חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

זה כל השוני: כיצד תוכל סוני לנצל את גניזת הסרט "ראיון סוף" לטובתה – ולצאת כמנצחת הגדולה?

איכשהו, מבלי להתכוון, חברת סוני מצאה עצמה בשבוע החולף במרכזה של שערורייה בין לאומית אשר העסיקה מנהיגים, כלי תקשורת – ומיליונים של אזרחים דעתניים ברחבי העולם כולו. הכוונה, כמובן, למהומה אשר הצית הסרט החדש מבית היוצר של החברה, "ראיון סוף", המתאר כיצד ארה"ב מתנקשת בחייו של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און. בשבוע החולף הודיעו בחברת "סוני" כי החליטו לגנוז את הסרט (לעת עתה) – החלטה אשר "זכתה" לפרשנות מכל כיוון אפשרי, בין אם סימפטית ואוהדת ובין אם מאשימה ומזלזלת.

הסרט החדש אמור היה להוביל את חברת ההפקה הענקית לקראת תקופת החגים ברחבי העולם הנוצרי (ובמיוחד ארה"ב) – שם הכנסות סרטי הקולנוע מזנקות במהלך תקופת החופש שבין חג המולד לבין ראש השנה האזרחית. אך אם לא די בהפסדי הענק אשר תרשום החברה כתוצאה מגניזת הסרט (עלות ההפקה עמדה על 44 מיליון דולר), בסוני נאלצים להתמודד כיום גם עם ביקורת ציבורית רחבה על רקע ההחלטה, ובחברה עדיין מתלבטים כיצד להגיב למתרחש.

עבור כל מי שאינו מעורה בפרטי הפרשה, הסרט החדש והמדובר מתוכנן היה לצאת לאקרנים במהלך הימים הקרובים. אך מאז היוודע סיפור העלילה ברבים, הותקפו באופן מסתורי מחשבי חברת סוני על ידי האקרים מתוחכמים, אשר הצליחו לחדור למערכת הפנימית ולחשוף מידע רב ומביך במיוחד עבור מנהלי החברה. בהמשך איימו גורמים אנונימיים כי אם הסרט יצא לאקרנים, יבצעו פיגועי ראווה (ואף השתמשו בפיגועי ה-11 לספטמבר כמקור להשוואה) בבתי הקולנוע אשר יקרינו את הסרט.

כרזת הסרט המדובר. בקרוב זמין ברשת? | מתוך ויקיפדיה

בחברה החליטו, כאמור, שלא לקחת סיכונים – והודיעו כי החליטו לגנוז את הסרט, לפחות לתקופה הקרובה. התגובות, באופן לא מאוד מפתיע, לא איחרו לבוא: אישי ציבור רבים מיהרו לבקר את ההחלטה, כשרבים טענו כי מדובר ב"התרפסות" ו"כניעה" בפני השלטון הקיצוני של המעצמה האסיאתית. גם נשיא ארה"ב ברק אובאמה התייחס למקרה וטען כי לו הנושא היה מובא לשולחנו מוקדם יותר, היה מתערב בכדי למנוע את ההחלטה. המועמד לשעבר לנשיאות ארה"ב מיט רומני קרא בחשבון הטוויטר לסוני לשחרר את הסרט בחינם, ולאפשר לצופים לתרום כספים לצדקה עבורו, למשל למאמץ העולמי למלחמה בנגיף האבולה. בחברה שוברים בינתיים את הראש כיצד להתמודד עם המשבר הנוכחי – אשר מביא לפגיעה קשה בכיס, ובינתיים מסב להם גם לא מעט נזק תדמיתי.

המשבר טומן גם הזדמנות?

אז מה יכולה חברת סוני לעשות כעת? רומני, כאמור, מציע להם לשחרר את הסרט בחינם, במעין הצהרת כוונות פטריוטית. אבל לסוני, כמובן, אין כל אינטרס "לזרוק" רווחים של עשרות מיליוני דולרים רק בכדי להוכיח את נאמנותה לארה"ב. מנגד, קשה לשפוט את החלטתה שלא לשחרר את הסרט לאקרנים – שכן משמעות המהלך היא לקיחת אחריות רבה על חייהם של הצופים, ולקיחת סיכון כי דמם של צופים רבים יהיה על שמה של החברה, שבסופו של יום מתעסקת בקולנוע – ולא בסוגיות ביטחוניות. אפשרות נוספת אשר הייתה עשויה להיות רלוונטית אם המקרה היה מתרחש לפני כ-5 שנים הייתה לשחרר את הסרט למכירה ב-DVD. הבעיה היא, שבמהלך השנים האחרונות תעשיית הקולנוע עשתה כל שביכולתה בכדי לשתק את התחום הביתי, מתוך חשש כי הסרטים הצרובים אשר הופצו ברחבי העולם יפגעו קשות בהכנסות האולפנים.

האופציה הרביעית היא כנראה גם המסקרנת ביותר. בסוני כנראה יאלצו להשלים עם פגיעה מסוימת בהכנסות החברה, אך יכולים לנסות ולמזער את הנזקים – ואולי אפילו להצליח לרשום הישג על הדרך. את כל זאת יוכלו בחברה להשיג אם יבחרו לנסות ולהפיץ את הסרט עבור תשלום באמצעות רשת האינטרנט – בטכנולוגיית VOD , במהלך אשר עשוי עוד להיחשב לחלוצי ופורץ דרך עבור הדורות הבאים של אולפני הקולנוע.

כבר שנים ארוכות שבאולפנים המובילים בהוליווד שואפים לנסות ולבצע את הפיילוט המדובר – ולהפיץ סרט קולנוע באמצעות הטכנולוגיה החדשה. כבר כתבנו כי טכנולוגית ה-DVD הולכת ומפנה את מקומה – וכעת, מגיעה תור ה-VOD (Video on Demand). הקהל לא זקוק לאיומי טרור בכדי להעדיף להישאר בבית על פני להגיע לבית הקולנוע: בשנים האחרונות נרשמת ירידה מתמשכת במספר הצופים באולמות ההקרנה, כשרובם פשוט מעדיפים להישאר בבית ולצפות בסרטים באמצעות המחשב, הטאבלט, או מסכי ה-HD המתקדמים. השאלה המרכזית, כמובן, היא האם אותם צופים יסכימו גם לשלם עבור תכנים דיגיטליים אשר יוכלו, סביר להניח, להוריד בחינם מאתרי שיתוף קבצים שונים.

ישפרו את התדמית? סוני | צילום: thinkstockphotos

המקרה הנוכחי נראה לא פחות מאידיאלי עבור סוני. השערורייה הנוכחית שדרגה את יחסי הציבור של הסרט, והפכה אותו לאחד מאירועי הקולנוע המדוברים ביותר של השנה. לא רק ש(כמעט) כל הצופים מכירים את הסרט ואת פרטי העלילה – רבים מהם (לבטח בארה"ב) גם רואים בו סמל משמעותי לעמידתה של ארה"ב למול שלטון הדיקטטורה של צפון קוריאה. בהחלט ניתן לקוות כי רבים יסכימו לשלם סכום כסף הוגן בכדי לצפות בסרט – מתוך הצהרה עקרונית, כי ינצלו את זכותם לראות את הסרט על אפו ועל חמתו של הרודן הצפון קוריאני. 

פתרון שכזה עשוי להיות לא פחות מאידיאלי. כך, יתאפשר למיליוני הצופים לצפות בסרט בביתם בבטחה (קשה להאמין כי אותן קבוצות טרוריסטים ינסו לפגוע בכל בית בו יוקרן הסרט), ואזרחי ארה"ב יוכלו לטעון כי עמדו איתן ולא התכופפו – גם כשחברת ההפקה עצמה חששה לעשות זאת. עבור סוני יוכל הסרט לשמש כמקור רווח למרות הכל, אם הצופים אכן יסכימו להוציא את כרטיס האשראי ולשלם עבור הזכות לצפות בו. והכי חשוב – סוני תהיה לחברה הראשונה לנסות ולהפיץ סרט קולנוע משמעותי באמצעות הרשת, מהלך אשר עשוי להיות לפורץ הדרך, לקראת עתיד בו טכנולוגיית ה-VOD תהפוך לאחד מכלי ההפצה העיקריים של אולפני ההפקה השונים.

אך חרף כל היתרונות המוזכרים, בסוני עדיין לא החליטו כיצד להגיב לפרשה האחרונה. ייתכן כי בחברה מעדיפים להמתין עד שתירגע הסערה העולמית בטרם יחליטו כיצד לנהוג, וייתכן גם כי מנהליה פשוט מעדיפים "להוריד פרופיל" ולהימנע מכל החלטה בנושא, אשר תביא לעיסוק נוסף ולעוד פרסום. בפיונג-יאנג לבטח עוקבים כל העת אחר הנעשה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן