Forbes Israel Logo

יו"ר בנק דיסקונט החליט לוותר על בונוס של 2.2 מיליון שקל

הביקורת הציבורית עשתה את שלה: יו"ר בנק דיסקונט ד"ר יוסי בכר החליט לוותר על בונוס בסך 2.16 מיליון שקל שהיה אמור לקבל על שנת 2013. מנגד, שכרו של מנכ"ל בנק ירושלים אורי פז יהיה חמישה מיליון שקל לשנה בשלוש השנים הבאות. זאת בניגוד לעמדת שר האוצר יאיר לפיד שטען כי שכר הבכירים בחברות פיננסיות לא יעלה על 3.5 מיליון שקל בשנה.

בעקבות רחשי לב הציבור ועמדתו של שר האוצר בסוגיית תגמול שכר הבכירים, החליט ד"ר בכר להוריד מסדר היום של האסיפה הכללית שהייתה אמורה להתקיים מחרתיים – ובינתיים נדחתה – את הסעיף הנוגע לבונוס עבורו בסך 2.16 מיליון שקל (הבונוס המקורי עמד על 2.46 מיליון שקל).

מנגנון קבלת הבונוס וסוגיית תגמולו האישי אושרו כבר ב-2011 (גם על ידי חברת הייעוץ "אנטרופי"), אולם כאמור, האווירה הציבורית וכוונת האוצר להגביל באמצעות חקיקה את הבכירים גרמו לשינוי המצב.בניגוד לד"ר בכר, שנאלץ לוותר על הבונוס, כל חברי הנהלת בנק דיסקונט קיבלו בגין 2013 בונוס מיוחד בגובה של 11 משכורות (כמיליון שקל לבכיר), שממנה לא ייהנה כעת יו"ר הדירקטוריון.

בנק דיסקונט מנוהל זה חצי שנה ללא גרעין שליטה, והמניות מפוזרות בקרב הגופים המוסדיים. ייתכן שגופים אלה היו מאשרים ליו"ר דיסקונט לקבל את הבונוס חרף ההמלצה השלילית של אנטרופי, אך נראה כי ד"ר בכר לא רצה להתעמת על רקע זה עם רשויות הפיקוח.

שכרו של ד"ר בכר אושר כבר לפני למעלה משנה על ידי האסיפה הכללית והוא ישולם כרגיל (כ-170 אלף שקל ברוטו לחודש).

החליט לוותר על הבונוס. יוסי בכר | צילום: סיון פרג'

כאמור, שכרו של מנכ"ל בנק ירושלים אורי פז יסתכם בכל אחת משלוש השנים הקרובות בכחמישה מיליון שקל לשנה. התשלום יורכב משכר קבוע של 2.5 מיליון שקל ומבונוס משתנה שיגיע לסכום מרבי של 2.5 מיליון שקל נוספים, אם בנק ירושלים יציג תשואה של למעלה מ-13% על ההון העצמי.

התשלום לפז חורג מציפיית שר האוצר לפיד, המעוניין שהשכר בחברות הפיננסיות לא יעלה על 3.5 מיליון שקל בשנה. יחד עם זאת, מכיוון שבנק ירושלים אינו נמנה עם חמשת הבנקים הגדולים והוא עושה מאמצים ניכרים כדי להגדיל את חלקו בשוק, בין השאר באמצעות הצעות ערך (ריבית יותר גבוהה לפיקדונות וכדומה) ללקוחותיו, נראה התגמול בעיני גורמים באוצר סביר.

עוד נודע כי פז יפסיק לקבל את שכרו באמצעות חברת "ארנק", ועל פי הנחיית המפקח על הבנקים הוא ישולם כרגיל עם תלוש המקובל אצל עובדים שכירים. ההסכם של פז יהיה בתוקף לשלוש שנים ועם הפסקתו הוא יהיה זכאי למענק הסתגלות של שישה חודשים. יו"ר דירקטוריון הבנק, זאב גוטמן, יקבל שכר של כ-100 אלף שקל לחודש עבור 80% משרה.

על פי הודעת הבנק, תבוטל הפחתת התשלום החודשי לגוטמן וכן למנכ"ל, שאמורה הייתה להיות חלק מתוכנית ההבראה. המנכ"ל קיבל את החלטת הביטול לאחר שכל העובדים שההחלטה הייתה אמורה להיות בתוקף לגביהם לשנתיים עמדו בחיסכון הנדרש, ולכן ההחלטה תהיה בתוקף לגבי שנת 2013 בלבד.

בנק ירושלים סיים את הרבעון הראשון של 2014 ברווח של 20.1 מיליון שקל – זינוק של 259% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הגידול ברווח נובע בעיקרו מעלייה חדה בהכנסות לעומת עלייה מתונה בהוצאות. הרווח מהווה תשואה של 12% על ההון העצמי.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.