Forbes Israel Logo

יועץ השקעות 2.0: האם בקרוב תיתנו לרובוט לנהל עבורכם את הכסף?

"אולי, למרות כל החששות, עכשיו זה הזמן הנכון? אולי הדור הנוכחי יכול סוף סוף לעשות את הצעד המתבקש קדימה? מה אם בימים אלו ממש מתחילה המהפכה, שתסתיים בשוק בשווי של מאות מיליארדי דולרים?". את כל השאלות האלו השמיע השבוע בראיון מיוחד אדם נאש, מנכ"ל חברת Wealthfront, לרגל השלמת גיוס נוסף שסיימה החברה, הפעם על סך 64 מיליון דולר. התשובה לכל השאלות האלו, הוא מקווה, היא בהחלט כן.

הסיבה שנאש מקווה שהתשובות לשאלות אלו הן כולן "כן", היא שאחרת – לחברה המסקרנת שלו אין הרבה סיכוי להצליח. מנגד, אם התשובות אכן יוכחו כחיוביות, הרי שהחברה תהפוך לאחת מאבני הדרך של מהפכה של ממש אשר לא תסתכם אך ורק בסכומי עתק בשורת ההכנסות – אלא גם בשינוי ממשי של הרגלי ההשקעות וניהול הכספים של בני הדור הנוכחי. בהחלט השערת חותם של ממש.

התחום בו פועלת החברה ועליו מדבר נאש בהתלהבות כה רבה הוא תחום ההשקעות הפיננסיות. כיום, רבים בוחרים להשקיע את כספם במגוון דרכים – יש שבוחרים בנדל"ן (בארץ או בחו"ל), יש שמשקיעים ישירות במניות של חברות שונות, ויש אשר מפקידים את כספם בידיהן של קרנות ההשקעה השונות, ושמים את מבטחם בידי אנשי ההשקעה המקצועיים הפועלים בהן. אך בכל מקרה, אחת הדמויות המשמעותיות בתהליך הוא יועץ ההשקעות שלכם: אותו בעל מקצוע אשר מכיר היטב את אופי תיק ההשקעות שלכם, את הסכומים הקיימים ואת המגמות בשוק – וממליץ לכם כיצד עליכם לנהוג בכספכם.

המקצוע היוקרתי להפוך ללא רלוונטי? | צילום: thinkstock

יועצי ההשקעות אמנם נחשבים כיום לתחום עיסוק יוקרתי ומבטיח במיוחד, אך לפי נאש המצב לא יישאר כך לאורך זמן. הפרויקט המסקרן אשר מקדמת חברת Wealthfront ואשר נמצא כבר בשלבי פיתוח מתקדמים הוא לא פחות מאשר רובוט, אשר ישמש כיועץ השקעות אוטומטי. הכוונה אינה לרובוט בעל צורה אנושית אשר תוכלו לשבת איתו לפגישה – אלא בחומרת מחשב אשר תדע להריץ אלגוריתמים מורכבים, לבחון את מצב השוק העולמי כולו בשבריר שנייה ולספק לכם, הלקוחות, המלצות יעילות ומדויקות כהרף עין. כעת נשאלת השאלה: האם הלקוחות ישמחו להכניס את הרובוט לעומק הארנק שלהם?

תחום יועצי ההשקעות האוטומטיים צבר כבר לפני זמן רב את שמו כאחד התחומים המבטיחים של השנים הקרובות, ו- Wealthfront ממש לא פועלת בו באופן בלעדי. עשרות רבות של חברות ומיזמים שונים כבר פועלים בניסיון לייצר אלגוריתמים לניבוי ולזיהוי הזדמנויות השקעה, או בניסיון ליצור כלים מיוחדים לניתוח מאגרי "ביג דטה" אשר יאספו מהמשתמשים השונים בזמן אמת. אחת החברות הוותיקות היא Schwab, אשר הודיעה בשבוע שעבר כי תשיק את "יועץ ההשקעות האוטומטי" שלה כבר בתחילת שנת 2015. חברת Personal Capital הודיעה גם היא השבוע על גיוס של 50 מיליון דולר לפיתוח היועץ שלה, וזהו רק קצה הקרחון. 

למרות השינוי התודעתי האדיר אשר נדרש מהמשתמשים, נראה כי לא רק הלקוחות הצעירים מתלהבים מהמגמה החדשה אלא גם המשקיעים הוותיקים יותר. "אנחנו מנהלים למעלה מ-2.5 טריליון דולר של לקוחות שונים" אומרת נאורין חסאן, סגנית נשיא Schwab אשר מוביל את מהלך היועץ הווירטואלי של החברה. "זה אומר המון לקוחות, מכל רקע ומכל שכבת גיל. זה רלוונטי לכולם".

זמן וכסף מסובבים את העולם

אם יש האומרים שזמן וכסף "מסובבים" את העולם, זה בוודאי נכון שבעתיים ביחס למשקיעים השונים. כסף, בסופו של יום, הוא מטרת ההשקעה וזמן הוא פעמים רבות מצרך יקר לא פחות עבור המשקיעים. בעולם דינמי ומחובר לרשת, מהירות התגובה של המשקיעים הופכת קריטית במיוחד. וליועץ הווירטואלי יש כאן יתרון גדול על מתחריו האנושיים: בשבריר שנייה התוכנה יכולה לסקור את המתרחש בבורסות העולם כולו, להצליב נתונים עם מאגרי מידע, לנבור בהיסטוריה של חברות שונות או תאריכים שונים – ולייצר המלצת השקעה ברגע. מלבד הזמן, מאמינים המפתחים, גם הכסף הגדול יגיע – כשהיועצים האוטומטיים האלו ילמדו לזהות דפוסים חוזרים ולזהות הזדמנויות השקעה מיוחדות, וכמובן שעלות "העסקתם" תהיה זולה בהרבה מזו של יועצים בשר ודם.

חסכוני, מהיר ומדויק – אבל מה עם תחושת הבטן? | צילום: thinkstock

אך דבר אחד כנראה יהיה חסר לאותם "יועצים" – והוא מה שאנו פשוט מכנים "תחושת בטן". אותה תחושה שאין איך להסביר באופן לוגי, ושבלתי אפשרי להמיר לאלגוריתם או לשורות קוד לפיהן יפעל הרובוט החדיש. בסוגיה זו הדעות חלוקות – בעוד יש כאלו אשר מאמינים כי "תחושת הבטן" אינה יכולה להתחרות במדדים סטטיסטיים ומערכות ניתוח נתונים לאורך זמן, אחרים מאמינים כי שום רובוט, מתוחכם ככל שיהיה, לא יוכל להיות תחליף של ממש למוח האנושי בתחום ההשקעות.

"אני מאמינה שמדובר בתחילתו של מהלך שישנה את התחום כולו", מסכמת חסאן. "לקוחות יחשפו ליועצים הוירטואלים וליתרונות שלהם. הם יבינו שזו הדרך היעילה והחכמה ביותר לנהל את הכסף שלהם. זה לא טרנד חולף – אלא מהפכה של ממש".


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.