Forbes Israel Logo

יום העצמאות ה-66: 85% גאים להיות ישראלים, 67% יניפו דגל

ערב יום העצמאות ה-66 למדינה תופס את אזרחי ישראל במצב רוח מרומם. בסקר שערך בשבוע שעבר מכון הסקרים "פאנלס פוליטיקס" עבור "מעריב סופהשבוע" עולה כי 85% מהציבור גאים להיות ישראלים ו-66% חושבים שישראל היא מקום טוב לחיות בו.

בהשוואה לסקר מיום העצמאות אשתקד, ובניגוד לתחזיות, נראה כי חלה עלייה באופטימיות הלאומית: השנה ענו 58% כי הם "גאים מאוד" להיות ישראלים, לעומת 45% בשנה שעברה.

בסקר השתתפו 502 משיבים מגיל 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל. על פי הממצאים, הקבוצה הגאה ביותר הם הדתיים: 83% מהם גאים מאוד להיות ישראלים, לעומת 61% מהמסורתיים, 50% מהחילונים ו-46% מהחרדים.


הצעירים אופטימיים פחות מהמבוגרים | צילום: מרק ישראל סלם

בחלוקה לפי גילים נראה כי ככל שיורד הגיל, גדל היחס השלילי כלפי המדינה. 43% מבני ה-60 ומעלה מאמינים שישראל היא מקום שטוב מאוד לחיות בו, לעומת 15% מקרב בני 30-44. קבוצה זו היא גם הכי פחות גאה בזהותה: רק 44% אמרו שהם מאוד גאים להיות ישראלים.

42% מהמשיבים אמרו כי המשפחה היא שקושרת אותם למדינה. אחר כך, ובפער ניכר, ניצבים ההיסטוריה והתורה. אחוז אחד מהמשיבים ענו כי דווקא מזג האוויר הוא שקושר אותם לישראל.

החרדים נקשרים לישראל בעיקר דרך התורה, בעוד אצל המסורתיים מדובר בשילוב של ההיסטוריה והתורה. בקרב החילונים המשפחה היא הגורם העיקרי.

ומה יהיה מצבה של המדינה בעוד עשור? 41% חושבים שסך הכל יהיה טוב יותר, 21% מאמינים שלא יחול כל שינוי, ורבע מהמשיבים חוששים שעומד להיות גרוע יותר. דווקא המבוגרים, בני 60 ומעלה, הם האופטימים ביותר לגבי העתיד, רבע מהם העריכו כי מצבה של ישראל יהיה הרבה יותר טוב בעוד עשור.

עוד לא אבדה תקוותנו

שאלנו את משתתפי הסקר אם הם מתכוונים להניף את הדגל ביום חגה של המדינה. 75% ענו בחיוב 67% מהצעירים עד גיל 29 יניפו דגל, ולעומתם 85% מבני ה-60 ומעלה יעשו כן. באופן לא מפתיע, 76% מהחרדים הודיעו כי לא יניפו דגלים ביום העצמאות.

ביקשנו לברר מה גורם לנו להרגיש יותר מכל את יום העצמאות, ו-44% טענו כי זהו טקס הדלקת המשואות המסורתי בהר הרצל. 22% ציינו את הספורט הלאומי – המנגל. שאר המשיבים ציינו את הטיולים בארץ, את התפילה החגיגית, את חידון התנ"ך ועוד.

את מילות "התקווה", ההמנון הלאומי, מכירים 89% מהאזרחי המדינה ו-84% אף טענו כי הם מתחברים למילותיו. מחצית מהצעירים עד גיל 29 אמרו כי התקווה "מדברת" אליהם במידה רבה, לעומת 80% מבני ה-60 פלוס. 77% מהדתיים אמרו כי מילות ההמנון מדברות אליהם, 74% מהמסורתיים, 56% מהחילונים ו־ 19% בלבד מהחרדים טענו כי הם מתחברים למילות ההמנון.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.