Forbes Israel Logo

חשבתם שהפסיכומטרי קשה? נסו לפתור את הגאוקאו הסיני

בפעם הבאה שתשמעו מישהו מקטר על קושי בהתמודדות עם מבחן הפסיכומטרי, ספרו להם על המקבילה הסינית, מבחני הכניסה לאוניברסיטה הנערכים בסין. מבחני הגאוקאו הופכים את חייהם של תלמידי התיכון בסין לסיוט שנמשך לעיתים לאורך כל כיתה י"ב. אמנם ישנן כמה נקודות דומות בין הסיוט הסיני למבחני הפסיכומטרי, אך בפועל מדובר בעיקר בתחושה של הנבחן עצמו. 


ההכנות למבחן הגאוקאו משתלטות על שנה שלמה בחייו של התלמיד | צילום: רויטרס

גם הפסיכומטרי וגם מבחני הגאוקאו גורמים לתחושות חזקות של לחץ וחרדה ומהווים מעין שלב חורץ גורלות עבור הנבחנים הצעירים, שכן פעמים רבות הם קובעים את המשך המסלול המקצועי שלהם. אולם, בניגוד לפסיכומטרי הנערך כמה פעמים בשנה, מבחני הגאוקאו הם אירוע שנתי, שהלימודים אליו משתלטים לפעמים על שנה שלמה מחייו של התלמיד. 


בחינת הפסיכומטרי אורכת מספר שעות בעוד שהמבחן הסיני נמשך כמה ימים. תוצאות הבחינה קובעות לא רק האם יכול התלמיד ללמוד במוסד כלשהו להשכלה גבוהה בסין, אלא גם לאיזה מוסד הוא יילך ובאיזו מגמה הוא יתמחה. החלטה זו מתקבלת על ידי מערכת החינוך הסינית, הבוחרת מרשימה אותה מילא התלמיד לאחר הבחינה והתשובה מגיעה אליו בדואר מספר שבועות מאוחר יותר. כרבע מהנבחנים לא עוברים את הבחינה ולא זוכים בכלל להשתלב בלימודים הגבוהים במדינה. 

מספר התלמידים בסין העומד בדרישות של המוסדות היוקרתיים ביותר במדינה להשכלה גבוהה, קטן בהרבה ממספר המקומות המוצעים בהם. מעט מאוד תלמידים יודעים לענות על השאלות המתמטיות הקשות במבחן, אשר לא יביישו אף מבחן בתארים מתקדמים בישראל. 

גם משימות הכתיבה במבחן הסיני הן קשות, שכן אין הרבה תלמידי תיכון שיכולים לכתוב מאמר העונה על השאלה הפילוסופית מדוע צריך חתול לרדוף אחרי עכבר כשיש לו מספיק דגים לצוד? או לתאר בעמוד אחד ציור של תעלה בין שני רכסי הרים. 

כתוצאה מהסיכויים הנמוכים שלהם לצלוח את הבחינה הסינית, פונים סטודנטים רבים למוסדות לימוד בחו"ל, במיוחד בארה"ב ובאירופה. על פי סטטיסטיקות של משרד החינוך הסיני, מספר הסטודנטים שעברו ללמוד בחו"ל קפץ ב-20% בין השנים 2008 ל-2011. רוב הצעירים עוזבים עוד לפני סוף שנת הלימודים האחרונה בתיכון, על מנת לברוח מההכנות לגאוקאו הנוראי. 

בעוד שנתוני הצמיחה בסין מראים על ההאטה במשק, אולי כדאי שהממשלה תקל במעט את הדרישות הגבוהות של מבחן הגאוקאו על מנת לנסות למנוע בריחת מוחות המונית של דור העתיד שלה. 


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.