובמים טרם נבחנה".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

בבדיקה שנערכה באגף הכלכלה והכספים של ההתאחדות עלה כי "עלות החלת התקן משמעותה תוספת של כ-61,000 שקל למחירה של דירה סטנדרטית", בעוד החיסכון בחשבון החשמל השנתי של משק בית ממוצע, לדבריהם, יעמוד על 65 שקלים בלבד.

כל מבנה יחויב לעמוד בתקן I צילום: מרק ישראל סלם

"הטענות שמוצגות במחקר הן שגויות במקרה הטוב, ומגמתיות ומטעות במקרה הפחות טוב" אומרת לפורבס לינור שגיא, מנהלת תחום איכות הסביבה בפורום ה-15. "לפי מחקרים שנערכו בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה, מחיר דירה סטנדרטית יעלה בכ-5,000 שקל, וחיסכון האנרגיה למשק בית ממוצע יהיה גבוה מ-5,000 שקל בכל שנה. מחקר שבחן באוסטרליה את השפעות יישום התקן הצביע על חיסכון של 66% בצריכת החשמל ו51% בצריכת המים. עלויות אחזקת הדירה יוזלו באופן משמעותי מאוד".

תקן הבנייה הירוקה בוחן מספר גורמים במבנה, בהם ניצול האנרגיה, המים, סילוק הפסולת, חומרי הבנייה, ועוד. כיום התקן הינו וולנטרי ואינו מחייב, אך לפי החלטת הפורום יישומו יהפוך למחייב עבור בניינים בני 15 קומות ומעלה (בהם יישום התקן לא אמור להשפיע על מחיר הדירה כלל) החל משנת 2014, ועבור כלל המבנים (למעט צמודי קרקע) החל משנת 2015.

המטרה: לצמצם את פליטת גזי החממה I צילום: רויטרס

"ההמלצה שלנו מאוד הדרגתית ומתונה – מתוך הבנה כי מדובר בהליך מורכב והתחשבות מרבית בקבלנים" אומרת שגיא. לדבריה, את המהלך כולו תלווה ועדה מקצועית שתורכב מכל הגורמים הרלוונטיים, לרבות התאחדות בוני הארץ, אשר תבחן בזמן אמת את השלכות יישום התקן והמשמעויות בשטח. "בבדיקה שנערכה ב-18 ערים בארץ עלה כי צריכת האנרגיה במבנים היא הגורם מספר 1 לפליטת גזי חממה, ובנייה ירוקה היא הפיתרון הטוב ביותר לנושא חשוב זה. המטרה היא ליצור ערים שיהיה נעים יותר, בריא יותר, וגם זול יותר לגור בהן".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.