חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

זה לא אני, זה הרובוט: האם מערכת המשפט מוכנה לעידן הרובוטיקה?

זה תמיד כיף, ולפעמים מדאיג לראות כיצד דמיון הופך למציאות. בשנה שעברה השתתפתי בפאנל שאוניברסיטת ברקלי שעסק ברובוטיקה ומשפט. הדיון התנהל סביב אחד האתגרים הקשים שרובוטים ואינטליגנציה מלאכותית עשויים ליצור בעולם המשפט והמדיניות – כיצד יש להתייחס אליהם בהיבט של חוקי סייבר. אחד התרחישים ההיפותטיים התייחס לרובוט אוטומטי שקונה באופן רנדומלי דברים באינטרנט. מה אם הוא ירכוש משהו לא חוקי?

בהתחשב בעובדה שאחריות משפטית על עבירה בדרך כלל דורשת כוונה פלילית, נראה שהאדם שמקבל את החבילה, לא יוכל להיות מואשם, גם אם הוא זה שתכנת את הרובוט. אחרי הכל, כוונתו היתה להפתיע את עצמו, ולא להבריח מוצרים. הדוגמה הזו, לצד שורה נוספת של דוגמאות שהטכנולוגיה מובילה אליהן, יוצרות סיטואציה חדשה של פשעים שאין מאחוריהם אדם שביצע אותם.

כעת, מדווח הגארדיאן הבריטי כי זה בדיוק מה שקרה לאחרונה כאשר שני אמנים לונדוניים יצרו תוכנה שיכולה לקנות דברים באופן רנדומלי מהשוק האינטרנטי השחור (darknet) שהמסחר בו מתנהל באמצעות ביטקויין. התוכנה רכשה מכנסי דיזל מזויפים ועשרה כדורי אקסטזי, אך גם מוצרים תמימים וחוקיים לחלוטין.

לרובוט יש אחריות פלילית? | צילום: thinkstock

האם האמנים האלה אחראים על מה שהתוכנה קנתה? אולי. בארה"ב המשפט הפלילי מעוגן באופן משמעותי בחוק – השופט מתבונן בניסוח המדויק של החוק הפדרלי או המקומי ומיישם אותו. אם למשל החוק אומר שעל אדם אסור לרכוש באופן מודע סחורות פיראטיות או סמים, זה עשוי להיות טיעון לטובת האמנים. אם מצד שני נכתב שעל אדם לא להיות מעורב בפעילות כזו באופן חסר אחריות, אז יתכן שהם היו נמצאים אשמים. סביר שהאמנים לא רק שהיו מודעים לכך שיתכן שהתוכנה תקנה דברים לא חוקיים, אלא אפילו קיוו שמשהו מעניין כזה יקרה.

אבל אנחנו צריכים להתבונן על הדברים מנקודת מבט רחבה יותר. תוכנות ורובוטים המתוכנתים להתנהגויות מפתיעות הם גם מפתיעים וגם יעילים. התקווה היא שמערכות כאלה ימצאו דרך חדשה ומפתיעה ליצור רווח – מאומנות, בידור או כל דבר אחר. אמזון חשה שהמחסנים שלה, כפי שאורגנו על ידי אנשים, לא היו יעילים. לכן היא רכשה את חברת הרובוטיקה Kiva System שיודעת לגרום למוצרים לסדר את עצמם. "התעוררות" מתרחשת כאשר מערכת עושה משהו חדש ואולי טוב, אך גם בלתי צפוי – ולכן היא מהווה אתגר כל כך גדול למערכת המשפט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן