חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

התעשיינים עתרו לבית הדין נגד שביתת חברות התעופה ונתב"ג

עידכונים שוטפים: התאחדות התעשיינים עתרה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים נגד שביתת עובדי חברות התעופה והשביתה הצפויה של עובדי נתב"ג החל מה-23 באפריל בחמש בבוקר. זאת לאחר שמוקדם יותר היום, וכשמחוץ למשרדים מפגינים עובדי חברות התעופה הישראליות, אישרה מליאת הממשלה את הסכם "השמיים הפתוחים" ברוב של 16 תומכים מול 3 מתנגדים, מה שהוביל לשביתה של חברות הטיסה הישראליות בראשות אל על ובעקבותיה גם לשביתת הזדהות של רשות שדות התעופה החל מיום שלישי.

ההסכם אמור להגביר את התחרות בתחום התעופה ולהביא לירידות מחירים בענף. האישור התקבל למרות השביתה שפרצה הבוקר בחברות הישראליות. ברשות שדות התעופה הודיעו כי כל טיסות אל על שאמורות היו להמריא היום עד לשעה 21:00 בערב – מבוטלות. בשעות אחר הצהריים הודיעה ההסתדרות כי תחריף את הצעדים, וביום שלישי החל משעה 05:00 בבוקר יושבת נמל התעופה בן גוריון להמראות ונחיתות של כל החברות. יותר מ-200 טיסות צפויות להתבטל בעקבות השביתה הצפויה.

ראש הממשלה נתניהו אמר במהלך הדיון כי "מטרת הרפורמה היא הורדת מחירי הטיסות מישראל ואליה. נמשיך לקדם רפורמות להורדת יוקר המחיה". שר האוצר יאיר לפיד אמר כי הרפורמה טובה לישראל. "היא תוביל להורדת המחירים ולהגברת התחרות, ולא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק, אלא להפך". לפיד ציין כי התאחדות התעשיינים מעריכה שיווצרו כ-10,000 מקומות עבודה חדשים.

אישור הסכם "שמים פתוחים": המדריך המלא לשביתה

מנכ"ל אל על שקדי: "להחלטת הממשלה עלולות להיות השלכות כבדות על העובדים" 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הסכם "שמיים פתוחים", אשר צפוי להיכנס לתוקף ב-2014, נחתם ביולי 2012 בין ישראל למדינות האיחוד האירופי. על פי ההסכם, תתווספנה מדי שנה 7 טיסות שבועיות מישראל לכל יעד באירופה, מלבד לשדות תעופה מרכזיים בעלי היקף תנועה רב, לגביהם התוספת השנתית תהיה כ-3 טיסות שבועיות מדי שנה. לאחר 5 שנים יוכלו חברות אירופיות לטוס לישראל מכל שדה תעופה באירופה. ההסכם צפוי להביא להוזלה משמעותית של מחירי הטיסות וחבילות הנופש.

במהלך הישיבה מתח שר התחבורה ישראל כץ ביקורת על ההסתדרות, המנסה לדבריו למנוע מהנהלת אל על מהלך של ארגון מחדש בחברה. "מאז שאל על הופרטה, לא נעשה שום רה ארגון בחברה ומנהליה לא השכילו להיערך למבנה התחרותי החדש. באל על יש 40 מטוסים ו-6,000 עובדים. בחברה אייר ברלין לעומת זאת יש 200 מטוסים ו-9,000 עובדים. לפי השוואה זאת היו צריכים להיות באייר ברלין כ-30 אלף עובדים", הוסיף כץ.

עשרות טיסות בוטלו

ההסכם עבר כאמור למרות התנגדותן של חברות התעופה הישראליות. משעות הבוקר בוטלו עשרות טיסות של אל על, ארקיע וישראייר, והשביתה נמשכת. עובדי החברות הפגינו מחוץ למשרדי הממשלה בקריאות "העם דורש צדק אווירי", וההסתדרות מאיימת כי אם לא יימצא פתרון למשבר, בשלב הבא יושבתו הנמלים, הרכבת ונתב"ג כולו. החברות טוענות כי ההסכם אינו מאוזן, יוצר תחרות לא הוגנת, ומעניק לחברות הזרות יתרון על פני הישראליות. 

דוד מימון, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על, הסביר את מניעי החברה לשביתה: "אין לנו התנגדות להסכם שמיים פתוחים. אנחנו מבקשים התמודדות בתחרות בצורה מאוזנת מול החברות הבינלאומיות. יש היום קרטל במדינת ישראל במסגרתו שש חברות בינלאומיות כגון לופטנזה ויונייטד איירליינס חברו יחדיו והן מתאמות ביניהן את המחירים ומחלקות ביניהן את ההכנסות", אמר לגל"צ.

לאחר ההחלטה אמר יו"ר ועד עובדי אל על לפורבס כי "שר האוצר יאיר לפיד הפקיר את העובדים", והבטיח כי החברה תמשיך את המאבק.

"דורשים צדק אווירי", הפגנת עובדי חברות התעופה | צילום: יח"צ

גם יו"ר ועד עובדי ארקיע יגאל כהן התייחס לשביתה. בראיון לגל"צ אמר כהן : "כבר עכשיו החברה מתמודדת עם תחרות קשה. אנחנו מתחרים עם עשרות חברות והאזרח לא מבין זאת. הסכם שמיים פתוחים כל כך רע שבאופן יוצא דופן חברו שלוש החברות הישראליות נגדו והניחו בצד את התחרות". עוד אמר כהן כי ההסכם לא יוריד את המחירים עבור הלקוחות אך יגרום לפשיטת רגל של חברות.

הפגנת עובדי אל על בירושלים | צילום: יח"צ

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי הגיב לדברים, ואמר כי ההסכם יוזיל באופן הדרגתי את מחיר כרטיס הטיסה עבור הלקוחות אך סירב לומר באיזה שיעור. הלילה שלח יו"ר ההסתדרות עופר עיני מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו כתב: "ישום ההסכם במתכונתו הנוכחית עלול להוביל לקריסה מוחלטת של הענף שכבר כיום מתמודד עם קשיים לא מבוטלים מדובר בפגיעה אנושה בפרנסתן של אלפי משפחות".

יו"ר ההסתדרות קורא לכניסה לתהליך מסודר של דיון וליבון רציני בסוגייה זו, "תוך שמיעת ושיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר ותוך קיום מו"מ לשמירת זכויות עובדי ענף התעופה האזרחית בישראל והבטחת המשך קיום חברות התעופה הישראליות.


נתב"ג ריק, הבוקר | צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן