Forbes Israel Logo

טכנולוגיה חדשה תעזור למוח שלכם לשפר את מהירות הלמידה

מורה טוב יכול לעזור לכם מאוד בלמידה הארוכה של כלי נגינה חדש. אבל מה אם המורה הזה הוא לא בן אדם, אלא טכנולוגיה שמשתלבת בתוך הפעולות הפנימיות של המוח שלכם כדי להאיץ את המהירות שבה אתם לומדים? עד כמה ביזארי שזה נשמע, דבר כזה כבר אפשרי, ועם הזמן הוא יהפוך אולי לכלי סטנדרטי עבור מוזיקאים ובסופו של דבר, אף לכל מי שירצה ללמוד משהו מאתגר.

כלי שנקרא BACh (ראשי תיבות של Brain Automated Chorales), פותח על ידי חוקרים באוניברסיטת טאפטס במסצ'וסטס. הכלי משתמש בטכנולוגיה שאינה פולשנית שנקראת ספקטרוסקופיה (אפיון על ידי בליעת אור בחומר) באינפרא אדום (fNIRS) כדי להעריך עד כמה קשה עובד המוח, באמצעות אומדן של רמות החמצן שמווסתות את המידה בה אנחנו לומדים, בין שאר הדברים. מוח שעובד קשה כדי ללמוד משהו חדש, משתמש בכמות גדולה יותר של חמצן. דרך חיישנים שקשורים למצח, המוניטורים של BACh עוקבים אחר רמות החמצן בקליפת המוח ואחר השינויים בהתאם לכמות המידע החדש שנשלחת למוח לעיבוד. לדוגמא, כאשר פסנתרן חדש לומד לנגן על כלי חדש, BACh מגיש שורות חדשות של מוזיקה רק כאשר הוא מבחין בכך שמוח המתחיל הוא מחוץ לסכנה של עודף מידע.

החוקרים בסטה יוקסל ורוברט ג'ייקוב ערכו ניסוי עם BACh בקרב קבוצה של פסנתרנים לא מנוסים, שניסו ללמוד יצירות של המלחין יוהאן סבסטיאן באך. קבוצה נוספת ניסתה ללמוד את אותם קטעי מוזיקה ללא הטכנולוגיה. החוקרים דיווחו שלאחר 15 דקות בלבד בהן הקבוצה השתמשה ב-BACh, לא רק שחבריה למדו מהר יותר, אלא הם גם ניגנו את היצירה באופן מדויק יותר.

הטכנולוגיה החדשה עוקבת אחר כמות המידע שנשלחת למוח לעיבוד | צילום: fotolia

"גילינו שהנסיינים ניגנו במשימה עם מהירות ודיוק גדולים באופן משמעותי יותר בהשוואה לקבוצת הבקרה", אמרו החוקרים. "הם יוכלו לנגן במהירות גבוהה יותר יחד עם BACh בהשוואה למצב בו הם צריכים ללמוד בדרך הרגילה".

הצעד הבא, לדברי החוקרים, הוא להוסיף "חיישן רגשי" לטכנולוגיה. הכלי אולי "ירגיש", לדוגמא, כאשר אדם חווה רגש חיובי שקשור לכמות מידע גבוה, מה שיכול להצביע על כך שמהירות הלמידה מגיעה ליעדה. מישהו שחווה רגש שלילי בכמות מסוימת, בוודאי יהפוך למתוסכל ויצטרך שהכלי יוריד את מהירות הלמידה.

פוטנציאל ההשלכות של הממצאים הוא עצום אם בסופו של דבר הם יועתקו לסוגים אחרים של למידה. סטודנטים שמתכוננים למבחני סטנדרטיזציה כמו פסיכומטרי, יוכלו לקבל סיוע ענק מכלי שמווסת את כמות המידה שהמוח שלהם מעבד, ומונע בכך את השחיקה השכיחה שיכולה להרוס ביצועים במבחנים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן