חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

חורים שהתגלו בשיני אדם בן 15 אלף שנה מרמזים כי גם אבות אבותינו אהבו מתוקים

שיניים בנות 15 אלף שנה שהתגלו במערה במרוקו, יחד עם 51 עצמות נוספות, שופכות אור חדש על התזונה ממנה נהנה האדם הקדמון. השיניים הפגומות מהוות את הממצא העתיק ביותר המעיד על בעיה של ריקבון השן בקרב ה"ציידים לקטים" – חברה שטרם פיתחה יכולות חקלאיות. רק בשלוש לסתות מתוך ה-52 שנבדקו לא נמצאו סימני חורים וכיבים.

אחד ממובילי החפירות, פרופסור עבדל ג'ליל בוזגה מהמכון הלאומי המרוקאי לארכיאולוגיה אומר שהתגלית מערערת את יסודות ההיסטוריה המוכרת של המזרח התיכון. "לריקבון בשיניים יש משמעות מעמיקה מאוד, מכיוון שזה אומר שבני האדם שחיו במערה הזו לפני 14 ו-15 אלף שנה ניזונו ממזונות עשירים בפחמימות או בסוכרים".


"מערת היונים". כאן התגלו העצמות | צילום: מתוך יוטיוב  

למעשה מדובר ברמות פגיעה בשיניים הדומות לאלו שאנו רואים כיום, כאשר מזוננו עשיר מאוד בסוכרים. יתכן שדיירי "מערת היונים" שמרו וצרכו את המזון הזה מאות ואלפי שנים לפני מה שהיה נהוג לחשוב עד כה.

מאחר שמדובר בחברה שלא התבססה על חקלאות, סביר להניח שמקור הפחמימות והסוכרים במזונם הגיע מבלוטים, צנוברים, פיסטוקים ושיבולת שועל. החוקרים מאמינים שתלות הולכת וגוברת במזונות כמו אלה, העשירים בפחמימות העוברות תסיסה, יחד עם שינויים במנגנון העיכול, הפך את חברת הציידים לקטים באזור לפגיעים במיוחד למחלות שיניים, וככל הנראה הם סבלו מכאבי לאורך מרבית חייהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן