חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

חינוך חדשני: הטכנולוגיה שתשנה את הדרך בה ילדים בעולם לומדים

בסצנה שאינה דומה לכיתות לימוד ברחבי העולם, פניהם של 40 ילדים זוהרים מבעד לאור הטאבלטים שלהם, כאשר המורה שלהם מלמד אותם בשיעור הבוקר.

זה לא רק קרה לאחרונה בתוך קונטיינר שילוחים ענק שהומר לכיתה, אלא גם בתוך אזור עוני בקניה, מדינה בה המחיר של טאבלט ממוצע עולה בהרבה על המחיר של שליחת ילד לבית הספר. למרות שלקניה יש חינוך ציבורי חינם לגילאי היסודי מאז 2003, העלויות הקשורות אליו, כמו מחברות ותלבושות אחידות, הן גבוהות מאוד. כמה בתי ספר ציבוריים מחייבים את הילדים להביא את השולחנות שלהם בעצמם בתחילת השנה, ולכן המראה של ילדים קטנים שסוחבים קורות עץ לבית הספר אינו בלתי רגיל.

הטכנולוגיה של טאבלטים היא אולי שכיחה בעולם המפותח, אבל בשווקים הצומחים היא פשוט יקרה מדי. יחד עם זאת, בית הספר Lighthouse Grace Academy בדאגורטי, ניירובי, הוא חלק מתוכנית פיילוט פורצת דרך ליוזמה חינוכית חדשנית – אשר נוסדה ופותחה באפריקה – ותוכל לספק את המודל החדש הטוב ביותר עבור לימוד מבוסס טכנולוגיה בשווקים צומחים.

BRCK Education הושק בבירת קניה לאחרונה, כדי לענות על הבעיות החינוכיות איתן מתמודדת המדינה. הן כוללות מחסור בגישה לטכנולוגיה, אספקת חשמל לא סדירה, עלויות גבוהות של העברת דאטה באופן מקוון, ומחסור בהשכלה טכנולוגית גם מצד המורים וגם מצד התלמידים.

ה-BRCK Kio Kit הוא שילוב של מכשיר BRCK חזק, טאבלטים קשיחים ואריזה קשיחה קלה לשימוש, שמתפקדת כמטען כאשר הטאבלטים מאוכסנים. יש לו רק כבל הטענה אחד (מאחר והטאבלטים נטענים אלחוטית) ומתג הפעלה/כיבוי אחד.

כאשר הוא נדלק, הטאבלט משמש בית לשרת רשת או "מיקרו-ענן" – או גרסת אופליין של האינטרנט – שמספקת את אותו הסוג של תוכן אינטרקטיבי והעשיר שניתן על ידי הרשת, אך ללא חשיפה לעלויות דאטה יקרות. ספק הכוח של התוכן הוא BRCK, יחד עם מחשב Raspberry Pi שמוצמד אליו.

המרכיב המרשים ביותר של הטכנולוגיה החכמה הזו והרוח היזמית שעומדת מאחוריה, הוא הדרך בה המכשיר עוצב כדי ללמד מורים שאינן בעלי הבנה בטכנולוגיה, כמו גם ילדים. התוכן שהוטען מראש – אשר מגיע מחמש ספקיות תוכן, ארבע מקניה ואחת מענקית החינוך הגלובלית Pearsons – נוצר בהתאם לקבוצת הגיל של ילדים בני 6-7, אליה תכנית הפיילוט מכוונת.

BRCK הוא מכשיר אינטרנט חכם, פרי יצירתם של קבוצת יזמים בסצנת הסטארט-אפים הטכנולוגיים המשגשגת של ניירובי, כולל אריק הרסמן, מייסד שותף של סיפור הצלחה טכנולוגי קנייתי אחר, Ushahidi. BRCK נוצר ב-2013 כפיתוח המשך שלו, על ידי הרסמן, רג אורטון ופיליפ וולטון. קמפיין הקיקסטארטר שלו השיג 170 אלף דולר, הרבה יותר מאשר המטרה ההתחלתית של 125 אלף דולר. החודש החברה סוגרת את סדרת המימון הראשונה שלה.

ילדים בניירובי משתמשים בטאבלט של BRCK | צילום: עמוד הפייסבוק של החברה

BRCK עוצב כדי לענות על האתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדים צרכנים אפריקנים (כולל הקיצוץ בחשמל המפורסם של קניה) כאשר הם מנסים להתחבר לרשת. המכשיר משתמש בדאטה סלולרי כדי לשמור על 20 מכשירים מחוברים למעלה מ-8 שעות. סגור בתוך מיכל פלסטיק עמיד למים, הוא יכול להתחבר לאינטרנט דרך שימוש בטווח רחב של טכנולוגיות אלחוט וחשמל, ויש לו בטרייה חזקה במיוחד שמשמשת להטענת המכשיר עצמו ומכשירים אחרים. הטאבלטים נקראים Kio, חלון בסווהילית, ולכל אחד מהם מצורף סט אוזניות.

BRCK מקווה לטפל באתגרים החינוכיים שעומדים בפני 410 מיליון ילדים אפריקאים מתחת לגיל 14, לפי דו"ח של האו"ם, מספר שצפוי לעלות ל-800 מיליון ילדי בית ספר ב-2050. המכשיר עוצב כדי להפוך את הלמידה לפשוטה עד כמה שאפשר. השקתו בוצעה לאחר חודשים ארוכים של ניסיון בשטח. הטאבלטים נטענים אלחוטית כדי להתמודד עם המורכבות שקשורה לניסיונות קודמים בהם הציגו טאבלטים בכיתות, בהם הטענת טאבלטים נעשתה דרך כבל מיקרו USB סטנדרטי, מה שהספיק ל-20 דקות בלבד של למידה בכל אחד, ולאחר מכן היה צריך להטעין אותם שוב.

"בזמן שכולם ראו הטענה אלחוטית כמשהו יוקרתי, אנחנו ראינו אותה כמשהו שיכול לשרת אנשים רגילים", מסביר הרסמן. BRCK עבדה עם אינטל כדי לשפר את טכנולוגיית ההטענה, אשר שרדה את התנאים הקשוחים של הבדיקות בשטח כך שהיום היא נמצאת בתוך המכשיר.

"אנחנו צריכים להפוך את תהליך הלמידה למעניין ומהנה", אומר נשיא החינוך של BRCK ניווי מוקהרג'י. היא אחת מהחלוצים שניסו לקדם חינוך מבוסס טכנולוגיה בקניה. היא הייתה מייסדת שותפה בסטארט-אפ eLimu, אשר היה הפיינליסט באירוע דמו אפריקה שנערך בניירובי ב-2012. "ב-eLimu הפוקוס שלנו היה תוכן. אבל תוכן צריך חומרה טובה. חומרה צריכה תשתיות. תשתיות צריכות קישוריות. אנחנו צריכים את הכל, מערכת הוליסטית שתייצר טאבלט. יש בה תוכן, ואנחנו יכולים לעדכן אותו", היא מספרת.

"ברור גם שהדבר הכי חשוב במערכת הזו הוא הכשרת המורים. לשלב אותם וללמד אותם כיצד להביא את הטכנולוגיה לתוך הכיתה הוא חלק בלתי נפרד של הלמידה. המורה הוא הלב של הכל. הוא לחלוטין הדרך שלנו להגיע לתלמידים. זה חייב להיות פתרון פשוט שלא משבש את הזמן של הכיתה, שלא מפריע למורה לעשות את העבודה שלו, וכזה שמפיץ את הידע שהוא רוצה להפיץ".

מנהלת בית הספר Lighthouse Grace Academy, שם מתבצע הניסוי של BRCK, אומרת כי הוא אומץ בהתלהבות על ידי התלמידים והמורים יחד, והוא "הולך לשנות את הילדים דרך בה הם לומדים".

היוזמה הזאת היא רק חלק מהפעילות של החברה, אשר מכרה את המכשירים ב-54 מדינות. "לא חשבנו על קהילות שגרות על סירות, או בהרים מבודדים באירופה", אומר וולטון על השימושים הלא צפויים של הגאדג'ט, אשר שווק במקור כ"גנרטור גיבוי לאינטרנט".

אורטון מוסיף כי "תמיד ראינו את עצמינו כחברת קנייתית. אבל הבעיות עוברות את קניה". או, כפי שהמנהלת מסכמת את מחשבותיה על BRCK, "אני מאמינה כי יש לו עתיד גדול, עתיד מזהיר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן