Forbes Israel Logo
אנחלי סוד מנכ"לית vimeo. צילום: Jamel Toppin for Forbes
אנחלי סוד מנכ"לית vimeo. צילום: Jamel Toppin for Forbes

בין נטפליקס ליוטיוב: כך הפך וימאו ממותג נשכח לעסק בשווי 6 מיליארד דולר

לאחר שחזרה להתמקד במשתמשים עסקיים, מנכ"לית Vimeo אנחלי סוד הפכה את המותג שכמעט נשכח לעסק של שוברי קופות בשווי 6 מיליארד דולר

לפני שבע שנים היו לוימאו (vimeo) חלומות הוליוודיים. פלטפורמת הווידיאו האינטרנטית – בבעלות ה-IAC של בארי דילר – מצאה נישה שמארחת סרטונים עבור יוצרים קולנועיים שלא רצו שיצירותיהם יושלכו לתבשיל הסורר, שמונע באמצעות מודעות, של YouTube. אבל זה היה עסק זעיר שמפסיד כסף עם הכנסות שנתיות שעמדו על קצת פחות מ-40 מיליון דולר. וימאו תלתה את תקוותה בעסקי הסטרימינג הפורחים, והימרה שהיא תוכל למנף את מערכת היחסים שלה עם יוצרי תוכן כדי לבנות שירות מנוים שיתחרה ביריבות נטפליקס, אמזון פריים ו-HBO. היא שכרה אנשי סטודיו מבכירי פרמאונט והולו וחתמה על עסקאות הפצה עם ליונסגייט, CBS אינטראקטיב וספייק לי לבניית מלאי תוכן עבור השירות החדש.

אבל לאנחלי סוד (Anjali Sud), אז מנהלת השיווק של וימאו, בת 31, היתה תחושה שעתיד החברה לא היה טמון בלהיטים הוליוודים אלא בצנרת עמק הסיליקון. התוכנית שלה: להעביר את המיקוד של החברה מבידור ליזמים. "וימאו הייתה זמן רב חברת תוכנה ליוצרי קולנוע, אך השוק היה קטן מדי", אומרת סוד, כיום בת 37. "היה שוק אחר, גדול בהרבה – עסקים. את מה ש-Squarespace ו-GoDaddy עשו עבור אתרים, נוכל לעשות עם וידיאו".

היא העלתה את הרעיון בפני ג'ואי לוין, מנכ"ל IAC שנבחר על ידי דילר. "אנחלי אמרה, 'זה עסק אמיתי שרלוונטי לקהל הרבה יותר גדול ממה שמישהו חושב'", אומר לוין. הוא נתן לסוד צוות קטן כדי לבדוק את הרעיון. "אנחנו אוהבים למצוא אנשים חכמים, מוכשרים, שאפתניים, לזרוק אותם למים העמוקים ולראות אם הם יכולים לשחות".

מסובבים את החברה

סוד הביאה את הפריצה המיוחלת, והפכה את וימאו משריד רשת מאובק למופע הראווה של תיק הטכנולוגיה של IAC. חנות חד פעמית לצילום, עריכה, אחסון והפצה של וידיאו, וימאו רשמה מכירות של 84 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2020, זינוק של 54% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון עלו מנויי הרשת ב-300 אלף לסך כולל של 1.5 מיליון – רווח של כמעט 25%. ההכנסות השנתיות בדרך ל-300 מיליון דולר. IAC השביתה את חטיבת הסטרימינג בשנת 2017 והפכה את סוד למנכ"לית.

בנובמבר 2020 גייסה וימאו 150 מיליון דולר לפי הערכת שווי של 2.8 מיליארד דולר מ-Thrive Capital ו-GIC, קרן העושר הריבונית של סינגפור. רק חודשיים לאחר מכן היא קיבלה 300 מיליון דולר נוספים לפי הערכת שווי של קרוב ל-6 מיליארד דולר מ-T. Rowe Price ומ-Oberndorf Enterprises מסן פרנסיסקו.

בארי דילר. צילום: Jamel Toppin for Forbes
בארי דילר. צילום: Jamel Toppin for Forbes

באביב הקרוב, IAC מתכננת לעשות ספין-אוף על וימאו עבור בעלי המניות. זה יהיה הספין אוף השמיני של דילר. במהלך 25 ​​השנים האחרונות, IAC הפכה וסובבה נכסי אינטרנט שפעלו בצורה לא נכונה בשווי 100 מיליארד דולר, כולל שמות גדולים ומוכרים כמו Match.com, Expedia ו-Angie's List. האסטרטגיה עבדה: דולר אחד שהושקע ב-IAC עם פריחתה בשנת 1995 שווה כעת כ-40 דולר, תשואה שנתית מורכבת של 16% לעומת תשואה של מדד S&P 500 בשיעור של 10%, באותו תחום. "בחיים הדיגיטליים ובאפשרויות שלהם, וימאו אפילו לא בסיבוב הראשון שלה", אומר דילר. "יש לה פוטנציאל יוצא דופן".

יותר ממיליון עסקים

וימאו צריך להיות עוד כוכב ספין-אוף. בשוק תוכנות הענן הנוכחי, בנק אוף אמריקה צופה שוימאו (ש-IAC ניסתה למכור לקודאק תמורת כ-10 מיליון דולר לפני יותר מעשור) עשוי להגיע להערכת שווי של 10 מיליארד דולר – כ-50% משווי השוק הנוכחי של IAC.

עבור הלקוחות, וימאו הוא אבק יבול דיגיטלי עם תוכנה שמאפשרת להם להפיץ סרטונים ברשתות חברתיות, קמפיינים שיווקיים באימייל, אתרים, שווקים דיגיטליים וערוצי סטרימינג. המנויים מתחילים ב-7 דולר לחודש לחבילה בסיסית ומטפסים ליותר מ-20 אלף דולר בחודש עבור פריסות ארגוניות גדולות במקומות כמו אמזון וסטארבקס.

מכיוון שוימאו הוא ללא פרסומות, הסרטונים שלו מותרים בפלטפורמות הנתמכות על ידי מודעות כמו Facebook, LinkedIn, YouTube, Pinterest ו-Twitter. סרטונים ללא פרסומות חיוניים גם להפצה בחנויות מקוונות כמו אמזון, אטסי ו-Shopify. והלקוחות הארגוניים של וימאו לא צריכים להתעצבן על פרסומות אקראיות – או, גרוע מכך, כאלה של מתחרים – המופיעות באמצע התוכן הממותג שלהם.

חברות כמו Deloitte, Pottery Barn, Rite Aid ו-Forbes משתמשות בוימאו בכדי להעביר הדרכות, בנוסף לאירועים בשידור חי שמועילים לעובדים ומופצים כיום ברחבי העולם. בינתיים יותר ממיליון עסקים משתמשים בוימאו להפצה, פרסום, הדגמות מוצרים וסרטוני הדרכה. וימאו אולי לא הצליח להשיק ערוץ סטרימינג משלה, אך אלפי אחרים – מיוצרי סרטי אינדי ועד מדריכי פילאטיס – משתמשים בו ליצירת ערוצי מנוי בשירותי סטרימינג כמו Apple TV, Roku, Fire TV ו-Xbox. סוד אומרת, "אנחנו גם פלטפורמת וידאו בת 16 שנה וגם חברת תוכנה בת שלוש שנים".

נרכשה כמעט במקרה

וימאו עלתה על סיפון ה-IAC בשנת 2006 כנכס מוסתר עם רכישתו של דילר את Connected Ventures, החברה האם של אתר הקומדיה CollegeHumor. העסקה בהיקף של 30 מיליון דולר כללה את אולפן הקומדיה, אתר המרצ'נדייז שלו BustedTees – ואת וימאו, נגן הרשת של מערכוני CollegeHumor. "קנינו את וימאו כמעט במקרה", אומר לוין. במשך רוב העשור שלאחר מכן, החברה ניסתה להרוויח כסף מהצופים באמצעות שירות על פי דרישה כמו iTunes, ומאוחר יותר באמצעות האולפן והערוץ הצפיה הישירה. שום דבר לא עבד באמת. "לוימאו תמיד היה משבר זהות", אומרת סוד. "היה לנו מותג ופלטפורמה מדהימים, אבל היה קשה לראות טולהבין מה לעשות איתו".

סוד בהחלט היתה בעלת החוכמה וההכשרה לעשות לוימאו מהפך. בתם של שני רופאים מהגרים בקהילה הודית בפלינט, מישיגן. לאחר שבית הספר הציבורי שלה איבד את ההסמכה, הגישה סוד מועמדות ל-12 פנימיות ונכנסה לאקדמיית פיליפס העילית של מסצ'וסטס אנדובר. לאחר מכן הגיע תואר בוורטון ואז עברה וצברה ניסיון בעסקאות מיזוגים בחברת Sagent Advisors. מאוחר יותר למדה סוד בבית הספר לעסקים בהרווארד ועבדה באמזון כקניינית צעצועים ובשיווק ב-Diapers.com לפני שהצטרפה לוימאו.

אנחלי סוד. " צילום: Jamel Toppin for Forbes
אנחלי סוד. "כאישה, אמא ומנכ"לית טכנולוגית, אני ייחודית בעולם התוכנה". צילום: Jamel Toppin for Forbes

לאחר שנה בתפקיד החלה סוד לראות קטעי פרסום קצרים והדגמות מוצרים שפורסמו לצד הסרטים התיעודיים והסרטונים הרגילים שהועלו על ידי היוצרים של וימאו. "זה היה הכל: מפופ דרך סטארט-אפים טכנולוגים ועד למחלקות השיווק של תאגידים גדולים", היא אומרת. "הם היו כל כך מגוונים שזו היתה חייבת להיות מגמה".

היא גילתה שהלקוחות החדשים השתמשו בוימאו כדי לפרסם סרטוני שיווק בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם ובאתרים שלהם. "הייתה קבוצה ענקית של משתמשים שאף אחד לא משרת". הצוות שלה פיתח כלים לעסקים להעלאת לוגואים, הכנסת כפתורי קנייה והוספת צילום דוא"ל לסרטונים שלהם. לאחר שנה של צמיחה, IAC גייסה 50 אנשים נוספים לצוות של סוד.

מתחרות עם כיס עמוק

בזמן שעסקי התוכנה זינקו, אולפן התוכן של וימאו דשדש. אי אפשר היה להתחרות מול ענקיות עם כיס עמוק כמו אמזון פריים וידאו ונטפליקס, שהשקיעו מיליארדים בסרטים וסדרות. בקיץ 2017 לוין אמר לסוד כי וימאו סוגרת את האולפן והולכת לשים את כל הקופה על תוכנה – עם סוד כמנכ"ית. "לא עלה על דעתי שהם יציעו לי את התפקיד", אומרת סוד. "שאלתי, 'זו בדיחה?' ואז מיד ניסיתי לשחק אותה רגועה".

כשהיא כבר גדלה במהירות – ההכנסות צמחו ב-27% ברבעון האחרון של 2019 – וימאו רואה את הביקוש שעוררה המגיפה. "בן לילה הווידאו הפך מ'אני צריך את זה' ל'אני חייב את זה", אומרת סוד. כאשר השימוש נסק, היא שכרה עובדים במהירות כדי להגדיל את הטכנולוגיה ושירות הלקוחות של וימאו. כיום היא מונה למעלה מ-700 עובדים, כמחצית במו"פ והשאר במכירות, שיווק ושירות לקוחות.

סוד נערכת כעת לעולם עבודה היברידי, פוסט-קורונה, בו היא מצפה שהדומיננטיות של הסרטונים תואץ. היא רוצה להפוך את האירועים והפגישות הווירטואליות לאינטראקטיביים, אינטימיים ושיתופיים יותר. וימאו בודקת גם שילוב AI בכדי לערוך קטעי גלם לתוכן שיווקי מהודק ונוצץ לתעשיות כמו מסעדות ונדל"ן.

ואז יש את הספין-אוף הממשמש ובא. סוד אומרת כי המהלך יקל על גיוס כישרונות, רכישות, קידום המותג ומכירת שירותים לתאגידים גדולים. (וגם גישה להון בשוק שמעריך חברות תוכנה בסכום הגבוה פי 40 מהרווח). באשר למעבר ממנהלת שיווק למנכ"לית של חברה ציבורית בפחות מארבע שנים? "כאישה, אמא ומנכ"לית טכנולוגית, אני ייחודית בעולם התוכנה", אומרת סוד. "אני נרגשת להביא את הפרספקטיבה והסגנון שלי לענף. זה יהיה כיף".

צילומים: Jamel Toppin for Forbes

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.