Forbes Israel Logo

בכל זאת מנצח? מההפסד הזה טראמפ הולך להרוויח מיליארדים

הנשיא טראמפ מסרב בינתיים להכיר בהפסדו בבחירות, אבל יציאתו מהבית הלבן עשויה להוות עבורו צעד כלכלי משתלם מאוד. כמה ירוויח מההפסד?

הנשיא טראמפ ראה את ריצתו לנשיאות בשנת 2016 ככלי שיווקי לעסקיו. "אתה יודע, באופן מסוים, זה ערך המותג", אמר בספטמבר 2015, והרהר על ההובלה המוקדמת שלו בסקרים. "אני לא מדבר על זה".

אלא שהוא כמובן דיבר על זה. לא רק עם פורבס, אלא עם הצוות שלו, כולל עורך הדין לשעבר מייקל כהן. "מר טראמפ היה אומר לעתים קרובות שהקמפיין הזה יהיה הקמפיין המסחרי הגדול ביותר בהיסטוריה הפוליטית", העיד כהן מאוחר יותר בפני הקונגרס. "הוא מעולם לא ציפה לנצח את הפריימריז. הוא מעולם לא ציפה לנצח בבחירות הכלליות. הקמפיין עבורו היה תמיד הזדמנות שיווקית".

הפוליטיקה אכן הוכיחה את עצמה כהזדמנות שיווקית עבור טראמפ – פשוט לא רווחית. בתמודדותו, טראמפ הבטיח בעצם כי לא ימשיך להרוויח כסף מתוכנית "המתמחה", ששודרה בין השנים 2004 ל-2015 וסיפקה לו לדבריו 214 מיליון דולר. בימים הראשונים של הקמפיין בשנת 2016, רבים משותפיו העסקיים של טראמפ התרחקו ממנו לאחר שהעיר הערות שנויות במחלוקת על מהגרים מקסיקנים. זמן קצר לפני כניסתו לתפקיד, נטש הוא עשרות עסקאות פוטנציאליות. מהרגע שהוא נכנס לבית הלבן, הרווחים מהנכסים שלו צנחו, כמו אתר הגולף Trump National Doral golf resort במיאמי. כעת מוערך טראמפ בכ-2.5 מיליארד דולר, מיליארד דולר פחות ממה שהיה שווה ביום ההשבעה.

כל אלה מעמידים את הנשיא במצב מעניין. כן, הוא הפסיד בבחירות, על פי כל מקור חדשות מוביל, מה שאומר שהוא יאבד בקרוב הטבות נשיאותיות, כמו היכולת להפעיל כוח על המלווים ולקבל הגנה מפני התובעים הפדרליים. אבל הוא גם ירוויח משהו – ההזדמנות להרוויח מיליונים נוספים בשנים הקרובות. פרס נחמה לא רע.

דרך אחרת

ביל קלינטון הדגים דרך אחת לעשות כסף לאחר שעזב את תפקידו. כאשר הנשיא ה-42 עזב את הבית הלבן בשנת 2001, הוא היה למעשה תפרן, והיה חייב הוצאות משפטיות בשווי מיליונים. קלינטון מצא במהירות דרך להרוויח כסף באמצעות נאומים. הוא גבה למשל 125,000 דולר ממורגן סטנלי ב-5 בפברואר 2001, 16 יום בלבד לאחר שעזב את תפקידו.

עד סוף 2015 הרוויח קלינטון כ-106 מיליון דולר על הרצאות. טראמפ יכול בבירור למשוך קהל רב. למה לא לגבות מהם כסף? ובנוסף, יש ספרים. קלינטון הרוויח כ-38 מיליון דולר כסופר בין השנים 2001 ל-2015, כולל על ספר הזכרונות My Life.

קלינטון. מצא במהירות דרך להרוויח כסף באמצעות נאומים. צילום: shutterstock
קלינטון. מצא במהירות דרך להרוויח כסף באמצעות נאומים. צילום: shutterstock

הצייצן הראשי הנוכחי של אמריקה אינו ידוע ביכולותיו הספרותיות, אך למעשה הוציא יותר מתריסר ספרים, וזה הפך אותו לאחד המיליארדרים המפורסמים ביותר באמריקה. בהתחשב בכל מה שהוא ראה בתפקידו, לטראמפ צריך להיות הרבה חומר טרי.

אפשרויות רבות

בטלוויזיה נראה שלטראמפ יש כמעט אינסוף אפשרויות. תיאורטית הוא יכול היה לחזור לתוכניות ריאליטי. אולי גרסה של ה"מתמחה" במגרש הפוליטי? או שהוא יכול להנחות תוכנית חדשות. כמעט בטוח שטראמפ ישמיע את דעותיו – אז למה לא לקבל על כך תשלום? יש אפילו כמה שמועות שמשפחת הנשיא שקלה לקנות או לפתוח תחנת חדשות משלה.

טראמפ יודע היטב, כמו כל אחד אחר, שהצלחה בטלוויזיה יכולה להוביל להזדמנויות נוספות. אולי כמה שותפים יהיו מעוניינים במותג טראמפ פעם נוספת. "המגדל יהיה מוכן למותג של טראמפ", אמר לפורבס בשנת 2017 אחד השותפים העסקיים לשעבר של הנשיא בגאורגיה, "אם המותג של טראמפ מוכן לחזור למגדל."

הזדמנויות כאלה היו מחכות לטראמפ בלי קשר למועד שבו נשיאותו תסתיים. אבל כמו שכל משקיע יגיד לך, כסף מחר יהיה שווה יותר מאותו סכום כסף בארבע שנים בהמשך הדרך. במיוחד עבור בן 74 שאין לו את כל הזמן שבעולם ליהנות מהונו.

טראמפ, בניגוד לקלינטון, יעזוב את המשרד הסגלגל כבעלים של עסק בשווי מיליארדים. אבל הנשיאות פגעה במותג שלו.

בונים מוניטין

טראמפ יכול לשאוף קצת אופטימיות לגבי הפופולריות שלו מאחד מקודמיו בתפקיד, ג'ורג 'וו. בוש, שזכה עם יציאתו מהבית הלבן לפופולריות 34% בלבד (12% פחות מטראמפ). תשע שנים מאוחר יותר, בשנת 2018, סקר CNN הראה כי 61% מהאמריקאים חושבים לטובה על בוש. האהדה כלפי ברק אובמה קפצה מ-59% ביום שעזב את תפקידו ל-66% בשנת 2018.

בנייה מחדש של המוניטין תסייע לנכסים המלונאות של טראמפ, כמו Trump National Doral, שם הרווחים צנחו מ-13.8 מיליון דולר בשנת 2015 ל-4.3 מיליון דולר בלבד בשנת 2017. אם הנשיא יצליח להחזיר, נניח, 75% מהרווחים שנעלמו בשנתו הראשונה כנשיא, זה יתבטא בעוד 7.2 מיליון דולר בשנה. אותו עיקרון נכון גם במקרה של Trump hotel בשיקגו, שם צנחו הרווחים מ-16.6 מיליון דולר בשנת 2015, ל-1.8 מיליון דולר בשנת 2018, על פי מסמכים שהגיעו אל ה- Washington Post.

הפסד הבחירות עשוי גם לסייע לתיק הדירות של טראמפ בניו יורק. בבניין בפינת רחוב 59 ושדרת פארק, שם מחזיק הנשיא בכ-17 דירות בשווי 100 מיליון דולר בסך הכל. המחירים צנחו בכ-32% בין השנים 2015 ל-2019. מחירי דירות יוקרה אחרות במנהטן עלו בינתיים ב-15% באותה תקופה.

לא קשה להבין מדוע: הנשיא, שגרף רק 14% מהקולות במנהטן בבחירות האלה, שנוא על ידי רבים בעיר הולדתו. אם הזלזול ירד עם השנים וטראמפ יוסיף, נניח, 10% משווי הנכס שלו בפארק אווניו, זה יגדיל את השווי הנקי שלו בכ-10 מיליון דולר.

ויש גם כסף ממשלתי

הנשיאות סיפקה לטראמפ הזדמנות ליהנות מכספי משלם המסים. זה לא בהכרח ייעלם כאשר הוא יעזוב את תפקידו. בחמשת החודשים הראשונים שלו כנשיא, טראמפ ביקר בנכסים שלו מספיק כדי שהשירות החשאי הוציא 254,000 דולר בעסקים שלו, על פי מסמכים שהשיגה קבוצה ללא מטרות רווח בשם Property of the People.

בנייה מחדש של המוניטין תסייע לנכסי המלונאות של טראמפ. צילום: shutterstock
בנייה מחדש של המוניטין תסייע לנכסי המלונאות של טראמפ. צילום: shutterstock

לא ברור בדיוק כמה כסף ממשלתי זרם לאימפריה של טראמפ מאז. השירות החשאי, שמגן גם על נשיאים לשעבר, צריך להמשיך לפקוד את עסקיו של טראמפ לאחר שהוא יעזוב את הבית הלבן, במיוחד מכיוון שהכריז על מועדון Mar-a-Lago club כמעונו הרשמי. אם השירות החשאי יוציא רק רבע ממה שהוציא בחודשים הראשונים לכהונתו של טראמפ – והנשיא יחיה עד גיל 93, כמו אביו – הסוכנות תשלם עוד 2.9 מיליון דולר.

לא רק עניינים משפטיים

הניצחון של טראמפ בשנת 2016 לא היה רק רע עבור עסקיו, מה שאומר שתבוסה ב-2020 לא תהיה רק טובה. בתור התחלה, הפסד יפתח אפשרות שטראמפ יסתבך משפטית. הנשיא יצטרך להתמודד, בנוסף לתובעים הפדרליים, גם עם התובע המחוזי של מנהטן ועם התובע הכללי של מדינת ניו יורק, ששניהם בדקו את כספיו.

מלבד עניינים משפטיים, ישנם כמה נכסים העלולים לסבול מיציאה מוקדמת מהבית הלבן. דירות בבעלות טראמפ נמכרו בפרמיה בנבאדה, שם הנשיא פופולרי יותר משהוא בעיר הולדתו ניו יורק. מי יודע אם זה יימשך ברגע שטראמפ ייצא מתפקידו? ככל הנראה הוא יאבד לקוחות במלון די.סי, כולל כמה לוביסטים ופקידים זרים המבקשים השפעה בממשל ומתאכסנים בו דרך קבע.

הרבה מהלחץ העומד בפני עסקיו של טראמפ קשור לחובות. במלון שלו ב-די.סי הובטחה לנשיא משכנתא של 170 מיליון דולר מדוטיישה בנק. ההלוואה הזו אמורה להסתיים בשנת 2024. זה רק נתח אחד מתוך יותר ממיליארד דולר שהנשיא חייב. המלווים של טראמפ יצפו מעסקיו להחזיר לפי ההערכות 900 מיליון דולר בין השנים 2021 ל-2024.

השגת סכום מזומנים זה תדרוש ככל הנראה שילוב כלשהו בין מכירת נכסים ומימון מחדש. שותף טבעי להלוואות הוא דוייטשה בנק, המשמש כיום כנושה של הנשיא בחובות בשווי של כ-340 מיליון דולר. אך זמן קצר לפני הבחירות עלה דיווח כי הבנק הגרמני מקווה לנתק את הקשר עם טראמפ, דבר שהמנהלים שלו האמינו שיהיה קל יותר לעשות אם הוא לא יהיה הנשיא.

למזלו של טראמפ, יתכן שהוא יתקשה פחות למצוא מלווים אחרים בשנה הבאה, ברגע שישתחרר מן החששות האתיים שמגיעים עם השילוב של עסקאות של מיליארדים ומגורים בבית הלבן.

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.