Forbes Israel Logo

יום ההצבעות הגורלי: כנסת חצי ריקה אישרה את חוק המשילות החדש

ברוב של 67 חברי כנסת מהקואליציה ואל מול אפס מתנגדים שחסרונם בלט מאד, אישרה הבוקר (ג') הכנסת את חוק המשילות החדש, הראשון מבין השלושה שמרכיבים את אחד משבועות החקיקה הצפופים והמרכזיים ביותר שהיו כאן.

הכנסת אישרה שני חוקים למעשה: תיקון חוק יסוד הממשלה ותיקון חוק הבחירות לכנסת. החוקים החדשים כולל את העלאת אחוז החסימה מ-2% ל-3.25%, נוהל חדש של הצעות אי אמון בממשלה, הגבלת מספר השרים ל-18 וביטול המוסד "שר בלי תיק".

הדיון על חוק המשילות, ביוזמת חברי הכנסת דוד רותם ורונן הופמן, החל אתמול במליאה ללא נוכחות חברי האופיזציה, שהחרימו את הדיון וניהלו דיון אחר משלהם באולם "נגב" במשכן, כמחאה על ההחלטה להצמיד את כל החוקים בשבוע אחד, וכן על החלטת נתניהו להחתים את סיעות הקואליציה על מסמך התחייבות לתמיכה בכל החוקים.

המליאה הריקה היא "תאטרון אבסורד" | צילום: מרק ישראל סלם

גם הבוקר הותירו אנשי האופוזיציה את ספסליהם הריקים, כשחברי הקואליציה מפגינים נוכחות מלאה. חסרונם של אנשי האופוזיציה בלט במיוחד כאשר מזכירת הכנסת הקריאה את שמות הח"כים בהצבעה השמית לקריאה שנייה ושלישית והשתמשה במילים "אינו נוכח" מספר רב של פעמים, הן לאחר ההקראה הראשונה, והן לפי הפרוטוקול גם בהקראה השנייה. הח"כ היחיד מהקואליציה שחסר היה ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד-ביתנו).

רגע לפני ההצבעה, עלה לנאום במליאה שושבין חוק המשילות, שר החוץ אביגדור ליברמן וכינה את המחזה של המליאה הריקה "תאטרון אבסורד". "כל מה שראינו עד עכשיו היה מחזה של צביעות ובכיינות", האשים את הקואליציה ואמר כי "כל פעם ששמעתי את בוז'י (הרצוג) בא לי לחפש מטפחת. הוא כל הזמן בוכה ומקטר".

"העברת החוק היא הזדמנות לממשלה להוביל סדר יום ברור, לא פשרה על פשרה. חייבים לתת לממשלה אפשרות לעבוד. העובדה שמפלגת העבודה לא נמצאת כאן היא בגלל שהם מנסים לבנות קואליציה חלופית עם החרדים והערבים", הוסיף ליברמן.

עוד לפני כן, התייחס גם ראש הממשלה נתניהו לחוק המשילות בישיבת הסיעה של הליכוד-ביתנו ואמר: "מדובר בחוק חשוב, שמעלה את אחוז החסימה ומגדיל את המשילות. לדעתי ישנם עוד צעדים שנצטרך לעשות בהמשך. עם ישראל זקוק לממשלה חזקה, ליציבות ולמשילות, ופחות לרסיסי מפלגות".

רשם לעצמו הישג? | צילום: מרק ישראל סלם

לאחר אישור חוק המשילות בכנסת, אמר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד: "אני רוצה לברך את מליאת הכנסת על אישור התיקונים לחוק יסוד הממשלה ולחוק יסוד הבחירות לכנסת. אני רוצה לברך את הציבור הישראלי שיקבל מעתה ממשלות מתפקדות יותר, חסכוניות יותר, יעילות יותר. ממשלות שיש בהן רק 18 שרים, ממשלות שממוקדות בעשיית עבודתן ולא בכיבודים ובלשכות שרים מיותרות, ממשלות שאין בהן שרים ללא תיק, ממשלות שיש להן יכולת משילות ממשית.

"אני רוצה לברך את הציבור הישראלי שיקבל מעתה כנסות עם מסגרות פוליטיות רחבות יותר, בדלניות פחות, שיכולת הפיקוח שלהם על עבודת הממשלה תגבר, שהדיונים בהן יהיו ענייניים יותר, מקצועיים יותר, קונסטרוקטיביים יותר"."אני רוצה לברך גם את חברי, שר החוץ אביגדור ליברמן, שהעבודה המשותפת על החוק הזה הביאה לתוצאה הרצויה והראתה שוב איך בממשלה הזו, העיסוק המרכזי הוא בטובתו של האזרח ולא בקרדיט".

אחרי ההצבעה על חוק המשילות, שהיא שמית, צפוי להיפתח הדיון על חוק הגיוס, ולאחריו חוק משאל העם. לשכת נתניהו ויו"ר הקואליציה יריב לוין החליטו על סדר החוקים כדי לחייב את תמיכתם של כל סיעות הקואליציה בחוקים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן