Forbes Israel Logo

חד הקרן המדברי הבא: החברה שתפתור את בעיית המשלוחים במזה”ת

אחד מהאתגרים המבניים באיחוד האמירויות, ובחלקים רבים במזרח התיכון, הוא המחסור בכתובת דואר, מיקוד ותיבת דואר ברורים. עבור סטארט-אפים עולים בתחום המסחר האלקטרוני באזור, מדובר במאבק יומיומי במשלוח חבילה ללקוח כאשר אין כתובת משלוח רשמית. באמצעות מתן אפשרות למשתמשים למקם גיאוגרפית את נקודות האיסוף וההורדה של החבילות שלהם, סטארט-אפ המשלוחים מדובאי Fetchr מספק פיתרון חדשני כדי לטפל בבעיה הזו, ומאפשר לחבילות להיות מועברות כביכול מטלפון נייד אחד לשני.

"התסכול המשותף שלי מתעשיית הלוגיסטיקה המיושנת באזור והשאיפה שלנו לשנות את זה הביאה אותנו לעבוד יחד", מתארת ג'וי אג'לוני, אשת עסקים פלסטינית-אמריקאית אשר הצטרפה ליזם הערבי אידריס אל ריפאיי, המנכ"ל והמייסד המשותף של Fetchr ב-2014. ב-2012, אל ריפאיי הקים את Fetchr, לאחר פיתוח ואופטימיזציה של פתרון משלוחים, עם גיוס הון ראשוני של 1.2 מיליון דולר. בדומה לאובר, Fetchr זו אפליקציה שמשתמשת במיקום ה-GPS ככתובת ושולחת חבילות למיקום של הטלפון הנייד של המקבל.

"הטכנולוגיה שלנו מחברת בין המשימות והנהגים שלנו, על בסיס אלגוריתם שמגדיר את הדרך האופטימלית לקחת בחשבון בקשה חדשה מבלי להפריע לנתיבי הנהגים. כל מיקומי ה-GPS מהלקוחות משולבים גם הם בענן, ומאפשרים לנו לספק שקיפות וזמן הגעה מדויק עבור הנהג", מסביר אל ריפאיי. "מבחינת הלקוח, פיתחנו אפליקציות מובייל גם באנדרואיד וגם ב-iOS".

דיוק ומהירות משלוח גבוהים יותר

כמי שהתמקצעה בתעשיית המסחר האלקטרוני במשך מעל ל-20 שנה, אג'לוני, אשר החזיקה בפלטפורמת המסחר האלקטרוני היוקרתית Bonfaire בסן פרנסיסקו לפני כמה שנים, מציינת כי ההזדמנות לפגוש את אל ריפאיי בעמק הסיליקון הובילה אותה להצטרף לסטארט-אפ. "פגשתי את אידריס כאשר הוא הציג בעמק הסיליקון את הרעיון שלו לפתור את בעיית 'האין כתובת' באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה. זה הדהד אצלי מידית, מאחר שנתקלתי בבעיות דומות במשלוח לאזור הזה בחברה הקודמת שלי", מסביר אג'לוני, מייסדת שותפה ומנהלת קריאייטיב ב-Fetchr. "היו לנו מספר רוכשים מהמזרח התיכון שקנו את המוצרים שלנו אונליין, אבל הייתי מתוסכלת מאוד בזמני ההעברה הארוכים של החבילות שלנו ללקוחות וגם משיעור ההחזרה הגבוה, מאחר שהנהגים לא יכלו למצוא את הכתובות".

הם פיתחו טכנולוגיה שמוגדרת כפטנט, אשר העלתה גם את הדיוק וגם את מהירות המשלוח באזור בעולם בו העברת משלוח יכולה להיות חוויה מתסכלת. "אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה הוא שוק ייחודי והתמודדות עם אתגרים לוגיסטיים בו שונה מאוד מבכל אזור אחר. הבעיה הראשונה היא לקבל את כתובת המשלוח המדויקת מהלקוחות, ולהבטיח כי הלקוחות זמינים במהלך יום המשלוח ובמועד שהם התחייבו אליו, מאחר שהם תמיד בתנועה. הטכנולוגיה שלנו מטפלת בשתי הבעיות", לדברי אל ריפאיי.

אל ריפאיי ואג'לוני יחד עם עובדי Fetchr | צילום: אתר החברה

Fetchr נקרא חד הקרן המדברי הבא. הוא צפוי להשלים את סבב הגיוס השני שלו בחודשיים הקרובים. אג'לוני ואל ריפאיי גייסו את הסבב הראשון ב-2015 מ-New Enterprise Associates, קרן הון הסיכון הגדולה בעולם. "גייסנו 11 מיליון דולר בסבב הראשון. למעשה, אנחנו החברה הראשונה באזור שגובתה על ידי קרן הון סיכון מהמעגל הראשון בעמק הסיליקון", מדגישה אג'לוני ומוסיפה כי הכסף שגוייס הועבר לטובת השקת מוצרים חדש ולשיפור המוצרים הקיימים, תוך התרחבות לשווקים חדשים. "אנחנו נמצאים כעת בצעדים האחרונים של סגירת שלב הגיוס השני שלנו, ונלהבים לגבי פוטנציאל הצמיחה והשווקים שנתרחב אליהם", היא ממשיכה, אך השניים מסרבים לנקוב בסכום.

מחוברים לעליית המסחר האלקטרוני

הם השיקו את Fetchr כעת, שירות לפי דרישה שמאפשר לאנשים להעביר מוצרים בכל גודל בין מיקומים שונים, כמו לפטופ מהדירה שלהם למשרד. "השוק לפי דרישה עדיין לא מטופל באזור שלנו וכעת השירות שלנו מתכוון לטפל בכך, על ידי מתן אפשרויות למשתמשים שלנו לשלוח כל דבר עד לפתח הדלת שלהם", מסבירה אג'לוני.

לדבריה, באזור הזה תעשיית המשלוחים עדיין נשלטת על ידי שחקני לוגיסטיקה מסורתיים. "אבל אנחנו מותחים את הגבולות שלנו, מאחר שהטכנולוגיה שלנו יכולה להעלים אתגרים שקשורים להחזרת חבילות. ישנם סטארט-אפים מעטים בתחום המשלוחים שנכנסים לשוק, ויחד עם זאת, אנחנו מאמינים שאנחנו יותר מתקדמים מהם".

עתיד אפליקציית המשלוחים קשור באופן הדוק לעליית המסחר האלקטרוני באזור. ולמרבה מזלם, שוק המסחר האלקטרוני צפוי להיות שווה כ-10 מיליארד דולר עד 2018, כתחום שצומח במהירות הגבוהה ביותר באזור. "פתרונות המשלוחים שלנו מסופקים לסטארט-אפים בתחום המסחר האלקטרוני שמתמודדים עם אתגרים של כניסה לשוק שנשען מאוד על COD (מזומן במשלוח) ולכן צריך ספק לוגיסטיקה שיכול להבין נכון את הכתובת ולשלוח את החבילה בזמן האפשרי הקצר ביותר. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לעשות בדיוק את זה", מסביר אל ריפאיי.

מאז ההקמה שלו לפני ארבע שנים, Fetchr גדל ליותר מאלף עובדים במזרח התיכון. "צמחנו מהר מאוד, ממשרד בודד עם כמה מאות אנשים לחברה שיש לה נוכחות באיחוד האמירויות, ערב הסעודית, בחריין ומצרים, מדגיש אל ריפאיי. "המטרה שלנו היא להגיע לעשר מדינות עד סוף השנה ולהתמודד עם הבעיה בכל השווקים המתעוררים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.