Forbes Israel Logo

ותודה למיליארדרים: מאיפה הגיע הכסף לקמפיינים של ביידן וטראמפ?

מי תרם לביידן? מי גיבה את טראמפ? הכלי האינטראקטיבי החדש של פורבס מציג תמונה מדהימה על הכסף הגדול מאחורי הבחירות בארה"ב

למיליארדרים בארה"ב יש השפעה אדירה – על הכלכלה, על החברה וגם על הפוליטיקה. הם מעולם לא מילאו תפקיד גדול יותר. יותר מ-230 מיליארדרים שפכו הון עצום כדי לדאוג שהנשיא טראמפ (מיליארדר בעצמו) ישאר לעוד ארבע שנים בבית הלבן – או כדי שיעזוב אותו אחרי קדנציה אחת. פורבס בנה כלי מעקב אינטראקטיבי שמראה על מי האנשים העשירים ביותר באמריקה הימרו בבחירות 2020.

מכיוון שטראמפ, שלא לפי המסורת, החל את קמפיין הבחירות שלו ביום כניסתו לתפקיד בשנת 2017, כלי המעקב כולל יותר משלוש שנים של תרומות לקמפיין של הנשיא המכהן. ג'ו ביידן התחיל הרבה יותר מאוחר. המסע שלו לבית הלבן החל בסוף אפריל 2019, מאז הוא הכין את הקרקע במהירות והחל לגייס.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. צילום: shutterstock
הנשיא טראמפ. הפסיד בגיוס הכספים וגם בבחירות | צילום: shutterstock

בסך הכל גייס ביידן כ-640 מיליון דולר מ-186 מיליארדרים. טראמפ גייס 330 מיליון דולר מ-120 מיליארדרים.

התורמים הגדולים

כשחופרים בנתונים מגלים כמה מגמות מעניינות. למשל, יותר תורמים לשני המועמדים הרוויחו את כספם במימון ובהשקעות מכל ענף אחר (ענף המדיה הבידור נמצא במקום השני). אך מחוזות הכוח של ביידן וטראמפ שונים זה מזה. ביידן שלט בקליפורניה, שם תפס 84% מהתורמים המיליארדים. טראמפ שלט בטקסס, שם קיבל את תמיכתם של 88% מהמיליארדרים.

מייקל בלומברג. סייע לביידן אחרי שהשקיע בעצמו 1.2 מיליארד דולר | צילום: shutterstock

התורם הגדול ביותר למפלגה הרפובליקנית על מועמדיה השונים לקונגרס ולנשיאות, היו הזוג שלדון ומרים אדלסון. בסך הכל תרם זוג המיליארדרים לקמפיין הבחירות של המפלגה הרפובליקנית כ-193.7 מיליון דולר. המימון הגבוה ביותר של ביידן והמפלגה הדמוקרטית הגיע ממיליארדר קרנות הגידור טום סטייר ואישתו קאט טיילר, שתרמו 413 מיליון דולר לקמפיין הבחירות. סטייר בעצמו התמודד בתחילת הדרך על ראשות המפלגה הדמוקרטית. יותר מ-30 מיליון דולר הגיעו ממתמודד אחר לראשות המפלגה, מייקל בלומברג, שהשקיע בקמפיין של עצמו סכום אסטרונומי של 1.2 מיליארד דולר, לפני שפרש. בין תומכיו הגדולים של ביידן היו גם מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר, סטיב באלמר, המיליארדר ג'ורג' סורוס ודסטין מוסקוביץ', אחד ממייסדי פייסבוק בעבר והייזם מאחורי חברת ניהול העבודה אסנה. כולם, אגב, חברים ברשימת היהודים העשירים בעולם.

צילום תמונת קאבר: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.