Forbes Israel Logo

יו"ר דלק קידוחים: "אם לא יהיה ייצוא – ענף חיפושי הגז יעלם"

ועדת הכלכלה דנה הבוקר על מסקנות דוח וועדת צמח הממליץ על ייצוא הגז מהמאגרים המקומיים. בפתיחת הדיון אמר יו"ר הוועדה אבישי ברוורמן כי על הדיון להקיים בשקיפות מוחלטת. שר האנרגיה סילבן שלום לא נוכח בדיון בשל השתתפותו בישיבת הממשלה הדנה בתקציב. 

בפתח דבריו אמר ברוורמן כי הוא יפעל להובלת מהלך לפיו ייצוא הגז יאושר על ידי הכנסת. לדבריו, "ושא יצוא הגז הטבעי חשוב מדי כדי לקבוע אותו באיזו תקנה". 

ברוורמן ציין כי שווי המאגרים המקומיים מוערך כרגע ב-275 מיליארד דולר. במהלך הדיון דיבר מנכ"ל משרד האנרגיה שעמד בראש הוועדה שבחנה את נושא ייצוא הגז. צמח הציג את המצלות הוועדה שהוגשו באוגוסט 2012 לראש הממשלה ושר האנרגיה דאז עוזי לנדאו. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לדברי צמח, "תעשיית הגז היא תעשייה עתירת הון אך כדי לפתח אותה יש צורך ביצירת וודאות בשוק". צמח הסביר כי הוועדה בחנה עשרה תרחישים ובחרה בתרחיש המתבסס על ההערכה שמשק החשמל הישראלי יצמח ב-3% כל שנה, כאשר 75% מצריכת החשמל בשנת 2030 תסופק על ידי גז טבעי. מעל 90% מהסקטור התעשייתי יתבסס על גז טבעי כאשר קצב הגידול של הענף כולו יהיה כ-1% לשנה. 

לדברי צמח, "אין קשר בין הקצב הצמיחה של המשק לעתודות הגז". לטענתו, הוועדה המליצה להגביל את הייצוא של הגז להיקף של 50% מעתונות הגז המוכחות. 

במהלך הדיון האשים ח"כ מיקי רוזנטל את וועדת צמח בהטעיית הציבור. "למה לא חשפו עד עכשיו את הפרוטוקולים של הוועדה? כדי שהציבור לא יבין". עוד אמר רוזנטל: "אתם זועקים כל כך על המונופול בחברת החשמל ומייצרים מונופול פרטי בתחום הגז". 

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' הוסיפה כי "אם הייתם רוצים שהדברים יהיו ברורים הייתם חושפים את הפרוטוקולים. מדובר בעניין חשוב מדי מכדי שהוא ייסגר בחדרים סגורים מבלי שנדע מהם הנתונים האמיתיים". 

בנוגע למאגר לווייתן אמר יחימוביץ' כי מכיוון שכמות העתודות המוכחות במאגר לא ידועה אין למהר לקבל את ההחלטה בנוגע למכסת הייצוא מהמאגר ברגע זה. "ברגע שייחתמו החוזים זה כבר לא יהיה דיון בין חברות אלא בין מדינות. אני לא מבינה את החיפזון. אין לו שום סיבה למעט האינטרסים של חברות הגז. מדובר בדרמה גדולה מדי בתולדות המדינה בכדי שההחלטה תתקבל כך". 

"מסקנות צמח הם לא עשרת הדיברות שירדו מהר סיני. צריך לשים אותן בצד עד שכל צרכי מדינת ישראל ימולאו", הוסיפה יחימוביץ'. 

הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר דרור שטרום, נציג המכון הישראלי לתכנון כלכלי בדיון, התייחס לביקוש לגז טבעי בצד הישראלי. לטענתו את דוח וועדת צמח צריך להחזיר חזרה לבדיקה משום שאינו בהיר וחד מספיק. "חלו התפתחויות רבות בשווקים מאז שפורסם. הגיע הזמן שנגיד את האמת: בשוק הזה יש מונופול מוחלט. אין תחרות". 

עוד הוסיף שטרום: "ביקוש לגז טבעי מתפתח בסקטורים שונים. המגזרים השונים לא מבינים שהם יכולים לייעל את צריכת האנרגיה שלהם, מכאן שהביקוש החבוי גדול הרבה יותר". שטרום הסביר כי קצב ההטמעה של הגז הטבעי בהרבה מדינות הוא כפול מהציפיות. לטענתו, ב-2050 צרכי המשק המקומי יעמדו על 900 BCM גז טבעי. 

יו"ר דלק קידוחים עידון תדמור התייחס לחוק ששינסקי ואמר כי "לאחר שחלוקת העוגה נעשתה ונקבע שהמדינה תקבל את החלק הארי בתמלוגי הגז, כולנו צריכים לפעול להגדלת העוגה. יש אי וודאות בשוק וצריך לפוגג אותה בהקדם האפשרי". 

עוד הנוסיף תדמור כי מאז פורסמו מסקנות ועדת צמח רזרבות הגז במאגרים גדלו. "העובדות הן שאם לא יהיה אופק של ייצוא שישכנע יזמים להמשיך את האקספלורציה, ענף החיפוש יעלם". 

"אסור לישראל להגיע למצב שיש עתודות אדירות של גז שקבורות באדמה בגלל מדיניות שלא מאפשרת לפתח אותן". אמר תדמור. 

ירום אריאב הציג את המלצת חברת אדיסון, חברת חשמל איטלקית שמעוניינת להיכנס לתחום חיפושי הגז בישראל. בתפח דבריו אמר אריאב, "איך הגענו למצב שויכוח כלכלי ביסודו הפך להיות ויכוח אידיאולוגי". 

לדבריו, "הביקוש המקומי לגז לא מספק מסה קריטית לקידוחים נוספים. הביקוש המקומי והייצוא הם לא מתחרים הם משלימים זה את זה. כל מי שרוצה לפרק את המשק הישראלי מהריכוזיות צריך להביא שחקנים נוספים לשוק מבחוץ". בנוסף אמר אריאב כי ההערכות לגבי מחירי הגז העתידיים הן מסוכנות. "מי שבא ואומר שהמחירים בעולם ישארו ברמתם הנוכחית, לא ריאלי". 

ועדת צמח המליצה לאפשר יצוא של עד 53% מכמות הגז במאגרים שנמצאים לחופי ישראל. לפני מספר שבועות הקימו המתנגדים למהלך את "מטה המאבק לשמירה על הגז הישראלי" במסגרתו הם קוראים לממשלה שלא לאשר את המלצות הוועדה. במטה טוענים כי אישור ההמלצות עלול לעלות למדינה 640 מיליארד שקל. לטענת אייל עופר, ממייסדי תנועת "ישראל יקרה לנו" וחבר במטה המאבק, "מוכרים לנו ספינים על כך שבלי יצוא לא ניתן לפתח את מאגר לוייתן אך בפועל הייצוא רק יגרום לטייקונים להתעשר יותר מהר".

על פי בדיקה שערכה החברה, המנוגדת לבדיקות של ועדת צמח, צרכי האנרגיה של ישראל ל-40-50 השנים הבאות גדולים יותר מהתחזיות שניתנו למאגרי תמר ולווייתן. במטה המאבק דורשים מהממשלה לבדוק שוב את צרכי האנרגיה ולוודא שלא יהיה צורך ביבוא גז בעתיד. "אנחנו רוצים שאזרחי המדינה יוכלו להנות בצורה מקסימלית ממשאבי הטבע ומצד שני שיזמי הגז יהנו מרווחים הוגנים. אם ייאשרו את המלצות ועדת צמח, הרווח של הטייקונים יהיה ההפסד של אזרחי ישראל".


מאגר תמר | צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן