Forbes Israel Logo

יותר זמן, יותר כסף וראש נקי: טרנד הבתים הזעירים יפתור לכם לא מעט בעיות

נישאים על גבי המשבר העולמי בתחומי הפיננסים והדיור, בתים קטנטנים הם הטרנד המעשי והירוק ביותר בסביבה. גודלם של הבתים הללו בדרך כלל לא עולה על 47 מטרים רבועים ליחידה, ונדמה שהמומנטום שלהם בשיא – החודש נערכה לראשונה ועידה ראשונה מסוגה של בעלי בתים קטנים, ומכירת הכרטיסים, שנסתיימה בתפוסה מלאה, בישרה על ההצלחה לפני שנפתחה.

חלוצת הבתים הקטנים די וויליאמס, שבילתה את העשור האחרון בבית זעיר של קצת פחות מ-8 מטרים רבועים, יצאה לאחר הועידה למסע ברחבי ארה"ב, להבאת בשורת הבתים הזעירים לאזורים נוספים של האומה. אפילו סטודנטים ממכללת סאוואנה לאומנות ועיצוב נכנסו למשחק – הם בנו בקומה אחת של חניון ישן של ביה"ס, שורה של בתים זעירים בגודל של 12.5 מטרים רבועים האחד.

הבתים הללו אולי באמת ידידותיים לסביבה, בעיקר מאחר והם מאלצים את הדרים בהם להפחית את הרכוש שלהם ולהשתמש בפחות חשמל – אבל מצד שני, הם לא בהכרח זולים. בתים זעירים עולים בממוצע בארה"ב בין 2,200 ל-4,400 דולר למטר מרובע. בהשוואה למחירי הבתים בארה"ב, מדובר בעלות למטר רבוע יקרה בהרבה, והמחיר הזה אפילו לא כולל קרקע. למעשה, רק בשלוש מדינות – קליפורניה, וושינגטון והאוואי – המחירים למטר מרובע נמוכים מאלו של הבתים הזעירים.

ובכל זאת, המחיר של מטר מרובע בבתים הקטנטנים הללו הוא לא כל הסיפור, במיוחד כשמחירו הכולל של הבית נמצא עדיין הרחק מאחורי מחירי בתים רגילים.

בית זעיר ניתן לבנות כמעט בכל מקום | צילום: רויטרס

הסיבה למחיר הגבוה, על פי הבנאים, הוא נגזרת של הצורך בשימוש במאפיינים ביתיים רגילים בגדלים מוקטנים. הצורך להכניס מקרר, תנור, שירותים, מזגן וכו', למרחב כל כך קטן, חייב את הבונים להשתמש בדגמים מוקטנים, שעלותם לרוב גבוהה יותר. "אם נוסיף רק עוד 9.3 מטר מרובע לבית, זה יקטין משמעותית את העלויות שלנו", אומר סטיב וויסמן, נשיא Tumbleweed הבונה בתים קטנים. "אבל אנחנו עדיין צריכים שיהיו בבית הזה שירותים, מטבח וכל האביזרים הנחוצים".

המטרה של מי שעובר לגור בבתים מסוג זה, בכל מקרה, אומרים התומכים, היא פשוט לחיות חיים פשוטים יותר. "להיות ללא חובות, במסגרת הדברים שאתה יכול להרשות לעצמך, ליהנות מהחיים" אומר קנת' גריסוולד, שמנהל את בלוג הבתים הקטנים Tiny House Blog. גריסוולד, שהיה הראשון להקדיש בלוג שלם לטרנד הירוק, עושה זאת כיום במשרה מלאה, ומרוויח לא פחות מסכום של 6 ספרות בעבור עבודתו. מרבית הקוראים בבלוג שלו, כך הוא מספר, הן נשים בשנות ה-50 לחייהן, ואחריהן נשים וגברים כאחד בגילאי 20 ו-30.

עשו זאת בעצמכם

מי שרוצה לבנות לעצמו בית קטן באופן עצמאי, יוכל כמובן להוריד עוד את המחיר, הכל תלוי על מה יהיה מוכן להתפשר ועל מה לא. וויליאמס, שבנתה בעצמה את ביתה ב-2003, עשתה זאת בעלות של 10,000 דולר בלבד.

גם אנדרו וגבריאלה מוריסון, שעד לא מזמן גרו בבית ובו ארבעה חדרי שינה, הקימו את ביתם הזעיר בכוחות עצמם, בעלות של 33,000 דולר, והוא כולל גם שני בתים זעירים נוספים, אחד לכל אחד מילדיהם. "בגלל שאנחנו גרים בחלל כל כך קטן, אין להיעלם לחדר האורחים או לחדר המשפחה השני מאחורי דלת סגורה", מספר אנדרו. "רמת התקשורת שלנו והיחסים בתוך המשפחה העמיקו והפכו לקרובים מתמיד. אני לא יכול לחשוב על משהו חשוב מכך".

"החלק הכי טוב לגור בבית זעיר", אומרת וויליאמס, "היה לגלות שאני יכולה לעבור לעבוד בחצי משרה". "אין לי משכנתא או חוב לחברת כרטיסי האשראי, גם אין לי רכישות גדולות לבית, בעיקר משום שאין לי מקום בבית. היום יש לי זמן לצאת להליכות באמצע היום, להיפגש עם חברים, ובכללי ליהנות יותר מהחיים. מתנת הזמן היא החלק הטוב ביותר בעסקה".

צפו בסיור בביתם של המוריסונים:

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.