Forbes Israel Logo

חוקרים מאוניברסיטת חיפה: כתב היד שלנו יכול לגלות אם נחלה בפרקינסון

זה נשמע פשוט מדי כדי להיות נכון, אבל חוקרים מאוניברסיטת חיפה טוענים שבדיקה פשוטה המבוססת על כתב היד שלכם יכולה להעיד על סימנים ראשונים להתפתחות מחלת הפרקינסון בדיוק של 97.5%. ד"ר שרה רוזנבלום אומרת שכל שנדרש מהנבדק לעשות הוא לכתוב את שמו ואת הכתבת שלו. "בזמן שהוא כותב אנחנו מקבלים המון מידע, שאם משווים אותו לאנשים אחרים אנחנו יכולים לראות האם בכתב היד יש סימנים המעידים על התפתחות פרקינסון או מחלות אחרות".

עדיין לא קיימים מבחנים קליניים שיכולים לאבחן את המחלה. רעידות הן כמובן סימן זיהוי ברור, אך ברוב המקרים, כאשר הן מתפתחות, המחלה כבר נמצאת בשלב מתקדם ומשפיעה על היכולות הקוגניטיביות כמו גם על המוטוריות.

זו הסיבה שד"ר אילנה שלזינגר, נוירולוגית בכירה ברמב"ם אומרת ששיטה לאבחון מוקדם היא המפתח לטיפול יעיל. "עכשיו אולי יהיה לנו כלי שיאפשר לנו לאבחן את החולים בשלב מוקדם ולהתחיל לטפל בהם לפני שהם מפתחים את התסמינים העיקריים של המחלה – הם לא יכולים ללכת, הם לא יכולים לתפקד".

במחקר, התבקשו 40 משתתפים, כמחציתם לוקים בשלבים הראשוניים של פרקינסון אך ללא הפרעות מוטוריות, התבקשו לספק דוגמת כתב יד. בהתבסס על הזמן שלקח להם לבצע את המשימה ועל ניתוח הכתב עצמו, בוצעה דיאגנוזה נכונה בכל המקרים, למעט אחד.
"הצורה בה מבצע הנבדק פעילות מוח-יד נבדקת באמצעות פרמטרים מדידים של משך זמן, מרחב, לחץ העט , ושיפוע העט. בצורה כזו אנחנו מזהים למעשה את התהליך של ביצוע פעולות מוח-יד", אומרת רוזנבלום.

אין תרופה למחלת הפרקינסון, אך באמצעות גילוי מוקדם ניתן יהיה לטפל בתסמינים לפני שהם מתפתחים לרמה הפוגעת באיכות חייו של החולה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.