Forbes Israel Logo

וואווי מכרה יותר, הכניסה יותר כסף, והרוויחה פחות. למה?

מבחינת הצרכנים, וואווי הוא מותג שצומח במהירות שיא. מאז שהיא עיצבה את הנקסוס 6P של גוגל, שהתקבל היטב בשוק ב-2015, ענקית התקשורת הסינית שחררה לשוק שורה ארוכה של מכשירים שקבעו שיאים חדשים של מכירות עבור החברה וגרפו ביקורות חמות. נוכחותה מחוץ למדינת הבית שלה צמחה גם היא מאוד לאורך המפה, כששלטי חוצות שלה כיסו למשל את רחובות ברצלונה ומילאן במהלך טיולי האחרון לשם, או לאורך התעלה החוצה את נמל הונג קונג.

אלא שלמרות כל אלו, הצד העסקי חווה מעט בלגאן לאחרונה. למרות שמכרה ב-2016 32% יותר סמארטפונים (139 מיליון יחידות) בהשוואה לשנה הקודמת, מה שהקפיץ גם את ההכנסות ב-32% (ל-521.6 מיליארד יואן, שהם 75.1 מיליארד דולר), הרווח של וואווי צמח רק ב-0.4% (ל-37.1 מיליארד יואן, או 5.2 מיליארד דולר).

הסיבה? גידול בהוצאות מצד "קבוצת הצרכנים העסקית" (CBG) של החברה, אחת משלוש היחידות העסקיות המרכיבות אותה.

מוכרת יותר ויותר מכשירים; וואווי | צילום: Petar Milošević, ויקיפדיה

לפי דבריו של המנכ"ל המתחלף של וואווי, אריק שו (Eric Xu), החברה הוציאה 4.9 מיליארד יואן בשנה שעברה על שיווק, "שותפויות אסטרטגיות" ופתיחה של חנויות מותג (דבר חשוב ביותר לצורך דחיפה מעלה של המכירות בסין). אולם, שו מתעקש על כך שהמספרים הללו הם מהלך חד פעמי, וש"החברה תנקוט עמדה יותר נורמלית ב-2017", כשהכוונה היא שהיא לא תזרוק קרוב ל-5 מיליארד.

שו גם מצביע על הרווח הנקי של וואווי – 7.1% – שלפיו הוא נתון "טוב למדי בשביל חברה הנמנית על רשימת ה-Fortune 500". אבל גם המספר הזה חווה ירידה בהשוואה ל-9% של השנה שעברה.

סברינה מנג, מנהלת הכספים הראשית של וואווי, אמרה "שלא משנה מה הרווח הנקי שלנו, אנחנו לא נשנה את מטרתנו להשקיע לקראת העתיד".

החברה הוציאה 14.6% מהמחזור הכולל שלה בשנת 2016 על מחקר ופיתוח, ותשים בצד עוד כסף שנועד למטרה זו כדי לפתח טכנולוגיות עתידיות כמו ה-5G ואינטליגנציה מלאכותית.

למעלה מ-56% מההכנסות של וואווי נבעו מרשתות התקשורת של החברה, אבל החברה להוטה להמשיך ולהגדיל את עסקי הסמארטפונים והענן שלה.

לאחרונה הצלחתי לשים את ידי על "מכשיר טלפון האינטליגנציה המלאכותית" של וואווי, ששוחרר תחת מותג הבת של החברה, Honor, והוא בהחלט צעד לקראת מכשיר חכם ומקושר יותר. השתתפתי גם בוועידה בנושא רשת ה-5G ב"כנס עולם המובייל" בברצלונה, שבו וואווי הייתה שחקנית מרכזית. מיותר לציין שוואווי עדיין מצויה בעמדה מאוד מעוררת קנאה בשביל חברה סינית, למרות הקיפאון ברווחים. היא עדיין היצרנית השלישית בגודלה של טלפונים חכמים בעולם, ולמכור יותר מכשירי טלפון – אפילו אם עבור פחות רווחים – זה תמיד דבר טוב כשאתה מנסה להביא את המודעות למותג שלך לרמה של מותגים כמו אפל וסמסונג.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.