חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

טייקון נדל”ן: ב-2017 העביר סופית טדי שגיא את מרכז עסקיו אל הענף

עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר שביצע טדי שגיא (46) עד היום היתה רכישת מתחם קמדן הלנדוני, הרחבתו והנפקתו בבורסה תחת ניהולה של חברת מרקט־טק, שב־71% ממנה הוא שלט עד לאחרונה דרך חברת ההחזקות הפרטית LabTech שבבעלותו המלאה. והנה, באוקטובר אשתקד ביצעה קבוצתו את הרכישה הגדולה השנייה בתולדותיה – מתחם הולבורן לינקס הממוקם במרכז לונדון. במתחם, הנפרס על פני 16 דונם, 34 מבנים גדולים (43 אלף מ"ר), כמעט מכל סוגי הנדל"ן העירוני – קמעונאות, מלונאות, משרדי תאגידים, הסעדה, מגורים, מוסדות חינוך ותרבות – ועלותו ל־LabTech עמדה על כ־305 מיליון ליש"ט. כיום, לאחר הקמת מבנים נוספים, ההשקעה קרובה כבר ל־400 מיליון ליש"ט.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון ספטמבר של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון או מנוי למגזין פורבס ישראל חייגו 077-4304645 או לחצו

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לדירוג המלא: 100 עשירי ישראל 2017

חצי שנה בלבד חלפה עד ששגיא הפתיע שוב, הפעם כשרכש את יתר ההחזקות במרקט־טק תמורת כ־364 מיליון ליש"ט עבור מניות המיעוט ופירעון האג"חים, מה שאִפשר לו להפוך אותה לחברה פרטית ולמחוק אותה מהבורסה בלונדון באמצע חודש יולי, כששוויה שם קרוב ל־900 מיליון ליש"ט. מצדו של שגיא, העובדה שהחברה סווגה כחברת נדל"ן – קטגוריה שנפגעה במסחר המניות הלונדוני לאחר ההחלטה על הברקזיט – הביאה לכך שהערך ששיקף לה שוק המניות היה נמוך מערכה האמיתי, כמי שפעילה גם בענפי הטכנולוגיה והמסחר המקוון. מצד המשקיעים, היתה זו הזדמנות טובה לממש החזקות בענף הפגוע.

בשליטת שגיא נמצאת גם חברת הפצת האפליקציות והמוצרים הדיגיטליים קרוסריידר, שהודיעה במרץ על רכישתה המשמעותית הראשונה – חברת סייברגוסט הגרמנית, המאפשרת גלישה אנונימית ל־145 אלף מנוייה – תמורת 9 מיליון יורו. שווי מניותיה של החברה הציבורית עלה ביותר מ-180% בשנה האחרונה. 

מרחיב אופקים

באותה עת ממש מיהר שגיא לנצל הזדמנות ולחזור גם אל שוק הנדל"ן הגרמני, כש־43.9% ממניות חברת הנדל"ן בראק אן.וי הועמדו למכירה על ידי חברת BCRE של שמעון וינטרוב ורונן פלד. בראק אן.וי עוסקת בנדל"ן מניב למסחר ולמגורים בגרמניה. היא נסחרת בבורסה הישראלית, ושגיא רכש אותה ב־1.1 מיליארד ליש"ט ולפי שווי של 2.5 מיליארד ליש"ט. את החציון השני ב־2017 סיימה בראק אן.וי עם רווח נקי של 83.8 מיליון יורו, מהם כ־45מיליון ברבעון השני – הטוב בתולדותיה. אין לדעת מה יוליד יום, אבל חברת נדל"ן אחרת, שמתמחה בשוק הגרמני וששגיא היה מבעליה – Conwert האוסטרית – נמכרה השנה למתחרתה Vonovia תמורת 1.7 מיליארד יורו. שגיא, שרכש 24.79% ממניותיה רק 16 חודשים קודם לכן, הרוויח מהעסקה כ־150 מיליון יורו.

שגיא | צילום: יונתן בלום

שגיא הרחיב השנה את פעילות הנדל"ן שלו לא רק לאזורים חדשים, כי אם גם לתחומים חדשים – בחודש מרץ האחרון הודיע המיליארדר על כניסה לתחום חללי העבודה המשותפים, עם מותג בינלאומי חדש תחת השם LABS. אף שעוד לפני ההכרזה פעל בקמדן מתחם אינטרצ'נג', המארח כ־1,000 סטארט־אפים, LABS עתיד לפרוץ לערים גדולות רבות נוספות. שלושה מתחמים ראשונים שלו כבר נפתחו השנה בלונדון, וגם ישראל בתכנון: עוד השנה צפוי להיפתח מתחם במגדל עזריאלי (כ־8,000 מ"ר) בשרונה תל אביב, ובתחילת 2018 יצטרף גם מתחם במגדלי הארבעה בעיר (כ־4,500 מ"ר).

לאור התרחבות פעילות הנדל"ן של שגיא באופן כה משמעותי, מינה המיליארדר בחודש יולי האחרון את מנכ"לית גזית גלוב לשעבר רחל (רוחה) לוין לדירקטורית לענייני נדל"ן בחברת ההחזקות הפרטית שלו, Globvestment. לוין אחראית על עסקות המימון והפיתוח העסקי בחברה ותייעץ גם בנוגע לקמדן מרקט, שכאמור, החזקתו הפכה לפרטית לאחרונה.

הסוחרים החדשים

כמי שנכנס בשנים האחרונות גם לתחום המסחר המקוון (כחלק מתוכנית אסטרטגית רחבה, הכוללת גם חזון טכנולוגי למתחם קמדן), תיק הנכסים של שגיא כולל מספר נאה של חברות בענף. את חברת האד־טק הגרמנית Glispa רכשה מרקט־טק ב־2015 תמורת 32 מיליון יורו. על אף שהיא חולשת על למעלה ממיליארד משתמשים ברחבי העולם ואחראית על יותר מ־400 מיליארד חשיפות לפרסומות בחודש, גליספה ביצעה השנה לא פחות מארבע רכישות אסטרטגיות חשובות שיאפשרו לה להרחיב את הדומיננטיות שלה בענף עוד יותר.

בין החברות הנוספות בבעלותו של שגיא, שפועלות בתחום המסחר והשיווק המקוונים, אפשר למצוא גם את סטוקו מדיה הישראלית, שפיתחה פלטפורמה למסחר אלקטרוני. בשליטתו נמצאת גם חברת Safecharge, שמפתחת פתרונות סליקה. זו השיקה החודש את גרסת הבטא של המוצר החדש שלה לזירות מסחר מקוונות, MPM, המאפשר למשתמשים לרכוש את המוצרים ברשת בשפתם, במטבע שלהם ובאמצעי התשלום המועדף עליהם.

לא מהמר על הימורים

את הונו הראשוני עשה שגיא בחברת פלייטק, המנהלת פלטפורמות של הימורים באינטרנט. במהלך 2016 ביצעה החברה מספר רכישות מפתח (כמו של מתחרתה BGT, תמורת 138 מיליון יורו, וחברת משחקי הרשת Quickspin השוודית תמורת כ־50 מיליון יורו), ומגבלות רגולטוריות מנעו ממנה להשלים רכישות חשובות אחרות (כמו חברת הפורקס האירית Ava וחברת המסחר המקוון Plus500).

בשנה האחרונה המשיכה פלייטק בניסיונות ההתרחבות שלה. בשלהי 2016 הודיעה החברה על רכישת 70% ממניות חברת הסליקה CFH, תמורת 120 מיליון דולר, והרחבת החטיבה הפיננסית שלה בעזרתה. ערב הרכישה סלקה CFH כמיליארד וחצי דולר מדי יום, עם הכנסות שנתיות של למעלה מ־19 מיליון דולר. באוגוסט האחרון הודיעה פלייטק גם על כוונתה לרכוש את חברת ACM הצעירה, המוכרת גם בשם אלפא, המתמחה באספקת שירותי ניהול סיכונים ומסחר ללקוחות מוסדיים. העסקה, שמחירה צפוי להגיע ל־150 מיליון דולר, תיחתם ככל הנראה בסוף ספטמבר.

אלא שבמקביל להתרחבות עסקיה של פלייטק, שגיא דווקא לקח השנה צעד אחורה. באמצעות חברת בריקינגטון ,שבבעלותו המלאה, הוא החזיק למעלה מ־90% ממניות פלייטק ערב הנפקתה לבורסה ב־2006, אך תוך 10 חודשים בלבד, הוא בחר לצמצם את חלקו בה כמעט לחלוטין. בנובמבר הוא עוד החזיק ברוב מניותיה (33.6%), וחודש לאחר מכן הוא מכר 12% מהן תמורת כ־410 מיליון דולר. בחודש מאי 4.1% נוספים מהחזקותיו נמכרו, הפעם תמורת 113 מיליון ליש"ט, וביוני נמכרו 11.5% נוספים, עבור 337 מיליון ליש"ט. שגיא, שנותר בתחילת הקיץ עם החזקות של 6.6% בלבד בפלייטק, מימש בשלוש פעימות החזקות בשווי 850 מיליון ליש"ט. לאור הפריחה במניית פלייטק בחמש השנים האחרונות (עלייה של כ־270%), המימוש תוזמן בחוכמה וזימן לו רווח גבוה, כשניכר כי הוא מעוניין לגוון את תיק ההחזקות שלו ולהגדיל את המימון להשקעותיו בנדל"ן.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון ספטמבר של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון או מנוי למגזין פורבס ישראל חייגו 077-4304645 או לחצו

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לדירוג המלא: 100 עשירי ישראל 2017

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן