Forbes Israel Logo

ועדת הבריאות אישרה הקלות לחולי טרשת נפוצה

חברי ועדת הבריאות של הכנסת, נציגי הביטוח הלאומי והאגודה הישראלית לטרשת נפוצה הגיעו יחדיו להסכמות במטרה להקל על חייהם של 6,000 ישראלים החולים במחלה מול הצינורות הביורוקרטים. על פי ההסכמות, וביוזמת מנכ"לית האגודה הישראלית לטרשת נפוצה, ג'נין ווסברג, ייצר הביטוח הלאומי יחד עם האגודה הישראלית טופס אחיד לרופאי המשפחה המטפלים בחולי הטרשת. טופס זה יהווה לראשונה, מסמך רשמי עבור הביטוח הלאומי, ויחסוך לחולים את הטרטור בין הוועדות השונים בדרך לקבל הקלות כספיות כתוצאה מנכותם. מסמך ההסכמות ייצור שפה רפואית אחידה למחלה.

על הבשורה הכריזו ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), ופרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל ביטוח לאומי, במהלך כינוס של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה בחסות חברת התרופות מרק שהתקיים היום (ג').

טרשת נפוצה היא מחלה שבה מערכת החיסון תוקפת את המוח, גורמת להסרת המיאלין (הבידוד) של העצבים וגורמת למעין "קצרים" בהולכה העצבית ולהפרעות תפקודיות: ביניהן פגיעה בראיה, נימול, שיתוק ועוד. המחלה לרוב מאובחנת בגילאי ה-20 עד ה-40 (בשנים האחרונות החלו לאבחן גם ילדים) והמאובחנים בה חיים לצדה כל חייהם, מכיוון שלא נמצאה עדיין תרופה שתצליח להעלימה לחלוטין. נשים חולות יותר בטרשת נפוצה, כאשר היחס הוא בערך פי שלוש מגברים. ההנחה היא שקיימים כ-5,000 אנשים עם טרשת נפוצה בישראל.

ח"כ כהן ופרופ' מור יוסף. הבנות חשובות

"ניסחנו חוזר מיוחד לרופאי הוועדות בביטוח הלאומי המותאם לחולי ה-M.S., ובו פירוט של כל אותם פרטים החשובים לנו אודות אותו חולה", אמר מור יוסף בכינוס. "הגברת המודעות בקרב רופאים תשנה את עולמם של החולים ותביא לסוף החסמים והסחבת הביורוקרטית עימה מתמודדים חולים רבים". ווסברג אמרה כי "החוזר יציף בפני כל הרופאים של הביטוח הלאומי את כל הליקויים שהחולים בטרשת חווים. כמו כן, ההסכמות יובילו לכך שהחולים בטרשת יוכלו לזכות בהכרה כנכות קבועה מוועדות הביטוח הלאומי, במקום נכות זמנית כפי שעכשיו".

בתוך כך, ח"כ כהן סיפר לנוכחים על הצעת חוק שיעלה בקרוב ושצפוי להקל משמעותית על חיי החולים בטרשת נפוצה. "נעשה תיקון חקיקה לספר הליקויים, תוך יצירת סעיף ספציפי לחולי הטרשת כפי שמקובל במחלות אחרות. זו לא הצעה שתצריך משאבים כספיים, ולכן הסיכוי שלה לעבור את אישור הכנסת גבוה".

ח"כ כהן ששימש כמנהל תיכון במשך 25 שנה, סיפר על היכרות אישית שלו עם המחלה: "תלמידה שלי לשעבר, ושכנה שלי חלתה לאחרונה במחלה הנוראה הזו. היא צעירה בת 22 שלומדת לתואר באוניברסיטה. היא סיפרה לי כי כבר במהלך שירותה הצבאי היא החלה להרגיש בתסמינים שלא הצליחה להסביר את פשרם, הרופאים העבירו אותה מבדיקה אחת לאחרת כנראה מתוך הנחה שהיא מזייפת מחלה. יום אחד, היא נכנסה למקלחת והרגישה כיצד על רגל אחת היא מרגישה את זרם המים ועל השנייה היא לא מרגישה דבר. מאז היא מנהלת מסע מפרך על מנת לקבל את זכויותיה הסוציאליות מהביטוח הלאומי. פניתי בעקבות אותו סיפור למנכ"ל הביטוח הלאומי ומאז אנחנו מנהלים שיתוף פעולה מלא על מנת להקל על החולים בטרשת נפוצה".

ג'נין ווסברג, מנכ"ל האגודה הישראלית לטרשת נפוצה: "אני גאה לומר כי האגודה הישראלית לטרשת נפוצה, הביטוח הלאומי וח״כ מאיר כהן הצלחנו להגיע להסכמות משותפות ולסלול יחדיו את הדרך לחיים טובים יותר עבור החולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם. בזכות העבודה המשותפת יוכלו סוף סוף החולים בטרשת נפוצה לקבל את מלוא זכויותיהם״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן