חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

התפוח נופל: היחלשות אפל עשויה לסמן את סוף עידן הסמארטפונים

אף שוק לא שורד לנצח, אפילו לא אחד כמו ענף הסמארטפונים שמכניס עשרות מיליארדי דולרים מדי שנה. בשנה שעברה פרסם אנליסט הטכנולוגיה הבכיר ביל וויימן מבית ההשקעות אינטרנשיונל תחזית לפיה בקרוב יגיע שוק הסמארטפונים לשיא. בסוף השבוע פרסמה חברת אפל תחזית מאכזבת לרבעון הראשון של 2013 המאששת את דבריו של וויימן.

על פי התחזית של אפל, הכנסותיה ברבעון הנוכחי צפויות להסתכם ב-41-43 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 45.6 מיליארד דולר. הסיבה להכנסות המאכזבות, לטענת אפל, היא האטה במכירות מכשיר האייפון 5. לאחר פרסום התחזית איבדה מניית אפל 12% והגיעה ביום שישי האחרון ל-450.50 דולר. המשמעות: החברה איבדה את מעמדה כגדולה בעולם במונחי שווי שוק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ההאטה במכירות האייפון של אפל עשויה אמנם להיות זמנית, שכן הסיבה העיקרית לכך היא בעיות באספקת הציוד לייצור המכשיר. סביר גם להניח שלחברה הוותיקה עוד יש כמה טריקים בשרוול, אך על פי דוח חדש שפרסם וויימן, נראה כי מכירות מכשירי הסמארטפונים בעולם יגיעו השנה ל-50% מכלל מכשירי המובייל – סימן מובהק לבגרות השוק, אחריו בדרך כלל מגיעה האטה ובסוף דעיכה. 

צילום: רויטרס

על פי הדוח של וויימן, כמות הסמארטפונים הנמכרים צפויה לרדת מ-45% מהשוק בשנה החולפת ל-30% השנה. בנוסף, גם ההכנסות ממכירות אלו צפויות לרדת, זאת כתוצאה מהוזלת מחירי המכשירים.

לטענת וויימן ערכם של מוצרי החומרה, האפליקציות ואף של המוצרים הנלווים בשוק הסמארטפונים הולך ויורד, מה שעלול לפגוע קשות באפל. נראה כי דווקא ענקית החיפוש גוגל צפויה להיות המרוויחה הגדולה מתהליך זה, שכן החברה אינה פעילה כל כך בתחום החומרה ,וכל עוד אנשים ימשיכו להשתמש במנוע החיפוש המוביל שלה ולהקליק על פרסומות, היא לא צפויה לספוג הפסדים רבים מפעילותה בשוק הסמארטפונים.

וויימן מציע ליצרניות הסמארטפונים – ובראשן אפל – דרכי התמודדות עם הדעיכה הצפויה של השוק. לטענתו, על החברות להתמקד בפעילות בשוק הטאבלטים, אשר בניגוד לסמארטפונים עוד לא הגיע לרוויה וצפוי לעלות ולהתחזק. בנוסף, יכולות החברות להתמקד במכירות בשווקים המתפתחים, שם הן יתבקשו להוריד מחירים על מנת להצליח.

וויימן מציע לחברות גם להיכנס לשוק הטלוויזיות ולהתמקד בפיתוח שירותי תוכן, כגון סרטים, סדרות ושאר קבצי וידיאו. גם ענף הגיימינג עשוי להוות אלטרנטיבה לשוק הסמארטפונים, אולם בשל התחרות הגדולה בענף, לא מדובר באופציה העדיפה. בכל מקרה, חייבות חברות הסלולר להעביר את יהבן משוק הסמארטפונים, רגע לפני שהוא עובר את השיא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן