Forbes Israel Logo

יוזמה בארצות הברית: לימודי תכנות – חובה כבר בבית הספר

הסיבה לכתבה הזו הוא בית ספר אחד פרטי, בבוסטון שבארצות הברית, שבו אחת מהדרישות בהן צריכים לעמוד התלמידים היא השתתפות בשיעורי תכנות. בית הספר, ביבר קאונטרי שמו, משרת ילדים בכיתות ו-יב, וידוע זה מכבר בתוכניות הניסיוניות שלו.

קוד לכל ילד

שיעורי תכנות בבית הספר אינם דבר חדש. כבר לפני 15 שנים היו בבתי הספר התיכוניים, גם בישראל, מגמות מיוחדות ללימוד מחשבים ותוכנה, שבוגריהן שאפו להשתלב בהמשך ביחידות הטכנולוגיות בצבא. המגמות האלה הורכבו מתלמידים בעלי כישורים מתמטיים טובים במיוחד.

מה שמיוחד בבית הספר בבוסטון הוא ששיעורי הקוד והתוכנה לא נועדו רק למעטי מעטים בעלי כישורים מיוחדים, אלא מחייבים את כולם כולל כולם. כן, גם את זה שבכלל מתעניין רק בהיסטוריה ואת זו שרוצה רק פיזיקה.

כראוי לתוכנית ייחודית, העוסקת במחשבים ובקדמה, התלמידים רוכשים יכולות של תכנות ועיצוב גראפי הן במהלך שיעורים ייחודיים לנושא, והן בשילוב של שיעורים שונים במערכת, דוגמת גיאומטריה, אמנות ומדעי החברה. כל זאת, באופן לא מפתיע, באמצעות קורסים וירטואליים וסרטוני ווידאו, בנוסף לשיעורים הפרונטאליים השגרתיים.

כשחושבים על כיתות ללימודי תכנות, המחשבה הראשונה שעולה בראש (אצלי לפחות), היא מעין סדנת יזע סינית, בה ישנו פס יצור של תלמידים מתכנתים ומתוכנתים שימלאו בבוא היום את השורות במפעלי התעשייה הגדולים, בעבור משכורות זעומות.

אבל ברור שזה רק דמיון פרוע, המציאות הרי מכתיבה לנו שעולם הסטארטאפים והטכנולוגיה עודנו נחשב לאחד מתחומי העיסוק הרווחיים ביותר, ובניגוד לרופאים למשל, טרם פגשתי מתכנת רעב ללחם. מכאן, שתוכנית לימודי קוד, כבר בגיל צעיר, בהחלט אינה עולה בקנה אחד עם אותו דימוי פוקסקון שהצגתי לעיל.

המציאות היא שידע בקוד היום הוא הכרחי כמעט כמו ידע בקריאה ובכתיבה. בעולם בו אנו חיים, עם ההתקדמויות הטכנולוגיות המגיעות במהירות אין קץ, מדובר באמת בכישור חיים בסיסי כמעט, ומן הראוי להעניקו לכל תלמיד.


צילום: IngImages ASAP

כמה זה עולה לנו?

"מן הראוי"? במציאות החברתית של ימינו מדובר בבדיחה עצובה. שכר הלימוד השנתי ב"ביבר" לדוגמה עומד על 39,950 דולרים בשנה, שזה יותר מ-120,000 שקלים, וזה רק לילד אחד, לשנה אחת. עכשיו דמיינו שיש לכם שלושה ילדים והם צריכים ללמוד כל אחד במשך שש שנים, מסוף היסודי ועד לתעודת הבגרות.

ברור שזה לא ריאלי, ברור שמדובר בתוכנית שבסופו של דבר משרתת את האליטה הכלכלית של בוסטון וסביבותיה, ומעניקה עוד יתרון ברור, בתחום בסיסי כל כך, לילדים שממילא נולדו עם כפית זהב בפה, כאלה שממילא הנם בעלי יתרון משמעותי על פני קבוצת הגיל שלהם. שהרי בן להורים בעלי כיסים עמוקים כל כך יכול ללמוד לתכנת כאוות נפשו, יהיה זה בבית הספר, יהיה זה במסגרת פרטית, יהיה זה בקולג'. זה בכלל לא משנה, כי אם הוא ירצה, זה יהיה.

אין ספק שמדובר בתוכנית לימודים טובה וחיונית, אין ספק שהיא צריכה להיות זמינה בעבור כל תלמיד. אבל גם אם היא תוטמע עכשיו בכל בתי הספר בארצות הברית, עדיין זה לא יהיה מספיק כדי לכסות על הפער. אל תשכחו שבבית ספר יש גם שיעורי בית, ובארה"ב הענקית עדיין ישנם מליוני ילדים ללא חיבור קבוע לאינטרנט. סליחה, אני מגזימה בדרישותיי, רציתי לומר ילדים שאפילו לא יודעים כיצד מפעילים מחשב.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

הכל על ה-Chromecast של גוגל שתתקשו כבר למצוא זמין במלאי

YouTube בעדכון משמעותי לאנדרואיד: מולטיטאסקינג, עדכון ויזואלי ועוד


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.