Forbes Israel Logo

טרכטנברג מחמם מנועים: "הקשישים העניים בישראל זו לא בעיה – אלא חרפה של ממש"

יזמים ובעלי עסקים קטנים מתלוננים לא פעם על היעדר התמיכה הממסדית בפעילותם. אך כשהדברים נאמרים בפירוש על ידי אחד המועמדים הבולטים לתפקיד שר האוצר הבא, הם מקבלים משנה תוקף. "אין ספק שהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מופלים לרעה", אומר פרופסור מנואל טרכטנברג, המועמד למשרה הנחשקת מטעם מפלגת "המחנה הציוני". "הרבה יותר קל לכולם לראות את החברות הגדולות, אלו שמגלגלות הרבה כסף וזוכות לכותרות. מה שלא רואים זה את האנשים השקופים – אלה שנושאים על גבם את המשק הישראלי".

"אנחנו מציעים 3 צעדים כדי לחזק ולקדם את אותם עסקים", המשיך. "קודם כל חייבים לספק להם רשת ביטחון סוציאלית. אלה יזמים בלי רשת הבטחון של פיצויים ודמי אבטלה. הקמת רשת שכזו היא אפשרית – והכרחית. הצעד שני הוא לטפל במחנק האשראי לאותם עסקים. הבנקים לא שמים עליהם, ובהחלט אפשר להקים רשתות של מתווכים פיננסיים שיעקפו את המערכת הבנקאית ויציעו אשראי בריבית נוחה בהרבה לאותם עסקים. והשלישי הוא הכוונת המכרזים הממשלתיים, והענקת אפליה מתקנת דווקא לעסקים קטנים ובינוניים".

צילום: ליאת מנדל

טרכטנברג התייחס בדבריו גם להבטחות אשר הושמעו במהלך קמפיין המפלגה, בהן הסיסמא אודות "אפס קשישים עניים בתוך שנתיים". "יש בעיה חמורה בהיקף העוני בישראל", אמר. "בתוך הבעיה הרחבה הזו יש את סוגיית הזקנים העניים. יש בעיות אחרות בתחומי החינוך, הבריאות, ועוד אי אלו בעיות שצריך לפתור. אבל זקנים עניים זו לא 'בעיה' – זו חרפה".

אך האם ניתן לטפל באותה חרפה בפרק זמן כה קצר? לפי טרכטנברג, בהחלט כן. "יש למעלה מ-100,000 קשישים מתחת לקו העוני. עשינו את החישוב, בסכום של מיליארד וחמישים מיליון שקל בשנה ניתן לפתור את הסוגיה. זה לא מעט, אבל אפשרי". ומאיפה יבוא הכסף? "למשל מביטול הצעת מע"מ 0", מציע טרכטנברג. "בינתיים ההצעה מגולמת בתקציב, וברגע שנבטל אותה יתפנה סכום כסף גדול".

לסיום, טרכטנברג התייחס גם לסוגיית הדיור המוכרת כל כך. "זה שנושא הדיור נופל עלינו כמו גזירה משמים זה בלתי מובן. בזמן העלייה מברית המועצות קלטנו מיליון עולים וסיפקנו להם דיור בתוך שנים בודדות, וכעת, לאורך 7 שנים אנחנו לא מצליחים לפתור את הסוגיה הזו. דירת 3 חדרים בישראל לא צריכה לעלות יותר מ-700,000 שקל", הצהיר. "זה יקרה כשהמדינה לא תתייחס לקרקע כאמצעי להעברת כסף מהציבור לקופת האוצר, אלא כמשאב לאומי". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן