Forbes Israel Logo

ועדת המכרזים בחריש פסלה את כל הצעות העמותות החרדיות

ועדת המכרזים של מנהל מקרקעי ישראל פסלה את הצעותיהן של כל העמותות החרדיות שהתמודדו במכרז על רכישת מגרשים בחריש. מדובר בהצעות שהתקבלו תחת ועד הדיור החרדי המאוחד. משמעות החלטת הוועדה כי הזוכות במכרז יהיו החברות שהגישו את ההצעה השנייה במכרז.

על פי המינהל, לאחר סגירת המכרז הגיעו לוועדת המכרזים פניות בהן נטען כי למכרז הוגשו הצעות על ידי מספר עמותות, אשר קשורות, לטענת הפונים, לחברה אחת וישנו חשש כי גורם אחד מתאם בין כל ההצעות". ועדת המכרזים של המינהל ערכה שימוע לעמותות ובאי כוחן והחליטה לפסול 12 מההצעות.

אחת הזוכות במכרז היא עמותת נאות חריש, טוענת כי פסילתן של העמותות החרדיות נעשתה בשל אי עמידה בנתאי המכרז. לטענת עו"ד יואב זהבי המייצג את העמותה, חלק מן החברות בוועד הדיור החרדי המאוחד תיאמו ביניהן את המחירים. עמותת נאות חריש הגישה מכתב למנהל מקרקעי ישראל ובו דיווחו על החשדות. "מידע שהגיע אלינו ודברים שהופיעו בזמנו גם בעיתונות החרדים וגם בפשקווילים שהופצו בקרב הקהילה החרדית העידו על תיאום מחירים והתנהלות לא תקינה של חלק מהעמותות החרדיות", הסביר זהבי.

זהבי אמנם מברך על החלטת המנהל אך טוען כי פסילתן של העמותות החרדיות לא הייתה המטרה. " אנחנו לא רוצים להזיק לאיש. בסופו של יום, שמחנו לראות שהמנהל קיבל את ההחלטה הנכונה. אנו שמחים מאוד על כי זכינו באחד המכרזים הגדולים בארץ".  

על פי הערכות, צפויות העמותות החרדיות להגיש ערעור על ההחלטה לבית המשפט. אולם זהבי מקווה כי העמותו יכבדו את החלטת המנהל. "אנחנו הגשנו מכתב עם טענות שלא היו ודאיות. אלו היו הנחות שהמנהל בדק בהליך ארוך וייסודי והוכיח את האמת". 

בתגובה על תוצאות המכרז אמר מנכ"ל עמותת חדו"ש הרב עו"ד אורי רגב כי הוא מברך את ועדת המכרזים של מנהל מקרקעי ישראל על פסילת ההצעות של עמותות הקרטל החרדי. לדבריו, "מדובר במקרה קלאסי של שכרון כוח של עסקנים שהתרגלו שהכל מותר להם. עסקני הקרטל, לא הסתפקו בהטבות של כמאתיים אלף שקל לדירה שלא מקבל שום מגזר אחר. הם רצו גם להכתיב ולתאם את מחירי הדירות ולהבטיח את זכייתם של אנשיהם ברוב המכריע של המכרזים. למרבה הצער גם לאחר הפסילה קיים חשש שרק אחד מכל חמישה רוכשי דירות יהיה לא חרדי. כך לא יזכה הציבור הלא חרדי להינות ממחירי סוף הקדנציה שסידר משרד הבינוי השיכון רק לציבור החרדי".

מכרז חריש הוא אחד משיווקי הקרקעות הגדולים באתר אחד מאז הקמת המדינה. במסגרת הפרויקט יבנו כ-5,000 יחידות דיור בעיר הממוקמת על כביש ואדי ערה, בסמוך לכביש 6, במרחק כ-50 דקות מגוש דן וכ-75 דקות מירושלים. תוכנית המתאר של הישוב מכילה כ-10,300 יחידות דיור חדשות לפי התכנון, בתוך פחות משנתיים וחצי כבר יאוכלסו הדירות הראשונות בעיר.

שר השיכון אראל אטיאס ותוכנית העיר חריש | צילום: ששון תירם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.